• Anonym (hia)

Renovering träbord

Har haft ett äldre träbord ståendes inne i vårt TV-rum som fått lite fula repmärken och en och annan åverkan i form av bl.a. ett 2-3 mm djupt slagmärke från en hammare. Har dessutom stått nära ett element så har sett viss sprickbildning på ena sidan.

Nu funderar jag på om det går att slipa om bordet på något sätt. Jag tror det är lackat eller ytbehandlat för det blänker liksom. Jag tänker inte göra det själv, för är inte van vid slipmaskiner och risken att det blir åt flanders är för stor.

Vad ska man vända sig till för firmor för att få det slipat? Vad kan det går på? Snackar vi 10000 och uppåt? Är väl en 2 x 1,5 meter stor bordsyta.

• Svar på tråden Renovering träbord
  • Anonym (Lisa)

Men du. Köp en slipmus på jula för 149:- och slipa själv.

Det är absolut inte värt att lämna in det för att någon annan ska göra det.

• Anonym (hia)

Slipmus?? Jula känns lite sådär. Jag är rädd att det ska bli ojämt. Det är inte lätt at hitta såna här träbord.

• Anonym (A)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-01-05 14:35:41 följande:
    Håller med, gör det själv.
  • Anonym (hia)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-01-05 14:35:41 följande:

Jag är inte speciellt händig heller. Det är därför jag vill lämna åt någon smo kan.
  • Anonym (1)

Ett bord är jättelätt att handslipa och lacka / olja själv. Om du inte har lackat förut kan du öva på undersidan.

Sandpapper 50 kr

En burk lack 150 kr

• Anonym (Lisa)
    Anonym (hia) skrev 2019-01-05 18:08:31 följande:

Slipmus?? Jula känns lite sådär. Jag är rädd att det ska bli ojämt. Det är inte lätt at hitta såna här träbord.

Det blir inte ojämnt.
  • AndreaBD
    Anonym (hia) skrev 2019-01-05 18:08:31 följande:

Ett större problem är att det tar ganska många timmar och många slippapper. Det är ett himla jobb. Det är klart det kan bli lite ojämnt också, men det brukar inte synas om det är lite ojämnt. Köp en lite bättre maskin! Fråga i affären! Och sen är det bara att olja det eller att lackera. Olja är lättare.
  • Anonym (drz)

Hur kräsen är du? Slipa ner hela 3 mm för hammarslaget tar lång tid. Duger det att fylla upp det? Typ nått träspackel eller bara jämna till det med epoxi.

• Anonym (hia)
    Anonym (drz) skrev 2019-01-05 19:39:51 följande:

Hur kräsen är du? Slipa ner hela 3 mm för hammarslaget tar lång tid. Duger det att fylla upp det? Typ nått träspackel eller bara jämna till det med epoxi.

Jag ser väldigt bra, tyvärr, så jag skulle reta mig på om det inte såg okej ut. Jag tänker mig spackel som något som syns mer än det hammarslag som syns nu. Eller det kanske är annan typ av spackel? Genomskinligt?
  • Anonym (drz)
    Anonym (hia) skrev 2019-01-06 01:37:31 följande:
    Jag ser väldigt bra, tyvärr, så jag skulle reta mig på om det inte såg okej ut. Jag tänker mig spackel som något som syns mer än det hammarslag som syns nu. Eller det kanske är annan typ av spackel? Genomskinligt?
    Epoxy är genomskinligt, typ flytande plast. Men det syns ju även det tyvärr. Ja det är ju nivån man lägger, ska det vara felfritt så är det bara att slipa ner. Närmaste snickeri/lackering kan nog hjälpa dej, om du nu inte vill göra det själv. Det är under 10000 iaf.

• AndreaBD
    Anonym (hia) skrev 2019-01-06 01:37:31 följande:
    Nej, det måste i så fall vara spackel som är exakt samma färg som bordet. Men det syns ändå. Det är ingen bra lösning om man vill att det ska se fint ut.

Det är ingen större fara att det skulle bli ojämn. Om du har någon slags planslipmaskin, så blir det ju plant. Det kan inte bli något annat. Det är bara att det kanske inte är exakt likadant på hela bordsytan. Det kan typ vara nån millimeter eller två lägre eller högre på någon sidan. Och det lär du inte se. Man tar ju bort extremt lite i taget. Så i princip kan man ju hålla på hur länge som helst tills det blir 100 % rätt. Det går inte att förstöra något.  Du kan mäta om du vill. Men det är inte heller säkert att bordsskivan var lika tjock överallt sen tidigare.
  • Kjell2

Är det ett massivt träbord? Är det fanner går det inte att slipa ner tre milimeter.

Ska du ha bort tre mm bör du hyvla eller fräsa. Slip kommer ta en evighet.

• AndreaBD

Det finns gott om instruktionsvideos på Youtube. Kolla nån så att du vet hur det går till! Även om du sedan absolut vill lämna in det och inte göra själv (trots att det är ett jobb som vem som helst klarar), så har du åtminstone lite koll på hur mycket det kan kosta, så att du inte blir lurad. Det är INTE värt 10.000. Snarare 1.000.

• Anonym (hammarslag)

Jag har aldrig testat själv men jag tror att man kan delvis ta bort märken av slag genom att ånga trät runt om, lägg en fuktig trasa över slagmärket och kör ett strykjärn över så sväller fibrerna tillbaka till ursprungliga läget. Måste antagligen ändå slipas för att bli snyggt men då räcker det med ett ytskikt i stället för flera millimeter.

• Anonym (hia)
    Kjell2 skrev 2019-01-06 13:12:26 följande:

Är det ett massivt träbord? Är det fanner går det inte att slipa ner tre milimeter.

Ska du ha bort tre mm bör du hyvla eller fräsa. Slip kommer ta en evighet.

Det är ganska tungt så jag skulle tippa på att det är massivt trä. Är tyvärr ingen expert så jag bara gissar :)
  • Anonym (hia)
    Anonym (hammarslag) skrev 2019-01-07 14:20:39 följande:

Jag har aldrig testat själv men jag tror att man kan delvis ta bort märken av slag genom att ånga trät runt om, lägg en fuktig trasa över slagmärket och kör ett strykjärn över så sväller fibrerna tillbaka till ursprungliga läget. Måste antagligen ändå slipas för att bli snyggt men då räcker det med ett ytskikt i stället för flera millimeter.

Du har inte nån källa på det där eller så? Ska det vara ett strykjärn med eller utan vatten i?
  • Kjell2
    Anonym (hia) skrev 2019-01-07 14:22:01 följande:
    Det är ganska tungt så jag skulle tippa på att det är massivt trä. Är tyvärr ingen expert så jag bara gissar :)
    Kollar först kortsidan, är det ser du slutet på brädor med ändträ är det nog masivit. Också om du har genomånde skarvar på ovan och undersidan.

Är det däremot lister längst kanterna är risken stor att det är ett fanerbord.

• Anonym (hammarslag)
    Anonym (hia) skrev 2019-01-07 14:25:22 följande:
    Du har inte nån källa på det där eller så? Ska det vara ett strykjärn med eller utan vatten i?
    Nej tyvärr kommer inte ihåg var jag hörde det
Svar på tråden Renovering träbord