• Chicic

    Hur är det för er?

    Blev lite illa till mods häromdagen när jag råkade lyssna på några kollegors samtal i lunchrummet... De pratade privatekonomi och en av de 4 runt bordet (alla män i 55-årsåldern) sade med fasa i rösten: ?alltså kan ni fatta att det finns många människor som inte ens har EN årslön brutto sparat på ett sparkonto!?.

    De andra höll med honom om att det minsann var förfärligt.

    Jag har sedan dess funderat på detta. Är det verkligen bara jag som lever från lön till lön? Vi är (vad jag tycker) en medelklassfamilj bestående av mig (mamma), min man och våra två barn. Vi bor i villa som vi har lån på, har en bil som vi har lån på och har inte möjlighet att spara en massa pengar. Vi sparar varje månad 200:- var till barnen (har gjort sedan de föddes) och vi sparar extra till pensionen (500:- per månad och person). Men något mer blir det inte. Vi behöver pengarna nu. Tror vi har normala löner, jag har 31000:- och min man ca 27000:- brutto. Eftersom jag varit utbränd jobbar jag inte full tid, bytte jobb och har nu en anställning på 80%, lönen jag angav tidigare är om jag jobbat 100%.

    Nu undrar jag om det är så som många verkar tro: att alla har en massa pengar sparat? Eller är det mer vanligt att ha det som vi har det?

  • Svar på tråden Hur är det för er?
  • Kjell2

    Om du kollar scb statisik över privatpersoners nettoförmögenhet ser du att spridningen är stor. Väldigt många har inte överdrivet mycket sparat.

    Sen kan jag tycka det är vansinigt med så mycket pengar på ett sparkonto. Otroligt dålig avkastningen på kapitalet.

  • Anonym (H)

    Men hjälp, det där var ju bara fyra män som hade en kukmätartävling och ville mätta sitt ego.

    Jag har absolut inte så mycket undanlagt. Vi lägger undan till hus, thats it. När vi kommer upp i våra årslöner så kommer de försvinna till huslån ändå.

  • Anonym (Q)

    Det beror ju helt på var i livet man är och hur man bor. Det är helt bananas att tro att man som 19-årig student ska ha en årslön sparat. De allra flesta sparar så att de klarar sommaren utan csn och thats it. Studentlägenheter kräver dessutom inget kostsamt underhåll som hus gör.

    Men är man 55 plus och bor i ett hus sedan många år tillbaka, ett hus som förmodligen behöver tas om hand om. Ja då tycker jag att man faktiskt ska ha minst två årslöner sparat lättåtkomligt, om man inte gjort en större renovering nyligen.

  • Ängeln Min

    Vi har mycket sparande men mycket beror på att vi knappt har några lån. Litet lån på 1,2 miljoner på huset bara.

    Bilarna, motorcykel och båt har vi köpt kontant.

    Min man avskyr att ta lån.

    Vi har två barn.

    Min man är inte heller någon materialist.

    Han har en bra lön, jag har sämre då jag jobbar i vården plus att jag jobbar bara 80%

  • Anonym (Tjej)

    Vi har 0 kr sparat. Jag har ca 25k i lön och min sambo 40k. Bor i bostadsrätt utan lån och har ingen bil. Bara csnlån.

  • Anonym (sjukersättning)

    Jag har 0 kr sparat och kommer formodligen aldrig ha heller.

  • Anonym (mamma)

    Vi hade en årslön tidigare, men efter vi köpte nytt hus förra året så minskade sparkontot lite. Jag pluggar i ca 2 år till så vi kan inte lägga undan fullt så mycket som vi hade velat, men har nu ca 200 000 i buffert så vi sitter inte i skiten på något sätt. 

  • EmberEyes
    Jemp skrev 2019-01-06 17:25:57 följande:

    En årslön är nog inte det normala, men nåt buffertspar bör man ju ha.


    Precis. Det är väl rekommenderat med 3 månadslöner?
  • Anonym (Q)
    EmberEyes skrev 2019-01-06 19:11:46 följande:

    Precis. Det är väl rekommenderat med 3 månadslöner?


    Med tre månadslöner kommer man inte långt om ugnen brakar ihop samtidigt som taket behöver bytas, varmvattenberedaren pajar och en blir sjukskriven i fyra månader.

    3 månadslöner borde man ha om man bor i hyreslägenhet där man inte står med så stor risk med boendekostnader. Enligt min mening
Svar på tråden Hur är det för er?