• Anonym (Förstår inget?)

    Alltså VEM kan ??

    Alltså vem kan få underhållsstöd??

    Kort story:

    Delad vårdnad om barnet (pojken 8 år i februari)

    Jag bekostar allt (mamman)

    Pappan får halva barnbidrag

    Jag tjänar runt 300000/år

    Pappan runt 450000/år

    Pappan betalar inget alltså. Går inte att prata, han är snål. Vi är ovänner.

    Får jag underhåll av fk? Det är ju en vetenskap!

  • Svar på tråden Alltså VEM kan ??
  • Anonym (P)

    Du skriver ni har delad vårdnad. Hur mycket är barnet där?

  • Anonym (Hmmm)

    Det handlar inte om vårdnad utan umgänge med barnet. Har pappan varannan helg har du rätt till minst 1573 i underhåll. Har ni varannan vecka får du ingenting.

  • Anonym (Svea)
    Anonym (Förstår inget?) skrev 2019-01-06 20:16:24 följande:

    Alltså vem kan få underhållsstöd??

    Kort story:

    Delad vårdnad om barnet (pojken 8 år i februari)

    Jag bekostar allt (mamman)

    Pappan får halva barnbidrag

    Jag tjänar runt 300000/år

    Pappan runt 450000/år

    Pappan betalar inget alltså. Går inte att prata, han är snål. Vi är ovänner.

    Får jag underhåll av fk? Det är ju en vetenskap!


    Nej ingen av er får underhållsstöd från staten. Det är erat barn och ni som ska stå för försörjningen. Enligt dig själv så tjänar ni båda tillräckligt mycket för att ha råd med att försörja barnet. Vad är problemet?
  • smulpaj01

    Varför skulle du få underhåll från Fk?

    Om han hade haft en usel inkomst och umgänge varannan helg eller mindre hade du fått det.

  • Anonym (Förstår inget?)

    Anledningen till att jag frågar är att alla i min närhet som vet situationen talar om för mig att jag nog har rätt till underhållsbidrag. När jag frågar mer så vet de inte detaljerna. Hoppas att ni kunde de.

    Det handlar inte om ekonmin i sig utan orättvisan att pappan inte bryr sig om försörjningsplikten. Delad vårdnad men umgänget ser ungefär ut som 40/60 - ibland 30/70. Jag som då har längsta umgänget. Det är orättvisan det handlar om.

  • Anonym (mmm)
    Anonym (Förstår inget?) skrev 2019-01-06 20:30:51 följande:

    Anledningen till att jag frågar är att alla i min närhet som vet situationen talar om för mig att jag nog har rätt till underhållsbidrag. När jag frågar mer så vet de inte detaljerna. Hoppas att ni kunde de.

    Det handlar inte om ekonmin i sig utan orättvisan att pappan inte bryr sig om försörjningsplikten. Delad vårdnad men umgänget ser ungefär ut som 40/60 - ibland 30/70. Jag som då har längsta umgänget. Det är orättvisan det handlar om.


    Det står hur tydligt som helst vad som gäller på FK:s hemsida. Hur kan du inte ha hittat det? Det finns en gräns för hur många dygn per månad som är gränsen för underhåll och det står där 

    Hör av dig till FF och förklara hur siffrorna ser ut så hjälper de dig att räkna på om du har någon rätt eller inte 
  • Anonym (Svea)
    Anonym (Förstår inget?) skrev 2019-01-06 20:30:51 följande:

    Anledningen till att jag frågar är att alla i min närhet som vet situationen talar om för mig att jag nog har rätt till underhållsbidrag. När jag frågar mer så vet de inte detaljerna. Hoppas att ni kunde de.

    Det handlar inte om ekonmin i sig utan orättvisan att pappan inte bryr sig om försörjningsplikten. Delad vårdnad men umgänget ser ungefär ut som 40/60 - ibland 30/70. Jag som då har längsta umgänget. Det är orättvisan det handlar om.


    Umgänget gäller på lång tid. I genomsnitt på ett år. Att han har barnet någon dag mindre emellanåt räknas inte för att få underhållsbidrag. Han betalar väl för barnet när han har barnet? Hur mycket kostar ert barn per månad? Är ni överens om vilka aktiviteter barnet ska få ha och prisnivå på kläder osv?
  • Drottningen1970
    smulpaj01 skrev 2019-01-06 20:23:39 följande:

    Varför skulle du få underhåll från Fk?

    Om han hade haft en usel inkomst och umgänge varannan helg eller mindre hade du fått det.


    Om pappa inte betalar sin del frivilligt så får man det från FK som sedan kräver in motsvarande från pappa.
  • Anonym (Förstår inget?)
    Drottningen1970 skrev 2019-01-06 20:54:03 följande:

    Om pappa inte betalar sin del frivilligt så får man det från FK som sedan kräver in motsvarande från pappa.


    Det är så andra uttrycker det. Han betalar inte 1 krona utöver det barnet äter hos honom och de kläder som finns där. Inga räkningar eller kostnader är han delaktig i.
Svar på tråden Alltså VEM kan ??