Inlägg från: Anonym (Förstår inget?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förstår inget?)

Alltså VEM kan ??

Alltså vem kan få underhållsstöd??

Kort story:

Delad vårdnad om barnet (pojken 8 år i februari)

Jag bekostar allt (mamman)

Pappan får halva barnbidrag

Jag tjänar runt 300000/år

Pappan runt 450000/år

Pappan betalar inget alltså. Går inte att prata, han är snål. Vi är ovänner.

Får jag underhåll av fk? Det är ju en vetenskap!

• Svar på tråden Alltså VEM kan ??

Anledningen till att jag frågar är att alla i min närhet som vet situationen talar om för mig att jag nog har rätt till underhållsbidrag. När jag frågar mer så vet de inte detaljerna. Hoppas att ni kunde de.

Det handlar inte om ekonmin i sig utan orättvisan att pappan inte bryr sig om försörjningsplikten. Delad vårdnad men umgänget ser ungefär ut som 40/60 - ibland 30/70. Jag som då har längsta umgänget. Det är orättvisan det handlar om.

Drottningen1970 skrev 2019-01-06 20:54:03 följande:

Om pappa inte betalar sin del frivilligt så får man det från FK som sedan kräver in motsvarande från pappa.

Det är så andra uttrycker det. Han betalar inte 1 krona utöver det barnet äter hos honom och de kläder som finns där. Inga räkningar eller kostnader är han delaktig i.

Jag tror att det är rena vetenskapen.. har ingen aning vilka mina rättigheter är. Som sagt, ibland har jag barnet 30/60. Alltså vi har aldrig 50-50. Jag har minst 5 dagar mer i månaden. Oftast har han sammanlagt 13 dagar och jag övriga. Oftast.

Han betalar inget oavsett vad jag säger. Fritids betalar han inte. Och ingen barnförsäkring, jag står för allt. Ytterkläder, skor osv. Alltid varit så. Vad han gör med barnbidraget vet jag ej. Men min halva räcker knappt till fritids.

Anonym (Stina) skrev 2019-01-06 21:58:23 följande:

Det är helt vansinnigt. Förstår du blir upprörd.

Det första du ska göra är att be om delad fritidsräkning. Då betalar pappan halva räkningen procentuellt efter sin ekonomi och du halva procentuellt efter din ekonomi. Detta ska du be kommunen om. Då är det hans räkning och hans ansvar och du behöver inte bekymra dig om det eller diskutera med honom. Du kan ju nämna att du bett om delad räkning så han vet om att den kommer. Men du behöver inte diskutera det innan. Bara ring till kommunen. Får du betala 200 kr mindre i månaden t ex så blir det 2400 på ett år som du alltså nu betalar för pappan som tjänar mycket mer än dig.

De andra kostnaderna är krångliga för de kräver att pappan samarbetar, alternativt att du kontaktar en advokat (och det är ju dyrt). Men självklart ska pappan betala hälften av alla barnets kostnader. Hur funkar det om du säger att pojken behlver nya skor, och kan de köpa dem på hans vecka? Tänker att då blir han tvingad att betala på ett annat sätt än om du ger honom ett kvitto på skor du köpt.

I den kommunen vi bor i delas inte fritidsräkningen. Det gjorde det inte på förskola heller. Så där kan jag inte få kommunens hjälp. Och detta utnyttjar han maximalt.

Angående skorna. Jag talar om att:

"nu är det vinter och det börjar bli kallt."

Han svarar "köp skor till honom då".

"Men detta måste vi dela på".

"Nej, det måste vi inte, anser du att han behöver skor, så köp skor till honom då".

"Så funkar det inte".

"Vill du köpa skor så köp skor, jag vill inte".

Samma dialog vid inköp av jacka, mössa, väska, vantar osv.
    Anonym (Stina) skrev 2019-01-06 22:24:59 följande:

Han låter ärligt talat helt dum i huvudet. Du skulle kunna ansöka om att få barnbidraget själv iaf. Då undersöker försäkringskassan om det är möjligt. Även där slipper du alltså själv ta i massa diskussioner med pappan.

Förresten: kan du anmäla att räkningen för fritids skickas till pappan istället?

Anonym (Stina) skrev 2019-01-06 22:27:16 följande:

Jag tycker också du ska boka tid på familjerätten. Dels kanske de kan prata förstånd med pappan, dels så kandidat tips på hur du kan göra rent praktiskt för att inte stå för alla kostnader själv.

Pojken är folkbokförd hos mig.

Kommunen kan inte dela på fakturan. Läste en annan tråd här med en mamma i samma sits, går ej att dela fritidsavgiften (i hennes fall var det nog barnomsorg men samma sak..) Vi kanske bor i samma dumma kommun.

Familjerätten är frivillig och dit vill han inte. Kan man gå dit själv? Hur kan de hjälpa mig då om jag kommer dit själv?
    Anonym (jur) skrev 2019-01-06 23:45:33 följande:

Ok, då baseras avgiften på den samlade inkomsten för de som är skrivna på din adress.

Helst skulle jag villa skriva: 

Sparka ditt ex i baken så att han förstår att vara delaktig i Ert gemensamma barn och ansvara för sin del i kostnaderna som har med detta att göra.

Men jag får väl skriva: 

Om du har ett ombud som du har förtroende för ta då ett samtal med ombudet och gör en strategi för hur detta ska lösas (kan vara en stämning ang. vårdnad, men kan även vara annat)

Ja. Men i safe-Sverige där vårdnadshavare kan komma ifrån allt ansvar är det svårt att få vårdnaden. Dumt för oss som gör allt för sina barn och ser på när den andre föräldern i princip kan knarka bort sina pengar. Nu är det inte så extremt i vårt fall men jag är den enda som bekostar saker för pojken.

Tråden spårade ur en aning.

Jag anser inte att barnet mår dåligt eller att pappan inte är kapabel till att ta hand om barnet. Men vad kommer till kostnader så ger han 100% trots att hans ekonomi är starkare. Jag ser det så här: vi delar på barnbidraget. Men barnet är mer hos mig (det kan vara gränsfall för fk) men barnet bo ändå mer hos mig. Det jag gör med barnbidraget går direkt till räkningar rörande pojken. Jag lägger även på för att 625kr räcker inte långt. Vad pappan gör med dessa 625kr vet ingen.

Jag anser att det är JAG och pojken som behöver dessa pengar. Det är jag som gör alla inköp, rörande kläder, ytterkläder, skor och andra saker till skolan.

Åtminstone att han kunde tex swisha en summa varje månad "här har ni 500kr, det är min del för fritids, barnförsäkring mm.". Eller "jaha okej, det var skor och jacka denna månad, jag swishar 1000kr istället för den vanliga 500kr".

Är inte detta det normala?

Är advokat enda vägen? Kom ihåg att detta kostar mig ca 15.000kr per år som han inte är delaktig i! Annars hade det varit ca 7000kr var... varför ska jag bekosta allt?

Anonym (Samma) skrev 2019-01-07 06:57:22 följande:

Jag har liknande situation som dig ts, men med tre barn. Kan bara bekräfta att betalar inte pappan kan man i princip inte göra ett skit... om man inte vill gå till domstol. Hela systemet bygger på att föräldrar med gemensam vårdnad kommer överens.

I vårt fall rör det sig om ca 25? om året bara för barnomsorg och försäkringar och det är surt att betala själv.

Tips till dig ts är att skriva dagbok och kontakta familjerätten igen, sen fundera på om du vill stämma.

Så då stämmer man på kostnader osv? :/
    Anonym (jur) skrev 2019-01-07 10:00:49 följande:

Jag hoppas att tråden åter kan handla om dina frågor.

Vid gemensam vårdnad handlar det om att föräldrarna gemensamt efter samlad förmåga sörjer för barnets behov det finns inget lagrum man kan luta sig emot som säger att det ska vara 50 - 50 eller så, däremot så framgår föräldrarnas ekonomiska ansvar beträffande barnet.

Det bygger som sagt på mycket frivillighet och den gemensamma viljan att göra det bästa för barnet, men när det inte fungerar så finns inte så många verktyg i verktygslådan annat än att försöka få den andra föräldern att förstå genom att en jurist på sitt sätt "skakar om" denne förälder.

Systemet är inte speciellt bra i sådan här situationer, det du möjligtvis skulle kunna göra är att se till att det blir 18 dagar hos dig då kommer det inte längre att klassas som växelvist boende och då har du förutsättningar för att ansöka om hela barnbidraget, underhållsbidrag etc.

Har du bostadsbidrag?, om inte gör en ansökan

Kostnaden är beroende på om du kan använda rättsskyddet i din hemförsäkring eller om du kan vara berättigad till rättshjälp, men en tvist kostar ändå en hel del pengar.

Så 18 dagar är gränsen? Gör jag detta i tre månader och då blir jag berättigad barnbidrag samt underhåll? En av dessa hade räckt långt för mig, jag är inte girig men någon ekonomisk hjälp måste han stå för.

Blir det inte han som måste visa att han köper saker? Tex kvitton (vilket jag har och räkningar).

Anonym (Magnus) skrev 2019-01-08 12:34:16 följande:

Det låter inte bra det där, att ni inte kommer överens alls. Varför valde du att skaffa barn med honom, tänkte du bara med fittan?

Han var annorlunda innan han träffade den nya. Sånt kan man inte förutspå. Men nu är vi här och detta kan hända den bästa. Frågan är hur jag får rättvisa i detta.
    Anonym (jur) skrev 2019-01-08 16:01:14 följande:

Juridiskt är det svårt, långsamt och dyrt så det får ses som den sista lösningen

Tror du att ditt ex. skulle kunna påverkas i rätt riktning av barnets farfar och farmor vilka rimligtvis står pappa ex nära.

Det kan faktiskt vara en väg att gå men de kommer inte kunna påverka honom lika mycket som jag hade önskat. Exet är snart 40 och det är inte mycket hans föräldrar kan säga till om. Dessutom står de på hans sida när det kommer till kritan.. Deras ord kommer knappast bli hans lag :(
    Anonym (jur) skrev 2019-01-08 19:16:06 följande:

Hur är förhållandet mellan farföräldrarna och barnbarnet?, troligtvis så är det den bästa inkörsporten då de flesta älskar sina barnbarn mer än sina egna barn och vill dem allt väl.

Dom ses 1 gång varannan vecka väl. Men det är sant, det du säger. Vad säger man till dom i ett sånt här läge? (Har ingen kontakt med de alls idag).
    Anonym (jur) skrev 2019-01-08 19:52:13 följande:

Mitt tips är att försöka träffa farföräldrarna tillsammans med ditt barn och sedan lite snyggt säga att han är i behov av ex. ny vårjacka men det är lite jobbigt i och med att pappan inte vill vara med och att du gör så mycket du kan för att barnbarnet ska få det som behövs. Här får det bli lite adlib och spela på gehör.

Jag tror att du ska vara försiktig med att anklaga pappan då det kan hända att farföräldrarna hamnar i försvarsställning och det skulle motverka det du vill uppnå. Försök i stället att fokusera på barnbarnet i positiv anda. 

Tack så mycket för tipsen. Jag ska prova.

Egentligen är det så lätt att komma undan. Lättare att komma undan än att göra rätt och detta känner ju pappan säkert till. Därför är han så nöjd..

Svar på tråden Alltså VEM kan ??