Anonym (Förstår inget?) skrev 2019-01-07 03:57:58 följande:
Tråden spårade ur en aning.
Jag anser inte att barnet mår dåligt eller att pappan inte är kapabel till att ta hand om barnet. Men vad kommer till kostnader så ger han 100% trots att hans ekonomi är starkare. Jag ser det så här: vi delar på barnbidraget. Men barnet är mer hos mig (det kan vara gränsfall för fk) men barnet bo ändå mer hos mig. Det jag gör med barnbidraget går direkt till räkningar rörande pojken. Jag lägger även på för att 625kr räcker inte långt. Vad pappan gör med dessa 625kr vet ingen.
Jag anser att det är JAG och pojken som behöver dessa pengar. Det är jag som gör alla inköp, rörande kläder, ytterkläder, skor och andra saker till skolan.
Åtminstone att han kunde tex swisha en summa varje månad "här har ni 500kr, det är min del för fritids, barnförsäkring mm.". Eller "jaha okej, det var skor och jacka denna månad, jag swishar 1000kr istället för den vanliga 500kr".
Är inte detta det normala?
Är advokat enda vägen? Kom ihåg att detta kostar mig ca 15.000kr per år som han inte är delaktig i! Annars hade det varit ca 7000kr var... varför ska jag bekosta allt?
Jag hoppas att tråden åter kan handla om dina frågor.
Vid gemensam vårdnad handlar det om att föräldrarna gemensamt efter samlad förmåga sörjer för barnets behov det finns inget lagrum man kan luta sig emot som säger att det ska vara 50 - 50 eller så, däremot så framgår föräldrarnas ekonomiska ansvar beträffande barnet.
Det bygger som sagt på mycket frivillighet och den gemensamma viljan att göra det bästa för barnet, men när det inte fungerar så finns inte så många verktyg i verktygslådan annat än att försöka få den andra föräldern att förstå genom att en jurist på sitt sätt "skakar om" denne förälder.
Systemet är inte speciellt bra i sådan här situationer, det du möjligtvis skulle kunna göra är att se till att det blir 18 dagar hos dig då kommer det inte längre att klassas som växelvist boende och då har du förutsättningar för att ansöka om hela barnbidraget, underhållsbidrag etc.
Har du bostadsbidrag?, om inte gör en ansökan
Kostnaden är beroende på om du kan använda rättsskyddet i din hemförsäkring eller om du kan vara berättigad till rättshjälp, men en tvist kostar ändå en hel del pengar.