• Tiina87

Alltså VEM kan ??

Anonym (Förstår inget?) skrev 2019-01-06 22:15:14 följande:

I den kommunen vi bor i delas inte fritidsräkningen. Det gjorde det inte på förskola heller. Så där kan jag inte få kommunens hjälp. Och detta utnyttjar han maximalt.

Angående skorna. Jag talar om att:

"nu är det vinter och det börjar bli kallt."

Han svarar "köp skor till honom då".

"Men detta måste vi dela på".

"Nej, det måste vi inte, anser du att han behöver skor, så köp skor till honom då".

"Så funkar det inte".

"Vill du köpa skor så köp skor, jag vill inte".

Samma dialog vid inköp av jacka, mössa, väska, vantar osv.

Är du i behov av fritids eller kan du ha annan barnvakt när sonen är hos dig?

När sonen är hos pappan så får han betala kläder etc. Skicka inte med någonting. Då kanske han förstår att han betalar och gör han inte det och det går ut över barnet så gör du en oroaanmälan till socialen.
  • Tiina87
    Anonym (Svea) skrev 2019-01-07 01:28:34 följande:

Vilket svammel. Om han har barnet växelvis så har han inte någon skyldighet att betala underhåll till Ts. Sen kan man åka på 3 MÅNADER retroaktivt underhåll om man vägrar att försörja sitt barn som man inte bor med och som man träffar 0-12 dagar per månad.

Ts kan fortfarande få underhållsstöd vid växelvisboende av fk. Dock osäker på om fk kräver detta av pappan.
  • Tiina87
    Anonym (jur) skrev 2019-01-07 01:43:26 följande:

En orosanmälan kan tyvärr slå lite hur som helst, så det ska man veta innan man kontaktar socialtjänsten

Så länge ts tar hand om barnet finns inget att oroa sig för henne. Om inte pappan till barnet klarar av att ta hand om barnet så ska det göras en orosanmälan och det bästa är att ta gör det. Hon har förmodligen dessutom bevis på att hon har försökt att samarbeta.
  • Tiina87
    Anonym (jur) skrev 2019-01-07 01:55:49 följande:

Med den erfarenheten som jag besitter kan säga att det går aldrig att förutse utgång om man kopplar in socialtjänsten.

Vårdnadsfrågan faller inte på socialtjänsten utan vad de kan bedöma är en ev. omsorgsbrist och för att få kraft bakom så behöver socialtjänsten använda sig av tvångsmedel och de skulle kunna få effekter som är allt annat än vad TS önskar.

Så mycket skitsnack. Tror du på det själv?
  • Tiina87
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-01-07 01:58:06 följande:

Ja vill ts starta krig med sitt ex samt ge barnet och henne själv ett rent helvete så kan hon såklart orosanmäla.

Men ts har råd att betala för sitt barn så jag tycker hon ska släppa detta helt. Livet är inte rättvist men hon kan glädja sig åt att pappan iaf vill ha sitt barn hos sig nästan halvtid.

Det handlar om ett barns bästa. Och har barnet en pappa som sviktar i omsorgen så ska det anmälas. Bättre att ta gör det ön att npgon utomstående gör det.
  • Tiina87
    Anonym (jur) skrev 2019-01-07 02:03:15 följande:

Och vad tror du att effekten av en orosanmälan skulle bli?

Att det kommer fram att pappan sviktar i omsorgen. Att han förhoppningsvis får den hjälp han behöver för att kunna ge en god omsorg till barnet och vara med att försörja barnet. Om inte det går så kommer troligen ts kunna söka om enskilda vårdnad. Detta efter att socialen gjort den utredningen de är pliktiga att göra efter en oroaanmälan gällande barn.

Vad tror du själv socialen gör?
  • Tiina87
    Anonym (jur) skrev 2019-01-07 02:02:00 följande:

Jag vet inte ens om det är värt att bemöta dig då du uppenbarligen inte har vare sig kunskap eller erfarenhet av hur socialtjänsten arbetar 

Jag verkar iallafall ha mer kunskap än vad du har. Du vill bara smutskasta och det ligger förmodligen i att du själv fått en anmälan på dig av någon antingen i din närhet eller utomstående. Brukar vara dem som smutskastar socialen arbete.
  • Tiina87
    Anonym (jur) skrev 2019-01-07 02:10:56 följande:

Vad är det för hjälp som du menar?

Det finns inget lagkrav att en orosanmälan per automatik innebär att det startas en utredning, däremot så ska det göras en skyddsbedömning inom samma dag som orosanmälan inkommer.

Vårdnadsfrågor avgörs i Tingsrätten, det är ingenting som ligger på socialtjänstensbord.

Och vidare man ansöker inte om enskild vårdnad, det går inte till på det sättet

Socialen är pliktig att utreda alla orosnmälning rörande bla barn som kommer in. Med of story.

Har jag påstått att biståndsfrågor avgörs av socialtjänstens?!

Jo, man ansöker om enskilda vårdnad hos tingsrätten. Och tingsrätten tar sedan en beslutna. Är man överens gå det snabbare.
  • Tiina87
    Anonym (jur) skrev 2019-01-07 02:24:10 följande:

Tina87 du verkar ha nollkoll 

Omedelbar skyddsbedömning
    När en anmälan som rör barn eller unga har kommit in ska socialnämnden
    genast göra en bedömning av om barnet eller den unge är i behov av omedelbart
    skydd, en så kallad skyddsbedömning. Det följer av 11 kap. 1 a § SoL.
    Skyddsbedömningen ska göras samma dag som anmälan kommer in eller
    senast dagen efter om anmälan kommer in sent. Handläggaren kan i vissa fall
    behöva ta kontakt med den som berörs av anmälan och eventuellt även med
    anmälaren. Skyddsbedömningen kan leda till att en utredning inleds.

Vårdnadsfrågor är tvistemål i Tingsrätten och det går till på så sätt att den förälder som vill få till en förändring stämmer den andra föräldern i Tingsrätten.
    Jag har fortfarande mer kunskap än dig. Jag behöver dessutom inte googla fram kunskap. Och jag kan även läsa lagar, något som du inte verkar kunna.

Skyddsbedömning är ett första steg i en utredning och det är den pliktiga att göra, som du själv kan se och läsa.

Ja, vårnadsfrågor hör till tingsrätten. Har aldrig påstått något annat. Så varför dra upp det?

Enskild vårdnad ansöker man om. Är man inte överens kan man stämma, men det är fortfarande en ansökan som skickas in.

Jag tänker inte diskutera mer ned någon som inte har kunskap. Att googla fram lagar hinner inte att man har kunskap ämnet.
  • Tiina87
    Anonym (jur) skrev 2019-01-07 02:32:30 följande:

Lägg ner

Lägg ner själv att sprida lögner och smutskasta Socialtjänsten.
  • Tiina87
    Anonym (jur) skrev 2019-01-07 02:41:14 följande:

Du bör vara försiktig med att anklaga andra, det kan slå tillbaka

Så släpp detta nu - jag har inget intresse att föra någon mer dialog med dig

Det är inte jag som skrider lögner om socialtjänsten.
  • Tiina87
    Tiina87 skrev 2019-01-07 02:50:40 följande:

Det är inte jag som skrider lögner om socialtjänsten.

*sprider
  • Tiina87
    Brumma skrev 2019-01-11 15:55:50 följande:

Nej, den möjligheten är tyvärr borttagen. Dessutom hade TS tjänat för mycket.

Ja, jag såg att den var borttagen efter jag postat inlägget.
Svar på tråden Alltså VEM kan ??