• Anonym (Ts)

Hur tänka kring vv-boende barn?

Jag och min man har 2 barn som bor med oss på heltid. Mannen har sedan förut 2 barn som bor varannan vecka. Jag upplever att varje gång jag gör något med något av barnen som bor här på heltid så tycker vv-barnen att det blir orättvist och så ska vi kompensera dem genom att dom får något eller får göra något när dem kommer. Vi kan ofta inte köpa något till de andra barnen pga av orättvisa och det blir bråk om de andra barnen får göra något när de inte är hos oss. Vi har så långt det varit möjligt försökt lägga alla "större aktiviteter" såsom diverse resor, biobesök, badhus, lekland osv när vi är allihop för att lindra bråken och känslan av orättvisa men nu tycker jag det känns jobbigt och konstigt att jag aldrig kan åka iväg med t.ex med ena barnet och göra något själv för då ska det vara rimligt att göra nästkommande vecka för dom andra med. Eller om jag köper minsta lilla grej så ska det köpas åt resten med.

De gör ju såklart saker hos sin mamma med men "det räknas inte" eftersom det inte är något vi kan påverka..

Ett av heltidsbarnen har uttryckt att vi aldrig gör något när vv-barnen inte är här och det har fått mig att börja fundera.

Hur gör ni andra? Hur ska man tänka? Tog upp detta med min man men han tycker att jag gnäller i onödan och att det är väl bara att göra saker men då ska han kunna göra saker själv med dom andra barnen när dom kommer. För mig blir det ändå en slags kompensation som jag helst vill komma ifrån. Skulle vilja att vi utgår från ålder och behov oberoende av vecka men han förstår inte. Är det en konstig tanke av mig?

• Svar på tråden Hur tänka kring vv-boende barn?
  • Anonym (orätt)
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-07 13:34:52 följande:

Jag och min man har 2 barn som bor med oss på heltid. Mannen har sedan förut 2 barn som bor varannan vecka. Jag upplever att varje gång jag gör något med något av barnen som bor här på heltid så tycker vv-barnen att det blir orättvist och så ska vi kompensera dem genom att dom får något eller får göra något när dem kommer. Vi kan ofta inte köpa något till de andra barnen pga av orättvisa och det blir bråk om de andra barnen får göra något när de inte är hos oss. Vi har så långt det varit möjligt försökt lägga alla "större aktiviteter" såsom diverse resor, biobesök, badhus, lekland osv när vi är allihop för att lindra bråken och känslan av orättvisa men nu tycker jag det känns jobbigt och konstigt att jag aldrig kan åka iväg med t.ex med ena barnet och göra något själv för då ska det vara rimligt att göra nästkommande vecka för dom andra med. Eller om jag köper minsta lilla grej så ska det köpas åt resten med.

De gör ju såklart saker hos sin mamma med men "det räknas inte" eftersom det inte är något vi kan påverka..

Ett av heltidsbarnen har uttryckt att vi aldrig gör något när vv-barnen inte är här och det har fått mig att börja fundera.

Hur gör ni andra? Hur ska man tänka? Tog upp detta med min man men han tycker att jag gnäller i onödan och att det är väl bara att göra saker men då ska han kunna göra saker själv med dom andra barnen när dom kommer. För mig blir det ändå en slags kompensation som jag helst vill komma ifrån. Skulle vilja att vi utgår från ålder och behov oberoende av vecka men han förstår inte. Är det en konstig tanke av mig?

Känslan av orättvisa handlar nog inte om själva aktiviteten eller sakerna utan om känslan av vad som pågår med er som familj när de som bor varannan vecka inte är där. Känslan av att vara utanför när det händer nåt kul, känslan av att n gjort nåt tillsammans där de inte kunde vara delaktiga.

Kanske också känslan av att andra barn får bo med deras pappa på heltid medan de bara får vara med honom på halvtid.

Ni kanske skulle kunna prova att sätta ord på den känslan och se om inte kan komma nå vart med det. 

Sen fattar jag öht inte varför inte pappan skulle kunna göra egna saker med bara sina barn när de är där? Kompensation? Kalla det relation istället så kanske det klarnar för dig. 
  • Anonym (C)

Det är inte lätt att göra barn nöjda. Min dotter klagar om jag och min sambo gör nåt "kul" när hon är hos pappa. Exempelvis att vi tar en tur på sjön eller åker och pimplar nu på vintern. Att hon och pappa åker och åker utför en gång under pappaveckan tänker hon inte på...

• Anonym (Bonuamamma)
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-07 15:02:56 följande:

Jag är också av åsikten att det som barnen behöver som tas emellan som ytterkläder, väskor och gympakläder och inköp av det är något de får ta mellan varandra då det hänt många gånger att vi köpt dubletter som inte blir använda av vv-barnen då dem fått av mamma redan och dom inte har kommunicerat om det. Men min man är mer som att han anser att barnen bor här på heltid eller att dem ska behandlas som att de bor här på heltid och har inga problem med att låta mig axla en ganska stor roll för barnen som om jag vore deras mamma, vilket jag egentligen inte har ett problem med för jag gör gärna inte skillnad på dem så då jag själv vet hur det är att vara skilsmässobarn. Men de är som hans tankesätt som är problemet..Ja jag vill kunna gå på bio med mina barn, gå på restaurang m.m utan att de ska bli tjat om hur orättvist det är och att dom andra sen ska kompenseras. Likväl som att de också kan hitta på saker var för sig när dem är här, att det blir ett normalt förhållningssätt kring alla barn. Och ja samma med sysslor, de gör oftast inget när dem är här men då vv-vecka när dem inte är här då är det viktigare i hur heltidsbarnen ska läras och uppfostras vilket i och för sig inte är en dålig sak att lära sig tex laga mat, städa osv men det bidrar mer till klyftan som börjat skapas hos oss. Som att ju äldre och medvetnare dem blir desto mer synd blir det om dem och ibland känns de som att mannen gör de för att han har dåligt samvete eller inte orkar vara konsekvent eller rent av tävlar med biomamman om bästa-förälder-trof?n.

Han särbehandlar sina barn där era gemensamma missgynnas. Det verkar som om dom är hyfsat nära i ålder? Kanske dags för er sätta er ner och komma fram till vad som är rimligt alla barnen ska hjälpa till med.. Om vv barnen inte ska göra nåt så ska heltidsbarnen inte det heller
  • Anonym (rr)
    Anonym (orätt) skrev 2019-01-07 15:32:58 följande:

Känslan av orättvisa handlar nog inte om själva aktiviteten eller sakerna utan om känslan av vad som pågår med er som familj när de som bor varannan vecka inte är där. Känslan av att vara utanför när det händer nåt kul, känslan av att n gjort nåt tillsammans där de inte kunde vara delaktiga.

Kanske också känslan av att andra barn får bo med deras pappa på heltid medan de bara får vara med honom på halvtid.

Ni kanske skulle kunna prova att sätta ord på den känslan och se om inte kan komma nå vart med det. 

Sen fattar jag öht inte varför inte pappan skulle kunna göra egna saker med bara sina barn när de är där? Kompensation? Kalla det relation istället så kanske det klarnar för dig. 

Det är ju pappan som drar upp att han måste kompensera sina barn varje gång ts har gjort nåt med deras gemensamma. Eller har jag missuppfattat? Är ju dumt av pappan att kalla det kompensation istället för att vara öppen med att han vill göra något med dom på egen hand ibland. Ganska fult av pappan att förvränga det till att ts är skyldig honom att ta hand om deras gemensamma medan han gör nåt med sina egna, om du frågar mig.
  • Anonym (Biobonus)

Hur vi gör? Lär barnen hantera fakta, att livet inte alltid är rättvist. Har man många barn kan man inte alltid köpa något till alla bara för sakens skull. Det har jag lärt mina fyra biologiska barn från början och det har jag och min nya kille (som har två barn) också stått fast vid från början. Jag har mina barn 80% av tiden och han har sina vv. Ibland gör vi något med mina barn när hans barn är hos mamman och ibland gör vi något med hans barn när mina är hos pappan. Oftast gör vi något tillsammans med alla sex barnen och alla större äventyr planeras in när vi har alla barnen hos oss. Man kan inte jämka och slita ihjäl sig för millimeterrättvisa. Det lyckades inte ens jag och barnens pappa med när vi var gifta och det har vi lärt barnen från det att de varit stora nog att förstå.

Man får lov att säga ifrån och förklara att nu är det såhär det är. Barnen lär sig till slut att alla blir rättvist behandlade i slutänden även om de inte får en sak eller en aktivitet precis på samma dag som syskonen eller bonussyskonen. Barn tar inte skada av att lära sig det

Jag hade blivit smått galen om jag varit tvungen att ge alla mina fyra barn exakt samma saker eller lika mycket saker samtidigt. Alla får vad de behöver när de behöver det

• Anonym (Ts)
    Anonym (orätt) skrev 2019-01-07 15:32:58 följande:

Ja nog förstår jag och kan tänka mig vad dom känner.

Men nej detta är regelrätt kompensation som blir absurt. Har aldrig sagt att han inte får göra egna saker med dem, det brukar jag uppmuntra. Det är att jag inte kan göra något med mina barn utan att det blir bråk om orättvisa och att det har lett till att det blir rätt passivt när dem inte är här vilket känns fel då heltidsbarnen uttrycker själv snedfördelningen. Det blir att de gör saker hos mamman, vi "får inte" göra något här då för dem är inte här sedan ska vi leva ett annat liv med aktiviteter och roligheter när dem kommer.
  • Anonym (Ts)
    smulpaj01 skrev 2019-01-07 15:12:31 följande:

Hur gamla är barnen? Har du kommit på detta nu? Ni verkar ju ha levt ihop länge?

Det är sedan ett av heltidsbarnen började uttrycka att vi aldrig gör något när dem inte är här. Typ som "nä just ja nästa vecka är inte X o Y här så då kan vi inte fara på det" om det hör till hens intresse t.ex. Att det blivit nästan patetiskt hur vi anpassar oss. Det var väl annorlunda förut när barnen var yngre då såg dem framemot att syskonen skulle komma igen så det var som ett annat fokus och kunde inte reflektera som nu eller sätta saker i ett tidsperspektiv. Sen de få gångerna jag gjort någon större sak typ lekland eller badhus utöver har det varit ett konstant bråk som slutat med att mannen tar vv-barnen i försvar och låter dem göra samma sak så det ska bli lugn och ro.

De 2 äldsta är psuedotvillingar, de är 10 och 11 år och våra gemensamma fyller 8 och en är 6. Det är framförallt när 8-åringen gör något med mig som blir ett problem.
  • Anonym (Herregud)

Herregud vilken klassisk skuldfälla. Ni har ett liv fastän vv-barnen inte är hos er. Det har vi förklarat för den som är bonusbarn här. Att vi och övriga tre barn har ett liv fastän hen inte är här. Det sved i början och tjurades mycket men det gäller att sätta ner foten ordentligt. Ni kan inte bara stå och trampa varannan vecka. Era heltidsbarn får inte bli begränsade av vvbarnen

• Anonym (Hej)
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-07 14:07:46 följande:

Hos deras mamma som inte har fler barn så gör de något nästan varje dag de är där. Hos oss blir det inte så mycket någon vecka pga att vi alltid behöver kompensera så därför drar jag mig lite för att hitta på saker spontant utan dem så de har blivit mer att det blir större aktiviteter när de är hos oss. Och de lilla som blivit utöver ska dem också ha. Skulle vilja hitta en naturlig balans.. känner att det missgynnar heltidsbarnen som blir rätt passiva när dem inte är här. Min man har alltid varit noga på att det inte ska vara orättvist och att dom inte ska känna som att dom inte är lika viktiga vilket jag håller med om men nu börjar de kännas som att de är tvärtom och att det är heltidsbarnen som utsätts för orättvisa. Problemet är väl också att barnen lärt sig att de kompenseras vilket kan vara svårt att ändra på och min man får direkt dåligt samvete mot dem och förstår inte alls mitt resonemang.Ja så tänker jag med. Att det är vi vuxna som måste ändra oss och tänka annorlunda. Jag tror att de har svårt för att de får lämna pappas hem och 2 får stanna kvar så det är klart det blir orättvist samtidigt som jag vet att de två andra som bor här jämt också skulle vilja ha fördelarna med det, två jular, födelsedagar osv. Jag har försökt säga det till min man att vi måste försöka få alla barn att förstå att det som händer här det händer oavsett vilka som är här. Att vissa aktiviteter som t.ex spela fotboll på gården är konstant och har inget med kärlek att göra. Så dem ska känna sig trygga i att vi inte passar på när dem inte är hos oss. Men det har istället gått åt andra hållet att vi BARA gör saker när dem är här. Det är så stor skillnad på veckorna. Typ som med uppfostran, det är viktigare när dem inte är här att uppfostra heltidsbarnen medan fokus de andra veckorna är att ha roligt.

Hej. Nu vet jag inte om jag fattar rätt men menar du att din man inte kan gå ut och spela fotboll med barnen om de två äldre är hos sin mamma?
  • Ess
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-07 19:48:43 följande:
    Det är sedan ett av heltidsbarnen började uttrycka att vi aldrig gör något när dem inte är här. Typ som "nä just ja nästa vecka är inte X o Y här så då kan vi inte fara på det" om det hör till hens intresse t.ex. Att det blivit nästan patetiskt hur vi anpassar oss. 
    Detta hade jag bett barnet att gå och ta med pappan. Det är hans beslut att sluta leva vv, då får han också kunna motivera det jäkligt bra för barnen.

• Anonym (gertrud)

Lika orättvist om bonusbarnen lever normalt under mammaveckorna (utgår ifrån att de aktiveras där) och att dina barn inte får göra någonting alls under veckan. Barn förstår mer än vad man tror, särskilt om man förklarar. Gäller att se upp för manipulation och gnäll :)
  • Anonym (Men va)

Det är väl inget konstigt att han gör saker själv med sina barn när de är hos honom? När ska han annars göra saker med dom?
  • Anonym (bibo)

Ni får förklara för barnen som bor vv att ert liv inte kan stanna för att dom inte är där. Det blir oerhört orättvist att 2 barn ska behöva sitta hemma och vänta på dom andra två vv för att få göra något roligt. När dom andra dessutom får göra roliga saker med sin mamma.

Jag förstår att ert äldre barn har börjat reagera.

Ni får helt enkelt dela upp roliga saker så att det känns okej, men utan att två barn ska pausa sitt liv.

Jag förstår om du blir tokig på din man.

Det här blev tyvärr fel från början, men det är inte försent att ändra på det nu.

• Sharper

Mina barn bor på heltid och min mans varannan vecka. Jag kan ta mina barn själv på aktiviteter och de kan tycka ibland att det är orättvist. Men då förklarar vi som det är, att ibland får mina barn göra saker och ibland har min mans barn göra saker och ibland gör vi saker ihop. Så är det liksom. Inget vi lägger vikt vid. Barnen får helt enkelt lära sig att det är så livet ser ut. :)

• Anonym (rr)
    Ess skrev 2019-01-07 20:56:06 följande:

Detta hade jag bett barnet att gå och ta med pappan. Det är hans beslut att sluta leva vv, då får han också kunna motivera det jäkligt bra för barnen.

Håller med. Jag hade nog hållit mig inom höravstånd och hjälpt barnen att påpeka vad de andra barnen får göra när de är hos sin mamma.
  • Tom Araya

Jag förstår dilemmat.

Självklart vill man försöka vara rätvis mot barnen, eftersom man vet att det är viktigt för dem.

Men samtidigt är det så ni kan bara påverka när ni har barnen och utanför det så är inte det ansvaret erat.

Barnen ska inte läras att andras liv sätts i pausläge när de själva är på annat håll och att de inte har mer rätt till kompensation för det än de andra barnen har till vad som händer av aktiviteter när de är hos sin mamma.

Såklart måste du och din man kunna prata om detta och komma överens. Motsatsen är vad som blir konstigt.
  • Anonym (Almima)

Den där ville mitt ex också köra med. Han hade sitt barn på halvtid och jag mina på heltid. Allt roligt skulle all tid planeras in de veckor hans barn var med oss. Och alla tråkiga måsten stökas av den andra veckan. Men jag förklarade väldigt tydligt för honom att mina barn också, precis som hans, hade rätt till ett helt liv. Inte ett halvt. Och att roliga,saker och inköp och även måsten skulle av mig planeras in under årets alla veckor. Antingen fick han vara med på det. Eller så fick han sitta själv den andra veckan och vänta på sitt barns ankomst.

Så gör man inte mot barn! De har rätt att leva livet fullt ut. Inte ägna halva livet åt att vänta in någon annan (som är borta och lever livet)

Så du som förälder är faktiskt skyldig dina barn att sätta ner foten och stå upp för dina barns rätt till ett helt liv.

Svar på tråden Hur tänka kring vv-boende barn?