Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Bör abortgränsen sänkas?

Anonym (H) skrev 2019-01-11 15:18:22 följande:
    Som bm som har jobbat med sena aborter så vet jag att det absolut sker att foster (helt friska) aborteras sent och med största sannolikhet skulle ha en chans att överleva med den intensivvård som ges till extremprematurer. Det sker att foster dateras ngn fel och aborteras ngn vecka för sent.
    Därmed är jag inte helt säker på att jag tycker att gränsen ska sänkas. Det är en väldigt svår fråga och vi ska nog vara försiktiga med att gå in och styra abortlagen som finns.
    Fast chans att överleva innebär inte att det blir ens i närheten av ett fungerande liv.
    Man ska också vara medveten om att exempelvis sociala skäl kan vara ren misär och svårt missbruk och om dessa kvinnor inte skulle beviljas abort inte kommer att föda friska barn eftersom de fosterskador som missbruk ger inte syns på några ultraljud eller på några tester. Man kan alltså inte vid svåra sociala problem tro att de foster som är till synes friska vid sen abort skulle ha fötts som friska vid fullgången graviditet
  • Anonym (anonym)
    Anonym (H) skrev 2019-01-11 18:44:43 följande:
    Jag har rätt stor insikt i vad skälen till abort kan vara. Men fortsätt du tro att sociala skäl betyder misär.
    Tillräckligt dåligt liv för att det ska beviljas en sen abort och att det inte skulle kunna vara möjligt att ta hand om ett barn.
Svar på tråden Bör abortgränsen sänkas?