• Anonym (hej)

    Bör abortgränsen sänkas?

    Hej, jag och mina kompisar i gymnasiet gör en samhällsvetenskaplig undersökning om abort. Det vore jätte snällt om ni vill gå in på länken nedan och svara på ett par frågor, man svarar anonymt. Frågorna handlar om abortgränsen ska sänkas med teknikens utveckling.

    docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScvGY_g_D_72Wiv8NwrfZroB5c2T2BIr0QchRUFxekti6ZHAg/viewform 

    Tack för din tid att svara! 

  • Svar på tråden Bör abortgränsen sänkas?
  • Anonym (Felaktig frågeställning)

    Så är lagen redan idag. Enligt abortlagstiftningen tredje paragrafen gäller att abort inte får medges "om det finns anledning antaga att fostret är livsdugligt". Så när tekniken går framåt för att rädda foster tidigare än idag får inte abort medges.

    Så vad vill ni med frågan egentligen?

  • Anonym (..)
    Anonym (Felaktig frågeställning) skrev 2019-01-11 13:15:34 följande:

    Så är lagen redan idag. Enligt abortlagstiftningen tredje paragrafen gäller att abort inte får medges "om det finns anledning antaga att fostret är livsdugligt". Så när tekniken går framåt för att rädda foster tidigare än idag får inte abort medges.

    Så vad vill ni med frågan egentligen?


    abort får visst medges om fostret är livsdugligt. Abort får göras till vecka 22 med tillstånd från Socialstyrelsen (det gäller inte bara foster med svåra missbildningar utan aborter som görs på helt friska foster av sociala skäl) i samma vecka räddar man prematura barn som föds vecka 22. Jag tycker för övrigt att abortgränsen ska sänkas till vecka 12 som det är i våra grannländer och andra europeiska länder.
  • Anonym (A)
    Anonym (Felaktig frågeställning) skrev 2019-01-11 13:15:34 följande:
    Så är lagen redan idag. Enligt abortlagstiftningen tredje paragrafen gäller att abort inte får medges "om det finns anledning antaga att fostret är livsdugligt". Så när tekniken går framåt för att rädda foster tidigare än idag får inte abort medges.

    Så vad vill ni med frågan egentligen?
    Det undrar jag med.
  • Anonym (Felaktig frågeställning)
    Anonym (..) skrev 2019-01-11 13:21:22 följande:

    abort får visst medges om fostret är livsdugligt. Abort får göras till vecka 22 med tillstånd från Socialstyrelsen (det gäller inte bara foster med svåra missbildningar utan aborter som görs på helt friska foster av sociala skäl) i samma vecka räddar man prematura barn som föds vecka 22. Jag tycker för övrigt att abortgränsen ska sänkas till vecka 12 som det är i våra grannländer och andra europeiska länder.


    Nej, det är en myt. De foster som aborteras är inte livsdugliga. De kan uppvisa liv ja, men de är inte livsdugliga. Och nej, lagen är tydlig: abort får inte genomföras om fostret är livsdugligt.
    Anonym (..) skrev 2019-01-11 13:21:22 följande:

    abort får visst medges om fostret är livsdugligt. Abort får göras till vecka 22 med tillstånd från Socialstyrelsen (det gäller inte bara foster med svåra missbildningar utan aborter som görs på helt friska foster av sociala skäl) i samma vecka räddar man prematura barn som föds vecka 22. Jag tycker för övrigt att abortgränsen ska sänkas till vecka 12 som det är i våra grannländer och andra europeiska länder.


    Nej, du har fel och jag har rätt. Lagen är tydlig. Läs i lagen!

    Foster kan uppvisa livstecken vid abort - men detta är absolut inte samma sak som att det är livsdugligt. Ser så klart obehagligt och vidrigt ut, men fostret är inte livsdugligt.
  • Anonym (..)
    Anonym (Felaktig frågeställning) skrev 2019-01-11 13:51:50 följande:

    Nej, det är en myt. De foster som aborteras är inte livsdugliga. De kan uppvisa liv ja, men de är inte livsdugliga. Och nej, lagen är tydlig: abort får inte genomföras om fostret är livsdugligt.Nej, du har fel och jag har rätt. Lagen är tydlig. Läs i lagen!

    Foster kan uppvisa livstecken vid abort - men detta är absolut inte samma sak som att det är livsdugligt. Ser så klart obehagligt och vidrigt ut, men fostret är inte livsdugligt.


    du verkar inte ha en aning om att sena aborter beviljas även av sociala skäl och då är ofta fostret fullt livsdugligt men man gör inga åtgärder för att rädda det.
  • Anonym (H)
    Anonym (Felaktig frågeställning) skrev 2019-01-11 13:51:50 följande:

    Nej, det är en myt. De foster som aborteras är inte livsdugliga. De kan uppvisa liv ja, men de är inte livsdugliga. Och nej, lagen är tydlig: abort får inte genomföras om fostret är livsdugligt.Nej, du har fel och jag har rätt. Lagen är tydlig. Läs i lagen!

    Foster kan uppvisa livstecken vid abort - men detta är absolut inte samma sak som att det är livsdugligt. Ser så klart obehagligt och vidrigt ut, men fostret är inte livsdugligt.


    Som bm som har jobbat med sena aborter så vet jag att det absolut sker att foster (helt friska) aborteras sent och med största sannolikhet skulle ha en chans att överleva med den intensivvård som ges till extremprematurer. Det sker att foster dateras ngn fel och aborteras ngn vecka för ?sent?.

    Därmed är jag inte helt säker på att jag tycker att gränsen ska sänkas. Det är en väldigt svår fråga och vi ska nog vara försiktiga med att gå in och styra abortlagen som finns.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (H) skrev 2019-01-11 15:18:22 följande:
    Som bm som har jobbat med sena aborter så vet jag att det absolut sker att foster (helt friska) aborteras sent och med största sannolikhet skulle ha en chans att överleva med den intensivvård som ges till extremprematurer. Det sker att foster dateras ngn fel och aborteras ngn vecka för sent.
    Därmed är jag inte helt säker på att jag tycker att gränsen ska sänkas. Det är en väldigt svår fråga och vi ska nog vara försiktiga med att gå in och styra abortlagen som finns.
    Fast chans att överleva innebär inte att det blir ens i närheten av ett fungerande liv.
    Man ska också vara medveten om att exempelvis sociala skäl kan vara ren misär och svårt missbruk och om dessa kvinnor inte skulle beviljas abort inte kommer att föda friska barn eftersom de fosterskador som missbruk ger inte syns på några ultraljud eller på några tester. Man kan alltså inte vid svåra sociala problem tro att de foster som är till synes friska vid sen abort skulle ha fötts som friska vid fullgången graviditet
  • Anonym (..)
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-11 16:14:24 följande:

    Fast chans att överleva innebär inte att det blir ens i närheten av ett fungerande liv.

    Man ska också vara medveten om att exempelvis sociala skäl kan vara ren misär och svårt missbruk och om dessa kvinnor inte skulle beviljas abort inte kommer att föda friska barn eftersom de fosterskador som missbruk ger inte syns på några ultraljud eller på några tester. Man kan alltså inte vid svåra sociala problem tro att de foster som är till synes friska vid sen abort skulle ha fötts som friska vid fullgången graviditet


    finns många missbrukare som föder friska barn så droger behöver inte betyda att barnet tar skada av det. Och sena aborter beviljas inte bara vid missbruk utan även pga låg ålder och psykisk ohälsa.
  • Anonym (H)
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-11 16:14:24 följande:

    Fast chans att överleva innebär inte att det blir ens i närheten av ett fungerande liv.

    Man ska också vara medveten om att exempelvis sociala skäl kan vara ren misär och svårt missbruk och om dessa kvinnor inte skulle beviljas abort inte kommer att föda friska barn eftersom de fosterskador som missbruk ger inte syns på några ultraljud eller på några tester. Man kan alltså inte vid svåra sociala problem tro att de foster som är till synes friska vid sen abort skulle ha fötts som friska vid fullgången graviditet


    Jag har rätt stor insikt i vad skälen till abort kan vara. Men fortsätt du tro att sociala skäl betyder misär.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (H) skrev 2019-01-11 18:44:43 följande:
    Jag har rätt stor insikt i vad skälen till abort kan vara. Men fortsätt du tro att sociala skäl betyder misär.
    Tillräckligt dåligt liv för att det ska beviljas en sen abort och att det inte skulle kunna vara möjligt att ta hand om ett barn.
  • Anonym (Jennie)

    Barn kan överleva i v 22.Sena aborter som inte är därför att fostret är skadat,borde man försöka minska.Kan inte ens tänka mig hur hemskt det är med sen abort på frisk foster.Efter v 12 började likna en minimänniska.Vi har själva varit så små en gång.

  • DeathByPickles

    Det är ett dåligt tecken när politikerna börjar vilja talla på abortgränsen. Kvinnor har kämpat hårt för den, vi behöver verkligen inte ta några steg tillbaka där. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (..)
    DeathByPickles skrev 2019-01-11 22:06:21 följande:

    Det är ett dåligt tecken när politikerna börjar vilja talla på abortgränsen. Kvinnor har kämpat hårt för den, vi behöver verkligen inte ta några steg tillbaka där. 


    kvinnor har kämpat hårt för ABORTRÄTTEN inte abortgränsen. Iochmed den medicinska utvecklingen så bör även gränsen för abort uppdateras. Helt vansinnigt att gränsen dras så långt till då man räddar prematura barn. När gränsen lades vid vecka 22 någon gång för sisådär 60 år sedan så var det omöjligt att rädda foster i vecka 22 och även omöjligt i vecka 27. Idag är det ganska stora chanser att rädda foster i dom veckorna. Abortgränsen bör verkligen ses över
  • DeathByPickles
    Anonym (Jennie) skrev 2019-01-11 21:43:19 följande:

    Barn kan överleva i v 22.Sena aborter som inte är därför att fostret är skadat,borde man försöka minska.Kan inte ens tänka mig hur hemskt det är med sen abort på frisk foster.Efter v 12 började likna en minimänniska.Vi har själva varit så små en gång.


    Minska? Hur många aborter genomförs egentligen efter vecka 22 per år? Jag kan lova dig att det inte handlar om ett stort antal. Det är dessutom inte ett beslut som fattas i en handvändning. 


    De allra flesta aborterna genomförs innan vecka nio och mer än hälften av alla aborter totalt i sverige år 2017, utfördes innan vecka sju. 
    Jag förstår verkligen inte varför man ska behöva gå in och moderera gränsen för att ett mycket litet antal foster aborteras (av olika, förmodligen välgrundade orsaker) senare i graviditeten. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
Svar på tråden Bör abortgränsen sänkas?