• glammis

fungerar bäckenbottenbedövning?

hej alla glada mammor!

efter min sons födelse för tre veckor sedan är jag smått traumatiserad över den överjävliga smärta det innebar att krysta ut mitt lilla underverk...! trots detta vill man ju ha fler småttingar och jag efterlyser därför erfarenheter utav bäckenbottenbedövning!
    funkar det? tar den bort smärtan precis runt slidöppnongen? försvann era krystvärkar? mm. tacksam för råd....

• Svar på tråden fungerar bäckenbottenbedövning?
  • glammis

nä, jag menar en bedövning som barnmorskan lägger för att blockera nerverna i slidan - hon kallade den för bäckenbottenbedövning när vi pratade sist.

• glammis

hmmm. jag vet inte vad jag menar! enligt min bm ska denna bedövning minska smärtan precis i utdrivningskedet, alltså precis när bebisen ska ut. västerviksmetoden bedövar väl livmodern? jag ska gå och kolla i min bok och återkomma!

• glammis

ok. har kollat i min bok. bäckenbottenbedövning kallas också pdb och läggs som sagt i slidöppningen. jag efterlyser åter igen erfarenheter av denna bedövning!

mamaia: var det denna bedövning du fick och i så fall hur ont/inte ont gjorde det att krysta ut bebisen?

• glammis

puffar på om erfarenheter av pdb

• glammis

tack för svaren! jag får väl rådgöra med min bm inför nästa gång... att jämföra ryggbedövning och bäckenbottenbedövning går inte att göra eftersom de bedövar olika nervtrådar (livmoder eller slida) för min del kunde jag stå ut med värkarna men det var just när huvudet skulle ut som jag tyckte var det värsta!

• glammis

jezza: edan bedövar som sagt inte slidmynningen utan bara nervtrådar till livmodern (för att underlätta värkarbetet) varför man stänger av den inför krystvärkarna är för att de kan försvagas och således förlänga utdrivningsskedet.

Svar på tråden fungerar bäckenbottenbedövning?