• glammis

fungerar bäckenbottenbedövning?

hej alla glada mammor!

efter min sons födelse för tre veckor sedan är jag smått traumatiserad över den överjävliga smärta det innebar att krysta ut mitt lilla underverk...! trots detta vill man ju ha fler småttingar och jag efterlyser därför erfarenheter utav bäckenbottenbedövning!
    funkar det? tar den bort smärtan precis runt slidöppnongen? försvann era krystvärkar? mm. tacksam för råd....

• Svar på tråden fungerar bäckenbottenbedövning?
  • Tesie

*puffar upp då jag är väldigt angelägen om svar på denna fråga jag med*

• Kärleksdronken

Bäckenbottenbedövning? Menar du Epidural? Det tog jag sist, till slut, tyckte det var superbra! Fast det blir lite konstigt att krysta när man inte känner så mycket.

• glammis

nä, jag menar en bedövning som barnmorskan lägger för att blockera nerverna i slidan - hon kallade den för bäckenbottenbedövning när vi pratade sist.

• mamaia

Om det funkar...Jag hade en traumatisk förlossning med min lille pojk, han ville inte komma ut...Först vägrade jag bedövningen hade hört så mkt negativt om att man inte kände värkar mm.. Och nej det gör man inte men har man det krisit och läkarna rekommenderar att man ska ta bedöningen så bör man göra det.. Jag blev nästan påtvingad bedövningen och tackade dem efteråt..Tyckte det kändes underbart att få vila upp kroppen lite... Min kille fick hålla koll på verkarna..inga problem...

• aiors

Om du menar västerviksmetoden, pcb så för mig funkade den. fyra sprutor i underlivet och all smärta borta. det enda var att jag skakade som ett asplöv...men ett paradis i drygt 2-2 1/2 timme för min del. Värkarna tror jag inte försvann, men kan inte svara riktigt på det. Jag vet att jag efter typ 2 1/2 -3 timmar fick dropp för att förstärka värkarna. Så i själva utdrivningsskedet hjälpte inte pcb:n så mkt, utan det var innan.

• glammis

hmmm. jag vet inte vad jag menar! enligt min bm ska denna bedövning minska smärtan precis i utdrivningskedet, alltså precis när bebisen ska ut. västerviksmetoden bedövar väl livmodern? jag ska gå och kolla i min bok och återkomma!

• glammis

ok. har kollat i min bok. bäckenbottenbedövning kallas också pdb och läggs som sagt i slidöppningen. jag efterlyser åter igen erfarenheter av denna bedövning!

mamaia: var det denna bedövning du fick och i så fall hur ont/inte ont gjorde det att krysta ut bebisen?

• Tingilya

Läste att det inte läggs så mycket pdb eftersom det försvårar krystningarna för mamman.

• Tingilya

Från www.tryggabarn.nu/barn/index.asp

"Bäckenbottenbedövning - Pudendusblockad (PDB) -
    Pudendusblockaden ger smärtlindring i bäckenbotten och mellan slidan och anus. Den ges under utdrivningsskedet. Numera används den allt mer sällan eftersom blockaden försvårar den naturliga krystningen. Mamman känner inte riktigt hur hon ska göra.

Många kvinnor upplever att sprutan är smärtsam under ett känsligt skede av förlossningen. Pudendusblockaden kan läggas när barnet är framfött och bristningar måste sys."

• Ekorrfamiljen

Jag kan säga att jag efter att ha läst på om olika bedövningar valde att inte ta paracervikal- eller pudendusbedövningar. (Livmoderhals- resp. bäckenbottenbedövning.) Detta till största delen för att jag hörde att det kan påverka både barnet och krystvärkarna negativt.

Jag valde istället EDA (ryggbedövning som gör att man ändå kan vara uppe och gå och röra sig.) När barnet tränger ner är det inte som värst i bäckenbottnen, för den blir ändå "bedövad" av att barnets huvud trycker på där. Det som gör ont är ju dels när livmoderhalsen vidgas och barnets huvud tränger igenom och dels när barnet ska förbi spinae-taggarna i ryggraden. (Det är då man brukar må illa.)

Den här gången ska jag försöka klara mig på enbart massage, avslappning och lustgas, men om jag ska ha någon bedövning så blir det epiduralen igen.

//Ekorren - mamma till Tin, Troll och lille Vendel i magen.
Svar på tråden fungerar bäckenbottenbedövning?