• glammis

fungerar bäckenbottenbedövning?

hej alla glada mammor!

efter min sons födelse för tre veckor sedan är jag smått traumatiserad över den överjävliga smärta det innebar att krysta ut mitt lilla underverk...! trots detta vill man ju ha fler småttingar och jag efterlyser därför erfarenheter utav bäckenbottenbedövning!
    funkar det? tar den bort smärtan precis runt slidöppnongen? försvann era krystvärkar? mm. tacksam för råd....

• Svar på tråden fungerar bäckenbottenbedövning?
  • Jezza

Å, vilken bra tråd..jag undrar också.
    Hade det urjobbigt under utdrivningsskedet och hade Eda:n hela tiden så för mig hjälpte den inget då. Visste inte att den kunde bedöva "där nere" också?

• glammis

jezza: edan bedövar som sagt inte slidmynningen utan bara nervtrådar till livmodern (för att underlätta värkarbetet) varför man stänger av den inför krystvärkarna är för att de kan försvagas och således förlänga utdrivningsskedet.

• Ekorrfamiljen

Skumt! I så fall var det att hennes huvud tryckte så hårt nedåt, för jag tyckte inte alls att det var så farligt när hon skulle ut sen. Det värsta var ju öppningsvärkarna och när man började krysta. När hon stod så långt ner som i bäckenbotten kände jag nästan inget alls. Så olika det kan vara.

//Ekorren - mamma till Tin, Troll och lille Vendel i magen.
  • Jezza

Ok, då förstår jag.

Ekorrfamiljen: Jo, alla upplever ju förlossningen olika verkar det som..Du hade kanske en väldig tur som inte kände så mycket!!

• Katie

Ville bara tillägga att EDA inte är himmelriket för alla!!! Jag hade EDA men hade lika ont ändå! Ville inte säga detta till min BM eftersom de då skulle sätta om den och det ville jag inte! Blev senare snittad med samma EDA men då bytte man ju ut "medicinen" i EDAn till starkare sådan och då funkade den kanon! Så den satt inte fel! Den bara hjälpte inte mig..

• Ekorrfamiljen
    Katie: Har du en aning om hur ont du hade haft utan EDA:n?
  • Katie

Kände ingen skillnad alls! Fick däremot Dexofen tabletter som jag tyckte hade verkan. Men efter att EDAn var satt fick jag fortsätta med lustgasen. Kändes precis som innan. Så det blir ingen EDA för mig nån fler gång! Onödig risk.

Nån statistik har sagt att EDAn hjälper 9 av 10 kvinnor. Så jag är väl den där 10 kvinnan då..

• Missboss

Fick EDA som hjälpte fint under förlossningen. Visst det gjorde sju helsikes ont när han skulle ut men sedan när jag skulle sys så fick jag en bäckenbottenbedövning. Den gjorde ondare att lägga än hela förlossningen och allt tillsammans. Att sys var det mest traumatiska för mig. Låg bara och skrek och grät i lustgast masken som var på full fräs även fast jag var bedövad för det gjorde så ont.

• Ninette

Jag märkte ingen skillnad när jag fick bäckenbottenbedövning när äldsta dottern föddes, hon var tvungen att tas med sugklocka snabbt så då la dom bedövningen. Men jag vet ju inte om det hade gjort ännu mer ont utan... Hur den påverkade krystvärkarna vet jag inte för vi hann inte vänta på dom, dottern mådde så doligt...

Men jag födde mitt andra barn i höstas (pga att det gick så snabbt så hann jag inte få nån bedövning) men det gjorde inte alls lika ont som den första gången iaf. Kanske för att man varit uttänjd innan?

• Ekorrfamiljen
    Missboss: Så trist för dig! När jag skulle sys fick jag en spruta som knappt kändes och sen när hon sydde kittlade det så att jag höll på att hoppa ur stolen. Det var verkligen en lustig känsla.

Där ser man återigen hur olika det kan vara. Jag fattade aldrig att hon sydde eftersom det inte gjorde ont utan bara kittlade som tusan.
  • Svinto78

Jag fick bäckenbottenbedövning eftersom det var det enda jag kunde ta p.ga snabb förlossning. Jag säger bara en sak om sprutorna man får: AAAAAAAAJJJJJJJJJJJ. Tyckte inte dom hjälpte speciellt mycket. Den tar inte bort trycket mot ändtarmen vilket var HEMSKT!! Trodde jag skulle skita ut en kokosnöt! Gjorde så jäkla ont! Sen domnade mitt vänstra ben bort efter förlossningen vilket är normalt.

• Amorella

Jag fick bäckenbottenbedövning - fick jag reda på efteråt. Blev klippt och fick en rejäl bristning, men jag kände inte av det alls. Den hjälpte också bra efteråt när de skulle sy ihop bristningen. Jag har inget minne av att krystvärkarna var smärtsamma; bara av hur trött jag var och hur jobbigt allt kändes.

Svar på tråden fungerar bäckenbottenbedövning?