• glammis

fungerar bäckenbottenbedövning?

hej alla glada mammor!

efter min sons födelse för tre veckor sedan är jag smått traumatiserad över den överjävliga smärta det innebar att krysta ut mitt lilla underverk...! trots detta vill man ju ha fler småttingar och jag efterlyser därför erfarenheter utav bäckenbottenbedövning!
    funkar det? tar den bort smärtan precis runt slidöppnongen? försvann era krystvärkar? mm. tacksam för råd....

• Svar på tråden fungerar bäckenbottenbedövning?
  • Tjohalia

jag blev precis som du lite smått traumatiserad av själva utdrivningen, att det skulle göra så ont hade jag inte kunnat inbilla mej ens i min vildaste fantasi. Det värsta var dels att vävnaderna töjdes (och sprack) och dels att huvudet trycktes mot bäckenet framtill.
    Jag har oxå undrat över denna metod till nästa förlossning och hoppas att någon kan svara!

• Tingilya

Kan tillägga att jag också upplevde utdrivningen som den mest smärtsamma delen. Jag hade aldrig kunnat tro att det skulle göra så ont eller ta så lång tid
    Men jag känner större förhoppningar till denna förlossningen, för nu VET jag ju att det gör ont. Så jag tror man kan förbereda sig bättre.

• glammis

puffar på om erfarenheter av pdb

• Ekorrfamiljen
    Tjohalia: Att ta en pudendusblockad hindrar förmodligen inte ev. bristningar. Tvärtom skulle jag tro, eftersom man inte själv känner när man ska krysta alt. slappna av. Om man har bedövat bäckenbotten så känns det ju inte att man spricker, men likafullt är det ju möjligt att man gör det.

Jag sprack lite när dottern föddes, men eftersom jag hade EDA kände jag inte det heller. (Det var ju också därför jag sprack, för att jag inte kände när jag skulle krysta och tog i på fel ställen.)
    //Ekorren - mamma till Tin, Troll och lille Vendel i magen.
  • anlo

Jag fick bäckenbottenbedövning, men tyvärr kände jag ingen skillnad.

• Chiba

Jag fick bäckenbottsbedövning och den gjorde så grymt ont att lägga och för mig hjälpte den inte ett dugg..!
    Nästa gång blir det EDA för hela slanten.. =)

• Tjohalia
    Ekorrfamiljen:
    Det gör inget om jag spricker, bara jag slipper känna det så himla mycket... lite bedövad ska man väl kunna bli på nåt sätt...
    Jag krystade fast jag inte hade krystvärkar när hon hade huvudet ute bara för att det gjorde så ont och jag ville att det skulle vara över...

Fick du ha eda under utdrivning och krystvärkar?? Min stängde dom av när jag började känns krystvärkarna eftersom dom sa att den ändå inte hade någon effekt då! Jag sa ju att det började göra ont igen och då var det tydligen för att krystvärkarna hade börjat, det tog dock tid innan jag fick krysta och innan krystvärkarna blev starka och under tiden hade jag lustgas igen men när jag krystade aktivt så hade jag noll smärtlindring och det vill jag inte göra om...
  • JIFFY

Jag fick bäcken bottenbedövning när allt var klart och det var dags att sy. Sprack både fram o bak så att säga så det hade aldrig gått att sy utan den. Det gjorde lite ont att få den men med lite lustgas gick det bra och det var ungefär som en tandläkarbedövning, all känsel försvann runt slidöppningen och mer därtill. Hur den skulle funka i utdrivningsskedet vet jag dessvärre inte.

• Ekorrfamiljen
    Tjohalia: Ja. Jag hade min eda kvar när krystvärkarna satte in och det var ju därför jag sprack lite, men det kändes ju inte. Dels för att hennes huvud tryckte på och dels för att jag hade effekt av eda:n.
    //Ekorren - mamma till Tin, Troll och lille Vendel i magen.
  • glammis

tack för svaren! jag får väl rådgöra med min bm inför nästa gång... att jämföra ryggbedövning och bäckenbottenbedövning går inte att göra eftersom de bedövar olika nervtrådar (livmoder eller slida) för min del kunde jag stå ut med värkarna men det var just när huvudet skulle ut som jag tyckte var det värsta!

Svar på tråden fungerar bäckenbottenbedövning?