• cosinus

Jag fattar inte - vart fan kommer LÖSSEN ifrån!?

I min dotters klass gick det löss konstant i 3 års tid. Hela lågstadiet. Det fortsatte sen i mellanstadiet också men då bytte dottern skola (inte på grund av lössen).

Dottern drabbades aldrig men vissa barn åkte dit hela tiden. Deras föräldrar var i upplösningstillstånd till slut.

Jag gissar att det var minst ett barn i klassen som var bärare men inte uppvisade tillräckliga symtom för att det skulle upptäckas hemma, i kombination med att den familjen inte orkade luskamma bara för sakens skull.

Några år senare fick ena sonen löss, men ingen annan i familjen. Dottern klarade sig då också.

Jag tror vissa drabbas lättare än andra och att vissa uppvisar väldigt lite symtom.

• cosinus
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-01-13 16:42:29 följande:
    Man kan väl inte behöva luskamma för sakens skull, om man inte sett något misstänkt, det har jag aldrig gjort, aldrig heller behandlat med kemikalier. Första gången jag såg en lapp om löss på förskolan, så köpte jag hem preparat men använde dem inte, då jag inte sett något behov.

Jag har dock alltid vårdat mina barns hår väl, haft dem ganska kortklippta som små, tvättat håret regelbundet och kammat håret varje morgon, så nog hade jag märkt om de haft löss.
    För sakens skull menar jag att man faktiskt hörsammar luskamningshelgerna som det uppmanas till vår och höst samt faktiskt luskammar barnen om det börjar gå löss i klasserna.

Jag var på inga sätt nitisk när det gick i dotterns klass i 3 års tid men har man ett konstant luslarm hängande över sig är det ju lämpligt att man iaf kammar igenom ungen någon gång i veckan så man upptäcker det relativt tidigt.
Svar på tråden Jag fattar inte - vart fan kommer LÖSSEN ifrån!?