• Anonym (Fan)

FAN. Är gravid och ätit lever vilket jag nu läser att Livsmedelverket avråder från :(

Är spyfärdig. Gravid i v.15. Har varit så noga med vad jag äter. Googlat allt. Förra helgen var jag och käkade grill hos föräldrarna. De hade grillat och jag hade huvudvärk så tänkte att lammlever kunde då upp järnet. Av ren slump var jag inne på Livsmedelverkets hemsida och läser att höga doser av Vitamin a kan skada barnet. Jag åt två spett och bitarna var ganska små. Alltså ångrar det så mycket. Ser att lammlever dessutom innehåller mest vitamin a. Vad kan de ge för skador? :( Har sett bebis på ul efter det men det kanske kvittar.

Ångest. :( Snälla ha överseende men det är mitt första barn.

• Svar på tråden FAN. Är gravid och ätit lever vilket jag nu läser att Livsmedelverket avråder från :(
  • Anonym (Oh noo)

Oh Noo ring ambulansen

• FruW85

Jag tänker så här att om det hade varit SÅ farligt att den lilla mängden hade kunnat göra någon skada så hade barnmorskan varit väldigt noga med att berätta det på första samtalet :)

Det är ju sannolikt kombinationen av att äta som vanligt och få i sig mycket av det man ska undvika som det faktiskt kan bli problem. Men jag förstår dig.. jag mådde dåligt när jag råkade få i mig lite av en ost man inte ska äta i början på min graviditet..
    Det här är alltså vad jag tror, jag är inte någon expert..

• Anonym (xXx)

Ta det lugnt, andas.

Det är absolut ingen fara.

• lövet2

Vi som fick barn på 80-talet, fick rådet att äta lever minst en gång i veckan för att ha ett bra järnvärde. Så mycket lever som möjligt. Vi åt alltså lever 1-2 gånger i veckan, och så småningom upptäcktes det att det blev för mycket A-vitamin och kunde orsaka missfall. Då slutade de att rekommendera lever.

Det är alltså inte bra att få i sig för mycket A-vitamin. Du har fått i dig lite grand, och det är ingen fara alls. A-vitamin behöver du ju, men du ska låta bli att äta stora mängder.

• Rebecca1987

Jag blir alltid rekommenderad att äta lite lever eller järnrik mat när jag varit gravid. För att minska risken för att få brist på järndepåer.

• Anonym (Fan)

Tack till er som ger seriösa svar och inte förminskar ens oro. Fan vad hemska personer det finns som skriver ?ring ambulans?. Hur okänsliga kan vissa vara? Fyfan!

Äter även tabletten ?gravid? från apoteket som innehåller a-vitamin också. Så det var lammlevern och tabletten den dagen. Kommer aldrig äta lever igen. Men verkar vara höga doser som är skadliga och jag åt kanske 100?120 g. Sjukt att rekommendationerna ändrats sådär!

• 1234568
    Anonym (Fan) skrev 2019-01-12 18:56:30 följande:

Tack till er som ger seriösa svar och inte förminskar ens oro. Fan vad hemska personer det finns som skriver ?ring ambulans?. Hur okänsliga kan vissa vara? Fyfan!

Äter även tabletten ?gravid? från apoteket som innehåller a-vitamin också. Så det var lammlevern och tabletten den dagen. Kommer aldrig äta lever igen. Men verkar vara höga doser som är skadliga och jag åt kanske 100?120 g. Sjukt att rekommendationerna ändrats sådär!

Rekommendationerna hos oss är att lite lever är ok. Så det är nog ingen fara. Jag åt leverpastej mellan varven under graviditeten. Rekommendationerna är mest ör att man ska förstå att man inte ska äta det alla dagar. Men någon gång nu som då är ingen fara.
  • Anonym (?)

Hej, tabletterna innehåller A-vitamin från betakaroten så den är ingen fara. Leverpastej är så liten mängd lever i så den avråds inte ifrån. Skulle säga att det troligtvis inte är någon fara alls. Vet hur nojjig man kan bli. Men tror det är mer om man äter höga doser regelbundet som risken höjs, och även om risken höjs betyder det inte att något definitivt händer. Tror inte du behöver vara orolig. Kram
  • Anonym (Fan)
    Anonym (?) skrev 2019-01-12 19:09:06 följande:

Hej, tabletterna innehåller A-vitamin från betakaroten så den är ingen fara. Leverpastej är så liten mängd lever i så den avråds inte ifrån. Skulle säga att det troligtvis inte är någon fara alls. Vet hur nojjig man kan bli. Men tror det är mer om man äter höga doser regelbundet som risken höjs, och även om risken höjs betyder det inte att något definitivt händer. Tror inte du behöver vara orolig. Kram

Det var lammlever, vet att leverpastej är ok att äta. Lammlever innehåller mest a vitamin dessutom så blev såklart orolig. Har varit så försiktig med allt annars. Det är oroväckande att vara ansvarig över någon annans liv och det är bara människor med vett som kan förstå detta. Jag tackar dig hjärtligt för att du tog dig tiden att skriva din kommentar.
  • Anonym (Fan)
    1234568 skrev 2019-01-12 19:03:11 följande:

Rekommendationerna hos oss är att lite lever är ok. Så det är nog ingen fara. Jag åt leverpastej mellan varven under graviditeten. Rekommendationerna är mest ör att man ska förstå att man inte ska äta det alla dagar. Men någon gång nu som då är ingen fara.

Hej! Vilken typ av lever är ok enligt er? Leverpastej är ju ok att äta enligt rekommendationerna. Det är just lever i ?köttform? som de avråder från pga höga halter av a-vitamin. Lammlever som jag åt innehåller dessvärre mycket a-vitamin. Men hoppas så innerligt att jag inte skadat min bebis. :( tack för ditt svar!
  • lövet2
     Sjukt att rekommendationerna ändrats sådär!
    Det ändras rekommendationer varje år, i takt med att forskarna kommer fram till nya saker. Sådant man inte får äta i dag, får man äta i morgon - och tvärtom. När jag väntade mitt första barn, sade läkaren att det var farligt att sluta röka som gravid. Abstinensen kunde ge missfall ...
  • Anonym (?)
    Anonym (Fan) skrev 2019-01-12 19:37:47 följande:

Det var lammlever, vet att leverpastej är ok att äta. Lammlever innehåller mest a vitamin dessutom så blev såklart orolig. Har varit så försiktig med allt annars. Det är oroväckande att vara ansvarig över någon annans liv och det är bara människor med vett som kan förstå detta. Jag tackar dig hjärtligt för att du tog dig tiden att skriva din kommentar.

Gick in och läste på livsmedelsverket. Enligt vad som stod där hade jag inte varit orolig om jag vore du. Tycker du ska släppa det, låter som du tar hand om liten på bästa sätt. Kram
  • 1234568
    Anonym (Fan) skrev 2019-01-12 19:40:05 följande:
    Hej! Vilken typ av lever är ok enligt er? Leverpastej är ju ok att äta enligt rekommendationerna. Det är just lever i ?köttform? som de avråder från pga höga halter av a-vitamin. Lammlever som jag åt innehåller dessvärre mycket a-vitamin. Men hoppas så innerligt att jag inte skadat min bebis. :( tack för ditt svar!
    Visst det innehåller mycket a vitamin, men så gör även leverlåda och leverpastej. Du kan ju hålla igen med A vitamin kommande vecka, typ skippa fisk mat (som också innehåller mycket a vitamin) så jämnar det ut sig :) Du behöver inte oroa dig över att du råkade äta för mycket a vitamin en gång under graviditeten. Det är ingen fara.
  • Aliona

Det ska till en ordentlig mängd a-vitamin innan det blir skadligt. Läste exakt hur mycket när jag själv var gravid men minns inte nu. Det var iaf långt mer än du fått i dig i en portion.

Fö är min partner från annat land och vi tillbringade en del av graviditeten där. Där rekommenderas kvinnor att äta lever under graviditeten och alla gör det, så jag åt också leverspett och levergryta.

Vet hur nojig man är som gravid, men försök att slappna av! Råd ändras hela tiden och är olika i olika länder. Visst är det bra att följa Livsmedelsverkets rekommendationer, men man kan ta det med en nypa salt.

• Aliona

Det ska till en ordentlig mängd a-vitamin innan det blir skadligt. Läste exakt hur mycket när jag själv var gravid men minns inte nu. Det var iaf långt mer än du fått i dig i en portion.

Fö är min partner från annat land och vi tillbringade en del av graviditeten där. Där rekommenderas kvinnor att äta lever under graviditeten och alla gör det, så jag åt också leverspett och levergryta.

Vet hur nojig man är som gravid, men försök att slappna av! Råd ändras hela tiden och är olika i olika länder. Visst är det bra att följa Livsmedelsverkets rekommendationer, men man kan ta det med en nypa salt.

• misil

Den lilla mängd du har ätit ger inga skador,för att risken ska öka måste du överdosera A vitamin under en längre tid,man ska då komma ihåg att det endast ger en ökad risk dvs det behöver inte leda till skador.
    Jag hoppas att du ska kunna slappna av ibland och inte oroa dig hela tiden,så att du även kan ha stunder när du njuter av graviditeten.

• Tomelilla15

Rekommendationer för vad man inte ska äta som gravid tycker jag man ska ha som just generell rekommendation. I stort sett ingenting i matväg är ju farligt enstaka gånger.

All hysteri kring att inte äta chark tex. Finns en risk för fosterskador om man får listeria. Men risken att få listeria ökar ju inte för att du är gravid när du äter chark. Risken att drabbas är lika för alla. Hur ofta hör du ens talas om någon som drabbats av listeria? Risken att enstaka misstag leder till problem är ju minimal.

• Anonym (Etiken)

Tänk på att det är oetiskt att forska i vad som är farligt och inte när man är gravid. Det finns ju ingen som skulle riskera hälsan på ett foster eller mamman genom att bedriva sådan forskning.

Därför blir det ju så att vid minsta misstanke eller upptäckt så varnar man hellre en gång för mycket än en gång för lite. Råkar det vara fel så gör det ju liksom inget. Värre åt andra hållet.

• Anonym (A)

Det är ingen fara, andas ut.

Svar på tråden FAN. Är gravid och ätit lever vilket jag nu läser att Livsmedelverket avråder från :(