• Anonym (Kär)

Skulle du kunna gifta dig med en somalisk man?

Hittade inget bättre rum än relationsproblem ????

Så. Jag är 32 år. Och kär i en 2 år yngre kille/man. Han är från Somalia. Jag har sen tidigare en dotter med en svensk man. Denna killeman är världens finaste och jag kan verkligen tänka mig ett liv med honom. Han jobbar som undersköterska och är skitfin i sitt jobb. Men han är dålig på svenska,har inte körkort och han var oskuld innan vi träffades(han är väldigt blyg) för 3 månader sen. Jag VET att jag låter som ett asshole men att bra med en från ett muslimskt land gör mig lite osäker. Samt att han inte är bäst på svenska då det ofta gör att vi missförstår varann???? jag vill inte framstå som en skitskalle men jag förstår ju att jag gör det...Någon som är gift med en somalier och har barn som har en solskenshistoria att berätta? Jag går omkring och tänker en massa negativ skit som jag inte orkar med. Kanske mest för att jag inte känner en enda i vår lilla stad som är med en afrikansk man,så jag känner mig som en Alien ...snälla inga påhopp.

• Svar på tråden Skulle du kunna gifta dig med en somalisk man?
  • Anonym (Stina)

Fast du kan väl låta det gå aningens mer än 3 månader innan du funderar påsatt gifta dig med honom? Väntar du i 2 år så kommer du ju se hur de utvecklar sig.

• Anonym (Kär)

[quote=79357970][quote-nick]Anonym (Stina) skrev 2019-01-13 08:20:46 följande:[/quote-nick]Fast du kan väl låta det gå aningens mer än 3 månader innan du funderar påsatt gifta dig med honom? Väntar du i 2 år så kommer du ju se hur de utvecklar sig.[/

Jag vill inte slösa hans eller mina år på något som inte blir något. Jag är inte 20...han vill ha barn och jag med. Men återigen är jag inte yngst. Och jag vill inte ha barn då jag är 40...nog tycker jag att man ska fundera innan man går vidare på om det kommer funka i längden. Jag skrev detta för att se om det fanns andra i liknande sits.

• Anonym (Almima)

Jag har varit gift en afrikansk muslimsk man som i början var dålig på svenska. Dock inte från Somalia. Utifrån det och utifrån det jag vet om somalisk kultur osv idag hade jag inte gjort det där Jag är idag. 39 år barn sedan tidigare osv. Det var inte hemskt att vara gift med mina barns far, även om vi är skilda sen länge är vi fortfarande goda vänner. Men det var en utmaning! Det krävdes mycket förståelse diskussioner anpassning från båda håll och en oändlig vilja att få det att funka. Och vi hade ändå ett grmensamt dpråk i engelskan.

Det jag är idag är för bekväm. Jag skulle inte orka jobba mig igenom det. Inte utsätta mina barn för det. Jag vill ha ett enkelt liv :)

Men är du beredd på tusen och en kulturkrockar saker som är givna för en av er men jättekonstigt för den andre. Att han kommer att se saker på ett helt annat sätt än du. Hans familj ha en helt annan roll i ert liv än du är van vid. Läst på om somalisk kultur osv och funderat igenom vilka anpassningar du är beredd att göra. Så följ ditt hjärta:)

• Anonym (Svea)

Nej.

Vill ha en karl som delar mina värderingar och tänker likadant kring barnens uppfostran.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Kär) skrev 2019-01-13 07:31:50 följande:

Hittade inget bättre rum än relationsproblem ????

Så. Jag är 32 år. Och kär i en 2 år yngre kille/man. Han är från Somalia. Jag har sen tidigare en dotter med en svensk man. Denna killeman är världens finaste och jag kan verkligen tänka mig ett liv med honom. Han jobbar som undersköterska och är skitfin i sitt jobb. Men han är dålig på svenska,har inte körkort och han var oskuld innan vi träffades(han är väldigt blyg) för 3 månader sen. Jag VET att jag låter som ett asshole men att bra med en från ett muslimskt land gör mig lite osäker. Samt att han inte är bäst på svenska då det ofta gör att vi missförstår varann???? jag vill inte framstå som en skitskalle men jag förstår ju att jag gör det...Någon som är gift med en somalier och har barn som har en solskenshistoria att berätta? Jag går omkring och tänker en massa negativ skit som jag inte orkar med. Kanske mest för att jag inte känner en enda i vår lilla stad som är med en afrikansk man,så jag känner mig som en Alien ...snälla inga påhopp.

Är du 32 som i ts eller 40 som du sedan skriver i ett av inläggen, om du vill hitta på en historia så se till att du har den mer tät än så...

Sjukt trött på alla äckliga trådar där rassar verkar fritt för att sprida sin sjuka ideologi
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Sara) skrev 2019-01-13 09:18:28 följande:
    Är du 32 som i ts eller 40 som du sedan skriver i ett av inläggen, om du vill hitta på en historia så se till att du har den mer tät än så... Sjukt trött på alla äckliga trådar där rassar verkar fritt för att sprida sin sjuka ideologi

Hon skriver att hon är 32 nu och att hon vill ha fler barn innan hon är 40. Om hon håller fast vid den här killen i ett par år, för att sedan inse att han inte är pappamaterial, så börjar det brinna i knutarna om hon ska hinna få till en stabil relation med någon annan innan hon är 40.
  • Kirenaj68
    Anonym (Kär) skrev 2019-01-13 08:54:04 följande:

[quote=79357970][quote-nick]Anonym (Stina) skrev 2019-01-13 08:20:46 följande:[/quote-nick]Fast du kan väl låta det gå aningens mer än 3 månader innan du funderar påsatt gifta dig med honom? Väntar du i 2 år så kommer du ju se hur de utvecklar sig.[/

Jag vill inte slösa hans eller mina år på något som inte blir något. Jag är inte 20...han vill ha barn och jag med. Men återigen är jag inte yngst. Och jag vill inte ha barn då jag är 40...nog tycker jag att man ska fundera innan man går vidare på om det kommer funka i längden. Jag skrev detta för att se om det fanns andra i liknande sits.

Du är ju bara 32. Gott om tid. Eller behöver du flera år på dig innan du vet om tycker om någon? Om han nu är så fin är han knackliga svenska en bagatell om ni kommer kommer bra överens i övrigt. Du får väl hjälpa honom att förbättra hans svenska. Tycker nog att du överdriver problemen en smula.
  • Anonym (Ghvcb)

Det kommer ju att bli jobbigare än med en man av svenskt ursprung.

1. Dels pga språket. Du kommer att få ta ansvaret för kontakter med myndigheter, skola osv, hålla reda på vad som gäller med regler kring föräldraledighet, Försäkringskassan osv.

2. Kulturkrockar. Även om han verkar hyfsat integrerad lo så är min erfarenhet att krockarna blir fler när man får barn. Man har många omedvetna tankar om hur barn ska uppfostras, som kanske inte stämmer med dina. Är det ok för dig att barnen blir muslimer? (Även om han nu säger att barnen får välja själva kanske hans prioriteringar ändras när barnen kommer och familjen trycker på).

3. Hans familj.Risken är stor att hans familj inte är glad åt dig eftersom du redan har barn. Är du okej med att de kommer att hata dig? Det kan också vara så att han vill skicka många tusenlappar hem till sin familj för att stötta dem och/eller ta hit delar av sin familj som anhöriginvandrare. Familjen kommer att ta större plats helt enkelt.

Mitt tips är att du tar det lite lugnt och verkligen känner efter. Speciellt om man kommer från olika kulturer är det viktigt att gå lååångsamt fram så att man inte skaffar fler krockar än man måste.

• Anonym (Fia)

TS, om du inte känner så mycket för honom att det känns värt det att ta risken att du inte får fler barn, så kanske det är bättre att gå vidare. Att vara tillsammans med någon från en väldigt annorlunda bakgrund kräver att båda två verkligen satsar helhjärtat.

• Anonym (Ghvcb)
    Kirenaj68 skrev 2019-01-13 09:25:32 följande:

Du är ju bara 32. Gott om tid. Eller behöver du flera år på dig innan du vet om tycker om någon? Om han nu är så fin är han knackliga svenska en bagatell om ni kommer kommer bra överens i övrigt. Du får väl hjälpa honom att förbättra hans svenska. Tycker nog att du överdriver problemen en smula.

Har du haft en relation med en man från en annan kultur? Jag har det (dock ej somalisk) och språket var det MINSTA problemet. Olika åsikter om kultur, barnuppfostran, religion, familj osv är mycket viktigare.

Visst går det, men man måste vara beredd på att det kommer att bli mycket jobbigare.

Speciellt som ts har barn skulle jag därför ta det långsamt och försiktigt och verkligen känna av det hela.
Svar på tråden Skulle du kunna gifta dig med en somalisk man?