• Anonym (Kär)

Skulle du kunna gifta dig med en somalisk man?

Hittade inget bättre rum än relationsproblem ????

Så. Jag är 32 år. Och kär i en 2 år yngre kille/man. Han är från Somalia. Jag har sen tidigare en dotter med en svensk man. Denna killeman är världens finaste och jag kan verkligen tänka mig ett liv med honom. Han jobbar som undersköterska och är skitfin i sitt jobb. Men han är dålig på svenska,har inte körkort och han var oskuld innan vi träffades(han är väldigt blyg) för 3 månader sen. Jag VET att jag låter som ett asshole men att bra med en från ett muslimskt land gör mig lite osäker. Samt att han inte är bäst på svenska då det ofta gör att vi missförstår varann???? jag vill inte framstå som en skitskalle men jag förstår ju att jag gör det...Någon som är gift med en somalier och har barn som har en solskenshistoria att berätta? Jag går omkring och tänker en massa negativ skit som jag inte orkar med. Kanske mest för att jag inte känner en enda i vår lilla stad som är med en afrikansk man,så jag känner mig som en Alien ...snälla inga påhopp.

• Svar på tråden Skulle du kunna gifta dig med en somalisk man?
  • Anonym (Tyvärr)

När jag väljer partner väljer jag någon som jag känner igen mig själv i, någon som jag har liknande åsikter och värderingar med och någon som jag känner att jag kommer kunna leva med dag ut och dag in utan att bråka och tjafsa och även kunna uppfostra ett barn tillsammans med utan att bråka om uppfostran ..det skulle jag aldrig hitta i en somalisk man.

• Anonym (eee)
    Anonym (Kär) skrev 2019-01-13 07:31:50 följande:

Så. Jag är 32 år. Och kär i en 2 år yngre kille/man. Han är från Somalia. Jag har sen tidigare en dotter med en svensk man. Denna killeman är världens finaste och jag kan verkligen tänka mig ett liv med honom. Han jobbar som undersköterska och är skitfin i sitt jobb. Men han är dålig på svenska,har inte körkort och han var oskuld innan vi träffades(han är väldigt blyg) för 3 månader sen. Jag VET att jag låter som ett asshole men att bra med en från ett muslimskt land gör mig lite osäker. Samt att han inte är bäst på svenska då det ofta gör att vi missförstår varann???? jag vill inte framstå som en skitskalle men jag förstår ju att jag gör det...Någon som är gift med en somalier och har barn som har en solskenshistoria att berätta? Jag går omkring och tänker en massa negativ skit som jag inte orkar med. Kanske mest för att jag inte känner en enda i vår lilla stad som är med en afrikansk man,så jag känner mig som en Alien ...snälla inga påhopp.

Nu har jag inte läst alla svar, men en liten reflektion: Alla människor är olika. Bara för att någon annan svarar i tråden som råkar vara gift med en somalier, har ju den personen bara erfarenhet av hur det är att vara med just den partnern.

Det blir lika knasigt som om jag skulle fråga "kan nån berätta hur det är att vara gift med en svensk?" Som vi då alla genast kan konstatera, är svenska partners väldigt olika. Tänk på era svenska vänner - ni har säkert snälla och fina familjefäder ni då tänker på och andra som är lite grova, lite hårda, taskiga mot frugan, förväntar sig att hon ska sköta allt därhemma osv. Ni känner folk som är lata, folk som är energiska, folk som är själviska eller folk som alltid ställer upp osv. 

TS, det enda du kan göra är att lära känna personen mer och se om det i längden är något för dig. 
  • Nimzay

Som svar på din rubrik: nej, antagligen inte. Har väääldigt svårt att tänka mig att jag skulle gifta mig med en somalisk man, står nog typ längst ner på listan i så fall, angående vad för ursprung på män jag skulle kunna tänka mig att gifta mig med. 

Men OM jag nu mot all förmodan skulle fundera på att gifta mig, få barn osv med en man från Somalia eller liknande land, skulle jag väl hoppas att jag i så fall hade tänkt på att vara oerhört noga, med att kolla upp vad denna man hade för tankar och åsikter angående omskärelse och könsstympning av sina barn, så det är väl mitt tips till folk som går i såna tankar antar jag.

• Anonym (Kär)

Oj vad somaliska män är frånstötande i denna tråd???????? nu har jag aldrig känt nån annan än ?min?,så jag har inga dåliga erfarenheter. Min är snygg och snäll såklart ???? Han vill inte ha en könsstympad fru för han vill att hon ska ha skönt sex,annars ser han inte poängen. Nej han vill inte könsstympa sina döttrar. Han är född muslim,men han tycker att han bor i Sverige så han slipper följa muslimregler. Däremot är äcklet till griskött djupt rotat så det äter han inte. Han har inga släktingar i Sverige eller några direkta somalivänner heller. Han är utbildad undersköterska och jobbar som det.

När det gäller svenskan så blir det bättre och bättre! Vi kan absolut prata djupa saker om vi bara är fokuserade plus att hans svenska fördjupas mer och mer. Sen har han aldrig haft tjej förut så han har ju aldrig haft nån att öva svenskan på ????

Tack att ni tog er tid att svara! Och vad trist att många av er verkligenskulle tycka fysiskt illa om min fina kille vid ett möte???? trist hur många somaliska män framställer sig...(vi har ett gift somaliskt par på jobbet och dom är ingen av dom som ni beskriver) Men tack för era synpunkter!

• Anonym (ssw)
    Anonym (Kär) skrev 2019-01-13 07:31:50 följande:

Nominerad som svensk mästare i naivitet?
  • AndreaBD
    Anonym (Kär) skrev 2019-01-14 08:33:23 följande:

Oj vad somaliska män är frånstötande i denna tråd???????? nu har jag aldrig känt nån annan än ?min?,så jag har inga dåliga erfarenheter. Min är snygg och snäll såklart ???? Han vill inte ha en könsstympad fru för han vill att hon ska ha skönt sex,annars ser han inte poängen. Nej han vill inte könsstympa sina döttrar. Han är född muslim,men han tycker att han bor i Sverige så han slipper följa muslimregler. Däremot är äcklet till griskött djupt rotat så det äter han inte. Han har inga släktingar i Sverige eller några direkta somalivänner heller. Han är utbildad undersköterska och jobbar som det.

När det gäller svenskan så blir det bättre och bättre! Vi kan absolut prata djupa saker om vi bara är fokuserade plus att hans svenska fördjupas mer och mer. Sen har han aldrig haft tjej förut så han har ju aldrig haft nån att öva svenskan på ????

Tack att ni tog er tid att svara! Och vad trist att många av er verkligenskulle tycka fysiskt illa om min fina kille vid ett möte???? trist hur många somaliska män framställer sig...(vi har ett gift somaliskt par på jobbet och dom är ingen av dom som ni beskriver) Men tack för era synpunkter!

Jo, jag tycker också att det är trist att folk har rasistiska uppfattningar. Och felaktiga dessutom. Somalier brukar just inte se ut som några beskriver, de är ju smalare i ansiktet och har inte den där stora/breda näsan. Men oavsett det, så är sån rasism hemsk.

Jag förstår att du gillar honom. Många som kommer från såna länder uppskattar ju möjligheterna i Sverige och det kan vara en trevlig kontrast till att många svenskar är snarare lite bortskämda och gnäller på mycket. Och det låter ju som om det inte finns så stora problem när det gäller religion och kultur. Du ska dock vara medveten om att det kan hända att han om några år känner att han ändå har gett upp för mycket av sin kultur, att han inte helt är överens med hur allt är i Sverige, och då kan det bli så att han satsar på sin kultur igen. Många återupptar också kontakten till släkt och landsmän senare i livet. Och det är en risk att ta när man har barn och kanske vill skaffa fler.

Om det blir så att du vill så småningom bilda familj med honom så kan du göra två saker för att förhindra att råka illa ut: Lär dig om hans kultur och ha utbyte med andra kvinnor som är ihop med somaliska män. Och om ni gifter er och/eller skaffa barn, skriv kontrakt på att ni kommer att bo i Sverige, att barnen inte ska bli tvungna till..... (exakt vad kan man ju bestämma då).
  • Anonym (12)
    AndreaBD skrev 2019-01-14 10:26:58 följande:
    Jo, jag tycker också att det är trist att folk har rasistiska uppfattningar. Och felaktiga dessutom. Somalier brukar just inte se ut som några beskriver, de är ju smalare i ansiktet och har inte den där stora/breda näsan. Men oavsett det, så är sån rasism hemsk.

Jag förstår att du gillar honom. Många som kommer från såna länder uppskattar ju möjligheterna i Sverige och det kan vara en trevlig kontrast till att många svenskar är snarare lite bortskämda och gnäller på mycket. Och det låter ju som om det inte finns så stora problem när det gäller religion och kultur. Du ska dock vara medveten om att det kan hända att han om några år känner att han ändå har gett upp för mycket av sin kultur, att han inte helt är överens med hur allt är i Sverige, och då kan det bli så att han satsar på sin kultur igen. Många återupptar också kontakten till släkt och landsmän senare i livet. Och det är en risk att ta när man har barn och kanske vill skaffa fler.

Om det blir så att du vill så småningom bilda familj med honom så kan du göra två saker för att förhindra att råka illa ut: Lär dig om hans kultur och ha utbyte med andra kvinnor som är ihop med somaliska män. Och om ni gifter er och/eller skaffa barn, skriv kontrakt på att ni kommer att bo i Sverige, att barnen inte ska bli tvungna till..... (exakt vad kan man ju bestämma då).
    Oh my fucking god.. Så många män och tjejen vill ha en somalisk man.. Ursäkta om jag låter dömande, men detta är ju bara galet.

Till TS: Vet du hur somaliska män ser på svenska kvinnor överhuvudtaget? Tror du verkligen att du kommer att ha dina rättigheter och få behålla din kultur? Tror du verkligen att han kommer att anpassa sig den svenska kulturen?

Jag har en dotter, hade hamnat på psyket (tror jag) om hon skulle komma med en somalisk man i framtiden.

Jag önskar dig all lycka till! Hoppas verkligen att jag har fel.
  • Anonym (Absolut)

Jag håller på och planerar bröllop med en somalisk man, vi träffades för 6 år sedan och har nu två barn tillsammans. Han är en fantastisk man på alla sätt och vis och en pappa som jag vet alltid kommer finnas för barnen. Kärlek handlar inte om etnicitet utan om att passa ihop och kunna ge och ta i ett förhållande. Han har utbildat sig i Sverige och driver sitt egna framgångsrika företag och vi är jämbördiga i vårt förhållande och jag tycker inte jag gör mer för att hans svenska inte alltid räcker till. Flytta ihop med honom, att flytta ihop och få vardag är ju bäst sättet att veta om man fungerar på riktigt!

• Mrs Moneybags

Jag är till hälften från ett grannland, Kenya, och jag är mycket tveksam. Dels på grund av religionen, jag skulle personligen inte kunna vara tillsammans med någon som har en annan religion. Inte för att jag är hyperreligiös, men det spelar ändå in. 

Därmed inte sagt att det inte finns jättetrevliga somaliska män som kan tänka sig att leva ett mer sekulärt och försvenskat liv med en svensk kvinna. Det är nog inte omöjligt. Men du gör nog rätt i att skynda långsamt. 

Svar på tråden Skulle du kunna gifta dig med en somalisk man?