• empelie

    Någon som faktiskt lyckats gå ner 10kg inom 6 veckor?

    Hej! {#emotions_dlg.flower}


    Någon som lyckats gå ner 10kg under 6 veckor eller kanske kortare tid? Och isf, hur gjorde du? 


    Dags för mig att ta tag i de kilon jag lyckats lägga på mig senaste året. Något som ger mig motivation är när andra som lyckats gå ner i vikt berättar hur just de gjorde. 


    Behöver ingen som säger hur ohälsosamt att gå ner så mycket på kort tid osv osv, det är inte därför jag skapar denna tråd Glad


    Tack! 


     


     

  • Svar på tråden Någon som faktiskt lyckats gå ner 10kg inom 6 veckor?
  • Anonym (Qwerty)

    Jepp, jag har gjort det. Omedvetet. Det var en biverkning av att jag mådde så pass psykiskt dåligt att jag slutade äta helt.

    Jag hade dock några antal extrakilon att ta av. Därav den snabba viktnedgången. Hade aldrig hänt om jag var normalviktig från början.

    Men om vi ska se till fakta. Om man vill gå ner nästan ett halvt kilo om dagen måste man ligga på 3.500 kaloriers underskott. Man måste alltså göra av med 3.500 mer än vad man stoppar i sig. Det motsvarar mer än 5 timmars jogging på löpband. Kommer du att kunna lägga ner den tiden och framförallt energin på det?

    Ska du gå ner i vikt är realistiska mål det absolut viktigaste. Du gick inte upp de här kilona på 10 veckor. Så det är helt bananas att tro att man ska bli av med dem under den korta tiden.

  • Aamon

    Gick ner 10 kg på 6 dagar efter en operation som gjorde att jag fick svårt att äta men var tvungen att röra mig. Minska kalorier in och rör på dig!

  • Griseknoen35

    Jag startade med LCHF och gick ned 10kg på 6 veckor sen planade det ut och nu går jag ned ca 0.7kg-1kg i veckan. 

  • Anonym (16:8)

    Jag gick ner 10kg på 5 veckor med 16:8-dieten och dagliga promenader. 2kg per vecka alltså. :)

  • Kjell2

    Ja, blev drygt 0,5 kg/vecka. Bort med allt skräp, läsk,godis, fikabröd, glass, utemat, chips mm. Rejäl frukost, ordentlig lunch, lätt middag. Drog ner på saker som feta såser, ost, smör, onödiga mackor. Tre till fyra längre motionspass per vecka.

  • gnipökåms

    japp, kanske till och med något kilo mer. Kommer inte riktigt ihåg hur snabbt jag gick ner jag vet bara att jag totalt gick ner 20 kg väldigt fort och nu ett år senare har jag stannat kvar vid den vikten. 

    jag körde en variation av äggdieten, frukost och lunch åt jag precis som vanligt men till middag åt jag bara ägg och grönsaker, första veckan åt jag två ägg per dag, resterande veckor enbart ett ägg per dag. 

    såklart så slutade jag totalt med snacks, godis, fika och läsk. Skräpmat åt jag kanske en gång i månaden sen så tränade jag mellan två till fyra gånger i veckan, dock ingen hårdträning så resultatet hade förmodligen sett ungefär likadant ut óm jag skippat träningen. 

  • Anonym (Hanna)

    Ät enligt LCHF. Fuska inte, utan kör strikt så kommer du snabbt börja se resultat

  • empelie

    Tack för era svar Glad Egentligen vet jag ju exakt vad jag ska äta och inte äta för att gå ner i vikt, vilket jag tror de flesta vet, kalorier in och kalorier ut, men har så otroligt dålig karaktär och självdisciplin. Men blir motiverad av att höra er andra berätta som lyckats, för då tänker jag att men då måste väl jag också kunna?! Och såklart intressant att se ifall det är något sätt som verkar funka för många osv! Och att höra att det faktiskt går att gå ner så många kilon på den tiden! Solig

  • nernu

    Ställ frågan är det någon som gått ner 10 kg på den tiden och lyckats hålla det sen. Det lär bli lite andra svar.

  • Anonym (Hmmmm....)

    Nej, men 8-9 kg. Om jag tänker på vad jag äter (inget godis osv) och tränar en timme om dagen, kan jag gå ner 1,5 kg i veckan.

  • Kjell2
    empelie skrev 2019-01-13 18:11:17 följande:

    Tack för era svar Glad Egentligen vet jag ju exakt vad jag ska äta och inte äta för att gå ner i vikt, vilket jag tror de flesta vet, kalorier in och kalorier ut, men har så otroligt dålig karaktär och självdisciplin. Men blir motiverad av att höra er andra berätta som lyckats, för då tänker jag att men då måste väl jag också kunna?! Och såklart intressant att se ifall det är något sätt som verkar funka för många osv! Och att höra att det faktiskt går att gå ner så många kilon på den tiden! Solig


    Du för först göra en analys vad dina problem är; för stora portioner, småätande, massa smörgåsar, junkfood, godis, läsk, tröstätande, TV-snacks och därefter göra en plan vad du måste förändra.

    Gör en realistisk plan och försöka kringå kända fällor, t ex genom att inte ha glass hemma. Om du t ex slarvar med middag och sen käkar mackor och godis hela kvällen så kan ett steg vara att alltid fixa en vettig middag. Eller är det fyllehunger som börjar med drinkar som sen övergår i massa snacks, skräpmat på vägen hem och dagenefterpizza.  Försök bryt mönster där du hamnar i ett dåligt ätande.


  • Anonym (Hmmmm....)
    empelie skrev 2019-01-13 18:11:17 följande:

    Tack för era svar Glad Egentligen vet jag ju exakt vad jag ska äta och inte äta för att gå ner i vikt, vilket jag tror de flesta vet, kalorier in och kalorier ut, men har så otroligt dålig karaktär och självdisciplin. Men blir motiverad av att höra er andra berätta som lyckats, för då tänker jag att men då måste väl jag också kunna?! Och såklart intressant att se ifall det är något sätt som verkar funka för många osv! Och att höra att det faktiskt går att gå ner så många kilon på den tiden! Solig


    Ett tips är att se över hur du äter. Var det blir fel. Jag har en väldigt dålig vana att sitta och käka choklad framför TV:n på vardagar. Jag har svårt att låta bli, men ibland lyckas jag byta ut chokladen mot nötter och fikon, eller clementiner. Dvs jag måste se till att inte ha choklad hemma
  • empelie
    Anonym (16:8) skrev 2019-01-13 14:32:12 följande:

    Jag gick ner 10kg på 5 veckor med 16:8-dieten och dagliga promenader. 2kg per vecka alltså. :)


    Wow! Grymt jobbat! Skrattande Åt du vad du ville då under de 8 timmar/dag som du fick äta? Glad
  • empelie
    Griseknoen35 skrev 2019-01-13 14:09:20 följande:

    Jag startade med LCHF och gick ned 10kg på 6 veckor sen planade det ut och nu går jag ned ca 0.7kg-1kg i veckan. 


    Tack för att du delar med dig! Vilken viktnedgång Skrattande Grymt!! Testat LCHF men klarade bara några dagar tills jag föll dit på snabba kolhydrater... Men ska ge det ett försök igen. Antar att man måste hålla ut någon vecka tills suget efter kolhydrater/socker börjar försvinna Glad
  • empelie
    gnipökåms skrev 2019-01-13 15:21:04 följande:

    japp, kanske till och med något kilo mer. Kommer inte riktigt ihåg hur snabbt jag gick ner jag vet bara att jag totalt gick ner 20 kg väldigt fort och nu ett år senare har jag stannat kvar vid den vikten. 

    jag körde en variation av äggdieten, frukost och lunch åt jag precis som vanligt men till middag åt jag bara ägg och grönsaker, första veckan åt jag två ägg per dag, resterande veckor enbart ett ägg per dag. 

    såklart så slutade jag totalt med snacks, godis, fika och läsk. Skräpmat åt jag kanske en gång i månaden sen så tränade jag mellan två till fyra gånger i veckan, dock ingen hårdträning så resultatet hade förmodligen sett ungefär likadant ut óm jag skippat träningen. 


    Vilken självdisciplin!! Imponerande. Inser hur viktigt det är att inte äta kolhydrater sent på kvällen, utan i så fall inta de tidigare på dagen då de hinner förbrännas under dagen istället för att de läggs direkt på kroppen då de inte går till energi under natten. Det jag har gjort fel innan, blivit mååånga mackor/godisar och annat på kvällarna. Tack för att du delar.
Svar på tråden Någon som faktiskt lyckats gå ner 10kg inom 6 veckor?