• Stinaaaaa

    Separerad - Hur dryga ut kassan?

    Hej på er! 

    Jag har blivit singel efter att karln gjorde ett felsteg för mycket, känslorna höll inte längre. 
    Efter över ett års mörker har jag nu börjar skymta ljuset i tunneln igen. Nu har jag börjat orka med att ta tag i situationen och inser att min kommun-lön inte kommer räcka långa vägar till att klara ett eget boende här i Stockholm, ett där jag kan ha barnen varannan vecka (eller 2-2-3 som vi kör nu) och bo kvar i området där de går i skolan och förskolan. Jag kommer från en småstad i Norrland och har få bekanta här som kan hjälpa till... Men eftersom han kommer från Stockholm och har hela sina krets här så vill han inte flytta en millimeter. Jag måste alltså börja extraknäcka på något sätt, gärna hemifrån eftersom jag redan arbetar heltid inom äldreomsorgen och känner att jag inte har så mycket energi kvar i kroppen till ett tungt jobb till... Jag har en dator och hyfsat skarpt sinne så kanske något inom IT eller försäljning?? 

    Här verkar det samlas många kloka gummor, och även en och annan klok gubbe, så jag hoppas på några riktigt fina tips på hur jag kan få in några extra tusingar varje månad, utan att arbeta ihjäl mig! :)

    Tacksam för ALLA tips! 


    Behandla andra som du själv vill bli behandlad :)
  • Svar på tråden Separerad - Hur dryga ut kassan?
  • Aniiee

    Tja... du kan alltid börja med någt skapande (konst, fanart, musik, youtube-videor eller något), om du kan och använda dig av patreon för support. Eller frilansa som skribent eller något.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee

    Tja... du kan alltid börja med någt skapande (konst, fanart, musik, youtube-videor eller något), om du kan och använda dig av patreon för support. Eller frilansa som skribent eller något.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Tryffel)

    Tråkigt svar kanske men börja lev efter de förutsättningar du har . Bostäder är trixigt det fattar jag men försök ändå att titta på vad du kan göra åt hur du bor. Sänk befintliga kostnader . Splitta omsorgskostnaden med exet . Ta bort det du kan och inte behöver i ekonomin. Sanera och få ner kostnaderna till ett minimum. Hitta smärtgränsen.

    Sök utfyllnadsbidrag för barnen och bostadsbidrag.

    Levnadsstandard är något man måste tumma på som ensamstående och även barnen måste lära sig det.

    Kan du öka timmar på ditt jobb? Löneförhandling? Söka annan tjänst?

    Extrajobb har ju nackdelen att det tar tid från annat, klarar du det pusslet i vardagen?

  • Nimzay

    Du verkar ju rätt bra på att skriva, så kanske skulle du kunna syssla med något som har med skrivande att göra?

  • Stinaaaaa
    Aniiee skrev 2019-01-13 23:11:42 följande:

    Tja... du kan alltid börja med någt skapande (konst, fanart, musik, youtube-videor eller något), om du kan och använda dig av patreon för support. Eller frilansa som skribent eller något.


    Tack för tipset! Jag är inte så kreativ som person, känns som att det skulle bli svårt för mig att lyckas med det. Men jag ska definitivt läsa på mer om det! 
    Anonym (Tryffel) skrev 2019-01-13 23:13:55 följande:

    Tråkigt svar kanske men börja lev efter de förutsättningar du har . Bostäder är trixigt det fattar jag men försök ändå att titta på vad du kan göra åt hur du bor. Sänk befintliga kostnader . Splitta omsorgskostnaden med exet . Ta bort det du kan och inte behöver i ekonomin. Sanera och få ner kostnaderna till ett minimum. Hitta smärtgränsen.

    Sök utfyllnadsbidrag för barnen och bostadsbidrag.

    Levnadsstandard är något man måste tumma på som ensamstående och även barnen måste lära sig det.

    Kan du öka timmar på ditt jobb? Löneförhandling? Söka annan tjänst?

    Extrajobb har ju nackdelen att det tar tid från annat, klarar du det pusslet i vardagen?


    Ja det är vettigt det du skriver, men jag har inte mycket jag kan dra ner på. Till mig själv shoppar jag inte mer än nödvändigt, jag är dessutom ett fan av återbruk så när jag behöver något blir det second hand och av den billiga typen ;) 
    I värsta fall blir det väl så att vi måste flytta från den förort där vi bor nu (inte något rikemanstillhåll) men det är just det jag vill undvika. Min dotter har autism och jag önskar att hon skulle slippa byta miljö och skola. Det har varit kämpigt för henne och nu när hon äntligen trivs och har lärt känna några barn så känns det så tungt att rasera det för henne. Men ska vi bo här behöver jag ha råd att köpa en tvåa åtminstone och det handlar om c 2,5 miljoner. Behöver en insats, har så vi kommer en bra bit på vägen när vi säljer det gemensamma huset, men det behövs mer tyvärr. 
    Jag arbetar heltid, kan inte öka timmarna där och det orkar jag inte heller tyvärr, har precis återkommit från en långtidssjukskrivning för utbrändhet.
    Tack för dina tips och tankar, inte meningen att gnälla här :)
    AndreaBD skrev 2019-01-14 00:01:15 följande:

    Kan du hyra ut ett rum? Det gjorde jag.


    Exet vägrar (huset är vårt gemensamma). Men ev i en ny lägenhet skulle jag ju kunna det :) Tack!

    Behandla andra som du själv vill bli behandlad :)
  • Stinaaaaa
    SaraL84 skrev 2019-01-14 21:35:57 följande:

    Jag var, eller är, i typ samma sits som du. Har tre kids o heltidsjobb men när separationen var ett faktum blev det ändå tight trots att jag inte köper något till mig själv förrän det jag har går sönder och jag hade inte en enda prenumeration eller liknande som äter upp mina pengar, Netflix har mina kids o jag bara testat i gratisperioder ;) Men det är ju inget någon lider av. Jag kunde liksom inte dra åt svångremmen mer.

    Hur som helst, jag började googla som en galning och höra mig för vad jag kunde göra hemifrån.. ha testat mycket och efter mycket slit för småsummor ramlade jag över något som faktiskt har förändrat mitt liv! Jag får in flera tusen extra varje månad och lägger ner max 1 timme dagligen, på helgerna lägger jag ingen tid alls på det! 
    Låter så himla avancerat men det så SÅ ENKELT! Handlar om marknadsföring. Jag marknadsför olika företags produkter och får en provision för varje såld produkt. Hade läst en massa om det men kände att det var så mycket att tänka på med att skapa hemsidor och reklam och skriva artiklar om produkterna osv så ja var nära att strunta i det, men så hittade jag ett företag som fixat allt det tekniska och allt det som jag inte kände att jag klarade av med webbsidor etc, och genom att köpa in sig i deras program så kunde jag sätta igång bokstavligen samma dag som jag hittade dem!
    Ja, det lät för bra för att vara sant, men jag visste ju redan att marknaden finns och att det går att tjäna rätt bra på det så jag var riktigt nyfiken. Hjälpte ju inte att de gjorde en sån typisk lockande och överdriven amerikansk reklam för sig själva, men efter att ha kollat på flera liknande insåg jag att det är bara deras sätt att marknadsföra där borta. Det företaget jag valde är seriöst och ligger lägst i pris bland dem med liknande tjänster. Så jag tänkte att jag måste våga satsa några hundralappar och det har jag aldrig ångrat! 

    Så om du verkligen är seriös och kan lägga några hundralappar och en timme om dagen (eller det väljer man ju själv - man kan jobba mindre också) så kan jag verkligen rekommendera dig att satsa på detta!: 

    five-minute-profit-sites.net/invite

    Det står att det är gratis, men det är licensen som är gratis, programmet som man behöver som liksom gör alt jobbet kostar typ 40 dollar. Det är mina bäst spenderade pengar någonsin! ;) Jag har t o m gått ner i arbetstid på mitt ordinarie jobb nu när jag har råd med det, för att ha mer tid över till min dotter som inte har det så lätt i skolan just nu. 

    Hoppas du vågar testa, lycka till :)


    Det där lät ju onekligen intressant! Känns som något som jag skulle kunna göra om jag också slapp hela den tekniska biten och sådär, då är det ju värt att investera några hundralappar för att kunna komma igång!


    Jag får bara så många frågor i mitt huvud, har du lust att svara på några? Hur får du andra att köpa produkter som du marknadsför? Vad är det för produkter? Hur får du betalt? Hur mycket får du? Tog det lång tid innan du började tjäna pengar på det? Det är väl inte något olagligt?? Gissar att det inte är det men måste ju ändå fråga.. hoppas du inte tar illa upp! :)


    Behandla andra som du själv vill bli behandlad :)
  • SaraL84
    Stinaaaaa skrev 2019-01-14 21:50:40 följande:

    Det där lät ju onekligen intressant! Känns som något som jag skulle kunna göra om jag också slapp hela den tekniska biten och sådär, då är det ju värt att investera några hundralappar för att kunna komma igång!


    Jag får bara så många frågor i mitt huvud, har du lust att svara på några? Hur får du andra att köpa produkter som du marknadsför? Vad är det för produkter? Hur får du betalt? Hur mycket får du? Tog det lång tid innan du började tjäna pengar på det? Det är väl inte något olagligt?? Gissar att det inte är det men måste ju ändå fråga.. hoppas du inte tar illa upp! :)


    Haha ja men det är det verkligen! Det är det bästa valet jag gjort nånsin!

    Jag följer de råd och instruktioner som kom med programmet som jag länkade till. Det tar några kvällar innan man gått igenom det och valt produkt/er men sen är man igång och då tycker jag att det är roligt också!  Det finns massor med produkter att välja mellan, det är det som är det fina - att man kan välja själv vad man är intresserad av. Jag vill inte marknadsföra en produkt som jag inte själv tycker är bra och prisvärd, själv gillar jag det andliga temat och promotar gärna yogakurser, självhjälpsböcker, meditation som man kan få digitalt med mera. Sånt som jag ju själv skulle vilja ha.
    Provisionen varierar, men jag väljer bara produkter som ger mig minst 300 kr för varje såld vara. Jag får ut över 5k per månad nu och det är bara ca 3 månader sedan jag satte igång!  
    Nej det är absolut inget olagligt eller ljusskyggt över detta! Det är inget snusk eller svarta pengar eller droger. Det skulle jag aldrig acceptera och har aldrig sett skymten av något sånt heller. Jag tar inte illa upp, förstår att det verkar för bra för att stämma, men det är verkligen en grymt bra extrainkomst! :)

    Fråga på om du kommer på något mer :)
Svar på tråden Separerad - Hur dryga ut kassan?