• Maggan96

    Förvirrad efter positivt test, behålla elr ta bort?

    Jag har precis fått reda på att jag är gravid, och det är väldigt tidigt fortfarande. Jag och pappan har ingen relation utöver att vi är vänner som tror att vi kanske skulle kunna bli något mer, och på nyår tog vi det steget längre(slarvade med skydd, dock kom han inte i mig.. vi lyckades pricka helt rätt dag tydligen) och nu är jag här. När jag plussade så kom det som en chock, jag fick hjärtklappningar och kunde inte riktigt ta in det. Jag tror inte att jag ännu har tagit in det utan lever i en nån typ av förvirrad förnekelse..
    När jag berättade för pappan tog han det väldigt bra och vi stöttar varandra till 100% i det här. Vi bor inte i samma stad, jag skulle däremot inte ha något emot att flytta, men jag pluggar, är bara 22 år gammal och det här var inte riktigt min plan. Jag är så förvirrad, hinner tänka en miljon tankar kring det här om dagen och blir inte ett dugg klokare utav det. Har en tid bokad med barnmorska på fredag..

    Nu till min fråga: Hur ska vi ens tänka för att komma fram till ett beslut om att behålla eller ta bort? 
    Hur borde man tänka, vad ska man tänka på och hur vet jag om vi tar rätt beslut?!
    Jag vet att jag sett från mig som person är mogen för ett barn, men sett ur alla andra synvinklar så passar det inte med ett barn vid den här tidpunkten..

    Har ni några tips som vi kan använda oss av?

  • Svar på tråden Förvirrad efter positivt test, behålla elr ta bort?
  • Sivs

    Jag tror att om tio år om du blev gravid då så hade du tänkt att inte just den här tidpunkten. Det finns sällan någon rätt tid att bli gravid på. Kanske man har god ekonomi och jobb och bostad men dålig hälsa. Det finns alltid något som inte stämmer när man blivit gravid. Försök släppa oron och var glad över att du har en stöttande kille fast ni inte bor tillsammans just nu. Man kan alltid plugga senare.

    Att få en chock är så vanligt när man blivit gravid. Det fick jag också en gång inte chock men rädsla. Trodde att jag var gravid men var det inte. Funderade på abort ifall jag var gravid. Läkaren gav mig piller som jag skulle ta så att om jag var gravid så skulle den blöda ut. Hämtade inte ut pillren och det visade sig att jag var inte gravid. Men rädsla och oro är helt normalt i början av graviditeten. Så gör inga förhastade beslut pga rädsla. Det blir alltid dåliga beslut.

  • fjanten

    Hur känner du inför att göra en abort? Är det otänkbart för dig, då är det dags att planera Det går toppenbra att plugga fast man har barn, strulet är väl att ni bor i olika städer. Har du någon vilande SGI från innan studierna?

  • Maggan96

    Chocken och rädslan är det vi försöker vänta ut tror jag.. Vi vill inte ta ett beslut när vi båda är livrädda för vilka konsekvenserna än blir, att få barn (hjälp) eller ta bort (hjälp). Inget av alternativen känns rätt, men inget av de känns heller fel! Hur vi än gör kommer det ju påverka vårt liv för all framtid, framförallt mitt. Han är helt införstådd med det också och försöker vara stöttande, men tror att det är svårare för honom som bara får det serverat att jag är gravid. Självklart blev han överrumplad, medan jag mest fick mina aningar bekräftade.. 
    Problemet är ju som jag skrev att varken abort eller behålla känns otänkbart.

    Ja det är väldigt struligt med olika städer, dock är jag omsagt inte främmande för att byta stad om vi nu bestämmer oss för att behålla.
    Oj, vad är en SGI för nått? Och framförallt en vilande sådan..?

  • fjanten
    Maggan96 skrev 2019-01-15 17:53:12 följande:

    Chocken och rädslan är det vi försöker vänta ut tror jag.. Vi vill inte ta ett beslut när vi båda är livrädda för vilka konsekvenserna än blir, att få barn (hjälp) eller ta bort (hjälp). Inget av alternativen känns rätt, men inget av de känns heller fel! Hur vi än gör kommer det ju påverka vårt liv för all framtid, framförallt mitt. Han är helt införstådd med det också och försöker vara stöttande, men tror att det är svårare för honom som bara får det serverat att jag är gravid. Självklart blev han överrumplad, medan jag mest fick mina aningar bekräftade.. 

    Problemet är ju som jag skrev att varken abort eller behålla känns otänkbart.

    Ja det är väldigt struligt med olika städer, dock är jag omsagt inte främmande för att byta stad om vi nu bestämmer oss för att behålla.

    Oj, vad är en SGI för nått? Och framförallt en vilande sådan..?


    Maggan96 skrev 2019-01-15 17:53:12 följande:

    Chocken och rädslan är det vi försöker vänta ut tror jag.. Vi vill inte ta ett beslut när vi båda är livrädda för vilka konsekvenserna än blir, att få barn (hjälp) eller ta bort (hjälp). Inget av alternativen känns rätt, men inget av de känns heller fel! Hur vi än gör kommer det ju påverka vårt liv för all framtid, framförallt mitt. Han är helt införstådd med det också och försöker vara stöttande, men tror att det är svårare för honom som bara får det serverat att jag är gravid. Självklart blev han överrumplad, medan jag mest fick mina aningar bekräftade.. 

    Problemet är ju som jag skrev att varken abort eller behålla känns otänkbart.

    Ja det är väldigt struligt med olika städer, dock är jag omsagt inte främmande för att byta stad om vi nu bestämmer oss för att behålla.

    Oj, vad är en SGI för nått? Och framförallt en vilande sådan..?


    Jag vet inte, men rent spontant tänker jag att om abort inte är otänkbart för dig, du är så pass ung som du är, ni är inte tillsammans, du studerar fortfarande, och ni bor i olika städer - är inte abort ett ganska "bra"/minst dåligt alternativ i läget?

    SGI betyder sjukpenninggrundande inkomst. Du kan läsa mer på försäkringskassans hemsida eller kanske rentav ringa dem och diskutera din situation Kort och gott får man ca 80 % av sin tidigare lön om man tar ut 7 föräldradagar per vecka. Det kräver då att man arbetat i 8 månader innan man föder barnet för att ens föräldrapenning ska baseras på ens s.k. SGI. Har man inte arbetat under den tiden innan barnet kommer, då får man SGI på grundnivå (vilket är cirka hälften av vad du får från CSN, värt att ha i åtanke). MEN, har man en vilande SGI från jobb under minst 8 månader precis innan studier, då kan ens SGI beräknas på lönen man hade då.

    Så pengamässigt kan det spela en enorm roll om du har en vilande SGI eller inte.

    Jag föreslår att ni tillsammans sätter er ner. Diskutera igenom allt, gör för- och emotlistor, resonera. Om det blir abort, då har ni ju all tid i världen att bygga en bra och stadig relation som kan leda till barn om några år istället (eller inse att ni är fel för varandra och gå åt olika håll).

    Detta är ett beslut du behöver fatta med både hjärta och hjärna
Svar på tråden Förvirrad efter positivt test, behålla elr ta bort?