• Anonym (Tina)

    Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?

    Ikväll var sista gången jag gjorde köttfärssås, ger upp denna maträtt!! om inte ni kan ge mig tips på hur man får den god ?!!

    Jag tycker aldrig att jag får så bra smak som när jag äter min mammas eller en kompis lagar detta. 

    Jag har mellangrädde i, kanske tar jag för mycket så det blir för gräddigt. Min mamma har också alltid lite grädde i, men får den godare. Antingen blir det för lite chilisås eller för mycket soja. Det blir aldrig en balans. Sedan salt o peppar, missar jag nån krydda kanske?

    För övrigt lagar jag annan mat som blir god, så det är inte att jag är dålig på att laga mat, men just köttfärssås får jag nästan aldrig att funka.

    Tips??

  • Svar på tråden Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?
  • Aniiee

    Skippa grädden helt. Vill du har mjölkprodukter i, toppa med lite creme fraiche på tallriken (och mycket parmesan)

    Skippa chilisåsen också. Ha i en hel, hackad, färsk chili om du vill ha chilismak. Alternativt tabasco (eller liknande) eller sambal. 

    Var försiktig med sojan. Den är salt.

    Har du i fond? Om du har både fond och soja så kan du högst sannolikt skippa saltet helt. Smaksak, dock. Peppar, rejält, nymalet från en kvarn. gärna 3- eller 5-peppar. Glöm inte vitlöken.

    Övrigt med kryddor handlar ju om vad du vill ha för "stuk".


    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2019-01-15 18:29:50 följande:

    Skippa grädden helt. Vill du har mjölkprodukter i, toppa med lite creme fraiche på tallriken (och mycket parmesan)

    Skippa chilisåsen också. Ha i en hel, hackad, färsk chili om du vill ha chilismak. Alternativt tabasco (eller liknande) eller sambal. 

    Var försiktig med sojan. Den är salt.

    Har du i fond? Om du har både fond och soja så kan du högst sannolikt skippa saltet helt. Smaksak, dock. Peppar, rejält, nymalet från en kvarn. gärna 3- eller 5-peppar. Glöm inte vitlöken.

    Övrigt med kryddor handlar ju om vad du vill ha för "stuk".


    OBS OBS OBS! Mina förslag. Ala gör så klart lite olika och hittar sina favoriter.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Mannen)

    Jag är ingen direkt matlagningsexpert men ingen har klagat på min köttfärssås har bara fått positiv respons. Testa vanlig grädde istället för matlagningsgrädde lite fetare och mildare smak. Häll i grädden direkt efter du stekt klart köttfärsen och låt den skjuda på några minuter så du får smak och strax innan den är klar kan du smaka sätta lite till. Samma sojan använder jag i sluter inte för mycket då blir de inte gott. Du kan även testa kokosolja är faktiskt jätte gott du kan hälla i den i samband med grädden. Chili brukar jag också använde för att få extra smak i de hela där jag hackar den i små bitar. Du kan även ta i paprika gärna röd och gul paprika då blir de alltid färgrikt men även gott. Sen ett tips kan också vara att steka i en stekpanna för att sedan lägga i köttfärsen långpanna eller gryta med lock där du låter den koka då blir de en annan smak. Lycka till våga testa nya ideer sök på nätet eller fråga dig runt bland dina vänner.

  • annabellelee

    Håller med Aniie! Dessutom är mitt tips massor av vitlök!

    Men köttfärssås är som köttbullar, alla har sina egna recept och egna tricks. Jag har flytande fond, vitlök och färsk basilika som mina!

  • mysmamma84

    Grädde, creme fraiche lök salt peppar ketchup. Annars skippar du saltet/ketchupen och släng i lite oxfond, alla gillar den här hemma (4barn) vill du ha en krämig eller en vanlig köttfärssås?

  • Anonym (Tina)
    Aniiee skrev 2019-01-15 18:29:50 följande:

    Skippa grädden helt. Vill du har mjölkprodukter i, toppa med lite creme fraiche på tallriken (och mycket parmesan)

    Skippa chilisåsen också. Ha i en hel, hackad, färsk chili om du vill ha chilismak. Alternativt tabasco (eller liknande) eller sambal. 

    Var försiktig med sojan. Den är salt.

    Har du i fond? Om du har både fond och soja så kan du högst sannolikt skippa saltet helt. Smaksak, dock. Peppar, rejält, nymalet från en kvarn. gärna 3- eller 5-peppar. Glöm inte vitlöken.

    Övrigt med kryddor handlar ju om vad du vill ha för "stuk".


    Nej ingen fond. Sojan tycker jag ger lite extra sting liksom, men kanske tar för mycket av den. Parmesan är nog ett måste, hade ingen sån idag, bara ibland jag kör med det. Chili, bra tips.
  • annabellelee
    annabellelee skrev 2019-01-15 18:34:27 följande:

    Håller med Aniie! Dessutom är mitt tips massor av vitlök!

    Men köttfärssås är som köttbullar, alla har sina egna recept och egna tricks. Jag har flytande fond, vitlök och färsk basilika som mina!


    Ingen ketchup, chilisås, grädde eller soja. Less is more när det gäller köttfärssås tycker jag.
  • mysmamma84
    Anonym (Mannen) skrev 2019-01-15 18:33:34 följande:

    Jag är ingen direkt matlagningsexpert men ingen har klagat på min köttfärssås har bara fått positiv respons. Testa vanlig grädde istället för matlagningsgrädde lite fetare och mildare smak. Häll i grädden direkt efter du stekt klart köttfärsen och låt den skjuda på några minuter så du får smak och strax innan den är klar kan du smaka sätta lite till. Samma sojan använder jag i sluter inte för mycket då blir de inte gott. Du kan även testa kokosolja är faktiskt jätte gott du kan hälla i den i samband med grädden. Chili brukar jag också använde för att få extra smak i de hela där jag hackar den i små bitar. Du kan även ta i paprika gärna röd och gul paprika då blir de alltid färgrikt men även gott. Sen ett tips kan också vara att steka i en stekpanna för att sedan lägga i köttfärsen långpanna eller gryta med lock där du låter den koka då blir de en annan smak. Lycka till våga testa nya ideer sök på nätet eller fråga dig runt bland dina vänner.


    Vanlig grädde är bäst tycker jag också :)
  • Anonym (Tina)
    mysmamma84 skrev 2019-01-15 18:35:54 följande:

    Grädde, creme fraiche lök salt peppar ketchup. Annars skippar du saltet/ketchupen och släng i lite oxfond, alla gillar den här hemma (4barn) vill du ha en krämig eller en vanlig köttfärssås?


    Ska testa creme fraiche istället, tror grädden ställer till det, den tar över med sin gräddiga smak. Här brukar vi vilja ha såsen ganska vattnig, inte för tjock iaf. 
    Fonden är jag tveksam till.. är inte överförtjust i sån smak.
Svar på tråden Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?