• moafeliciaa

    Hur bör jag träna och äta?!

    Hej! Jag vill ha en fastare vältränad kropp.

    Jag tränar för tillfället pilates och yoga ca 40 - 60 minuter sammanlagt 5 - 6 dagar i veckan + promenader då och då.

    Jag fattar att jag bör börja gymma också och att det är styrketräning och cardio som gäller.

    Mitt största problem just nu är rumpan som nästan helt försvunnit och att jag vill bli av med det sista på magen + få en allmänt fast kropp. Jag är 26 ska tilläggas.

    Jag börjar oroa mig för att jag äter för lite för att få muskler. Jag har en ätstörning i bagaget och har svårt att äta tillräckligt.

    Jag går hela tiden ner i vikt men det känns som att kroppen bara blir lösare och inte fast!

    Såhär ser en matdag ut för mig

    Frukost - ingenting, jag fastar.

    Lunch - 2,5dl soppa + 2 knäckemackor med ost, alternativt en nyttig sallad eller 2 knäckemackor med 2 ägg.

    Mellis - 1 skopa proteinpulver efter träning 137 kcal

    Middag - vanlig portion ca 2dl ris / 3dl bönpasta / 2 medelstora potatisar + 100 - 125g kött/kyckling/fisk eller 2dl köttfärssås/gryta.

    Mellis - 1 halv banan eller en mindre frukt.

    Är detta för lite om jag vill ha muskler och bli av med mer fett? Jag vill samtidigt gå ner ca 5kg till innan jag är nöjd viktmässigt! All hjälp är bra!

  • Svar på tråden Hur bör jag träna och äta?!
  • Anonym (hepp)

    Om du lägger till en rejäl frukost (då menar jag rejäl, frukosten ska vara dagens mest kalori-täta mål, ungefär 1.5-2.5 gånger så "tung" som lunch eller middag. ), ett mellis mellan frukost och lunch, och byter plats på lunchen och middagen, så blir maten ganska hyfsad.

    40-60 min träning i princip per dag är jättebra. Jag hade rekommenderat att byta några pass till crossfit eller liknande så du får mer styrka.

  • FruW85
    moafeliciaa skrev 2019-01-16 00:27:56 följande:

    Hej! Jag vill ha en fastare vältränad kropp.

    Jag tränar för tillfället pilates och yoga ca 40 - 60 minuter sammanlagt 5 - 6 dagar i veckan + promenader då och då.

    Jag fattar att jag bör börja gymma också och att det är styrketräning och cardio som gäller.

    Mitt största problem just nu är rumpan som nästan helt försvunnit och att jag vill bli av med det sista på magen + få en allmänt fast kropp. Jag är 26 ska tilläggas.

    Jag börjar oroa mig för att jag äter för lite för att få muskler. Jag har en ätstörning i bagaget och har svårt att äta tillräckligt.

    Jag går hela tiden ner i vikt men det känns som att kroppen bara blir lösare och inte fast!

    Såhär ser en matdag ut för mig

    Frukost - ingenting, jag fastar.

    Lunch - 2,5dl soppa + 2 knäckemackor med ost, alternativt en nyttig sallad eller 2 knäckemackor med 2 ägg.

    Mellis - 1 skopa proteinpulver efter träning 137 kcal

    Middag - vanlig portion ca 2dl ris / 3dl bönpasta / 2 medelstora potatisar + 100 - 125g kött/kyckling/fisk eller 2dl köttfärssås/gryta.

    Mellis - 1 halv banan eller en mindre frukt.

    Är detta för lite om jag vill ha muskler och bli av med mer fett? Jag vill samtidigt gå ner ca 5kg till innan jag är nöjd viktmässigt! All hjälp är bra!


    Ja, det är för lite. Det är dessutom ganska svårt att både bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt. För att nå den kroppen du vill ha så är det inte alls säkert att det betyder en lägre vikt. Just viktmål tror jag är något som kan vara bra att skippa helt. Har du möjlighet att träffa en dietist eller kostrådgivare  som har erfarenhet av ätstörningar? Det är svårt att ge råd såhär online när man inte har hela bilden, risken finns att det bara blir helt fel.
    På det stora hela spelar det ingen roll hur man fördelar sina måltider så länge man får i sig tillräckligt med kalorier, men sedan finns det upplägg om är mer eller mindre passande i olika situationer. Har man en ätstörning i bagaget så bör man t.e.x vara försiktig med 5:2 och olika typer av dieter där man fastar eftersom det kan trigga igång det. 


    Så: Mer mat, mer styrketräning och kanske framförallt en kunnig person att bolla kost och ätmönster med :)


  • Anonym (Lite)

    När jag gick ner kraftigt i vikt åt jag mer än vad du äter nu, så ja du äter för lite. Under den perioden körde jag styrketräning för att underhålla musklerna, det vill säga försöka förhindra att tappa för mycket muskler på grund av viktnedgången.

    Nu tränar jag fyra dagar i veckan. För att få tillräckligt med energi behöver jag 500-1500 kcal extra träningsdagarna - beror så klart på hur hårt och länge jag tränar. En tuff träningsdag kan jag utan problem behöva över 3000 kcal. Har slutat räkna kcal numera och går på känsla istället och kroppen mår så mycket bättre. Men för att komma dit behöver du kanske räkns kcal, men då ska du se till att du lägger nivån på rätt mängd så du inte äter för lite.

    Det jag ser är att du behöver hjälp av någon som kan träning och kost. Du äter alldeles för lite. Framför allt, skippa inte frukost. Även om det bara blir en portion havregrynsgröt så behöver kroppen åtminstone lite energi på morgonen.

  • Anonym (lk)

    Finns inga mallar på hur mycket man ska äta som fungerar i verkligheten. Allt är beroende av hur kroppen kan ta tillvara på det man stoppar i sej.

    Under mina glansdagar åt jag ungefär hälften av vad liknande personer gjorde, ålder/muskler/fett/längd/vikt.

  • Piccazzo
    " Jag vill ha muskler och bli av med mer fett? Jag vill samtidigt gå ner ca 5kg

    Dessa två tar ut varandra , så välj antigen den ena eller den andra.

    Sluta fokusera på vikten och titta i spegeln istället.

    60 kg smal som en pinne men allt är bara löst och ingen styrka eller energi , eller 65 kg med fasta muskler , energi , och styrka nog att bära kassarna från Ica utan problem.

    Muskler kräver bränsle och du äter alldeles för lite och fel för att bygga muskler.

    Gå ned dina 5 kg först och sedan börjar du sakta öka ditt kaloriintag och börjar bygga muskler med TUNG styrketräning.
  • Anonym (Kvinna 50)

    Om jag åt så där lite skulle jag försvinna. Ät riktig frukost och riktig lunch annars ställer du kroppen på svält. Middagen är ok men jag skulle skippa ris, om det inte är råris du menar.

  • Oleander

    Det ser ut som du äter väldigt lite. Vill du bygga muskler måste du äta näringstät och bra mat. Jag tränar bara styrketräning och skulle förtvina på din kost. Äter väldigt mycket mat, dock inte skräpmat. Fungerar för mig, har låg fettprocent och ökar i muskelmassa hela tiden och som bonus blir jag stark och mår bra.

    Lycka till!

Svar på tråden Hur bör jag träna och äta?!