• Anonym (anonym)

    är Morran och Tobias etc hets mot folkgrupp?

    Det har nu kommit en ny lag som säger att även transpersoner skyddas under hets mot folkgrupp. Och det finns ju en rad olika serier och filmer med män som klär ut sig till kvinnor i syfte att folk ska bli roade av det som t.ex Morran och Tobias och andra serier. Ska såna här filmer/serier där transpersoner hånas verkligen få fortsätta sändas i fortsättningen ?

  • Svar på tråden är Morran och Tobias etc hets mot folkgrupp?
  • CitronTulo

    Just Morran och Tobias har jag svårt att de att det skulle falla in under det du menar?
    Morran ska ju inte framstå som en transperson, hon är ju Tobias mamma och spelar kvinna i serien/filmen! Jag ser ingen skillnad på om det varit en kvinna som spelat rollen på riktigt.

  • Anonym (anonym)
    CitronTulo skrev 2019-01-16 10:52:03 följande:

    Just Morran och Tobias har jag svårt att de att det skulle falla in under det du menar?

    Morran ska ju inte framstå som en transperson, hon är ju Tobias mamma och spelar kvinna i serien/filmen! Jag ser ingen skillnad på om det varit en kvinna som spelat rollen på riktigt.


    men syftet är ju att folk ska tycka att det är roligt att han är utklädd till kvinna. Folk sitter ju och gapskrattar just pga att dom tycker det är roligt med män som spelar kvinnor. Jag tycker inte det är ok
  • Anonym (Q)

    Hets mot folkgrupp är att offentligt sprida uttalanden som hotar eller är nedsättande om en grupp av personer, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

    Att män klär ut sig till kvinnor och gör en humorserie är varken nedsättande eller hotar en grupp.
    Men en "rad olika" serier vet jag inte om jag håller med om att det finns. Kan du nämna några fler?

  • Anonym (..)
    CitronTulo skrev 2019-01-16 10:52:03 följande:

    Just Morran och Tobias har jag svårt att de att det skulle falla in under det du menar?

    Morran ska ju inte framstå som en transperson, hon är ju Tobias mamma och spelar kvinna i serien/filmen! Jag ser ingen skillnad på om det varit en kvinna som spelat rollen på riktigt.


    Jag får nog hålla med här. Även om Morran spelas av en man i kvinnokläder så finns ju inga anspelningar på att karaktären skulle vara trans och därmed inte heller något syfte att förlöjliga transpersoner. Socialt utsatta ensamståendehushåll med barn får ju sig dock en rejäl känga.

    Jag kommer inte på något exempel på något program där karaktären är trans och uttryckligen förlöjligas rakt av, kan du ge något exempel? Finns dock säkert gott om exempel där karaktärer spelas på ett stereotypt sätt även om jag inte kommer på något som kanske inte riktigt faller in under hets mot folkgrupp.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Q) skrev 2019-01-16 10:59:31 följande:

    Hets mot folkgrupp är att offentligt sprida uttalanden som hotar eller är nedsättande om en grupp av personer, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

    Att män klär ut sig till kvinnor och gör en humorserie är varken nedsättande eller hotar en grupp.

    Men en "rad olika" serier vet jag inte om jag håller med om att det finns. Kan du nämna några fler?


    det är väl nedsättande mot transpersoner att en man klär ut sig till kvinna i syfte att få folk att skratta åt det? Dom kan känna sig kränkta av det. Finns många amerikanska filmer, svenska filmer som t.ex hipp hipp, teaterprogram som Stefan och krister m.m ..
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Q) skrev 2019-01-16 10:59:31 följande:

    Hets mot folkgrupp är att offentligt sprida uttalanden som hotar eller är nedsättande om en grupp av personer, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

    Att män klär ut sig till kvinnor och gör en humorserie är varken nedsättande eller hotar en grupp.

    Men en "rad olika" serier vet jag inte om jag håller med om att det finns. Kan du nämna några fler?


    det är väl nedsättande mot transpersoner att en man klär ut sig till kvinna i syfte att få folk att skratta åt det? Dom kan känna sig kränkta av det. Finns många amerikanska filmer, svenska filmer som t.ex hipp hipp, teaterprogram som Stefan och krister m.m ..
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Q) skrev 2019-01-16 10:59:31 följande:

    Hets mot folkgrupp är att offentligt sprida uttalanden som hotar eller är nedsättande om en grupp av personer, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

    Att män klär ut sig till kvinnor och gör en humorserie är varken nedsättande eller hotar en grupp.

    Men en "rad olika" serier vet jag inte om jag håller med om att det finns. Kan du nämna några fler?


    det är väl nedsättande mot transpersoner att en man klär ut sig till kvinna i syfte att få folk att skratta åt det? Dom kan känna sig kränkta av det. Finns många amerikanska filmer, svenska filmer som t.ex hipp hipp, teaterprogram som Stefan och krister m.m ..
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-16 11:08:15 följande:

    det är väl nedsättande mot transpersoner att en man klär ut sig till kvinna i syfte att få folk att skratta åt det? Dom kan känna sig kränkta av det. Finns många amerikanska filmer, svenska filmer som t.ex hipp hipp, teaterprogram som Stefan och krister m.m ..


    Det är inte förbjudet att driva med folkgrupper eller stereotyper, lagen är snarare till för att fånga upp rent hatiska uttryck samt hot mot dem. Om transpersoner skulle ha ett problem med den serien kan de lösa det genom att skaffa sig lite humor och sluta vara så lättkränkta.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2019-01-16 11:27:37 följande:

    Det är inte förbjudet att driva med folkgrupper eller stereotyper, lagen är snarare till för att fånga upp rent hatiska uttryck samt hot mot dem. Om transpersoner skulle ha ett problem med den serien kan de lösa det genom att skaffa sig lite humor och sluta vara så lättkränkta.


    det är visst förbjudet att driva på folkgruppers bekostnad. Dock var det inte förbjudet när serien gjordes eftersom lagen gick igenom 1 januari i år. Den serien och andra liknande serier kommer förmodligen inte få visas i fortsättningen
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-16 11:30:14 följande:

    det är visst förbjudet att driva på folkgruppers bekostnad. Dock var det inte förbjudet när serien gjordes eftersom lagen gick igenom 1 januari i år. Den serien och andra liknande serier kommer förmodligen inte få visas i fortsättningen


    Det är det inte alls och det har prövats flera gånger i rätten med bl.a tv inslag samt seriestrippar i tidningar som inte bedömts vara hets mot folkgrupp. Det finns ett relativt stort utrymme för satir och ironi, att transpersoner nu också faller under de folkgrupper lagen avser gör således ingen skillnad. Du kan glömma att sådana serier kommer sluta sändas.
Svar på tråden är Morran och Tobias etc hets mot folkgrupp?