• Anonym (mama)

gamla ovanliga amerikanska/engelska namn?

vill ha förslag på gamla lite ovanliga amerikanska/namn som man kan döpa sitt blivande barn till men som inte kommer klassas som en WTnamn.

• Svar på tråden gamla ovanliga amerikanska/engelska namn?
  • Anonym (eee)
    Anonym (mama) skrev 2019-01-16 10:42:27 följande:

vill ha förslag på gamla lite ovanliga amerikanska/namn som man kan döpa sitt blivande barn till men som inte kommer klassas som en WTnamn.

Det är en svår kombination... Varför?
  • Duckan

Killnamn är jag inte vidare bra på men ett jag gillar, som även finns i svenska almanackan är Nathanael.

• Anonym (mama)
    Duckan skrev 2019-01-16 10:50:27 följande:

Två fina namn, från en bra film, Thelma och Louise.

nja dom låter ganska svenska.
  • OlgaElvira
    Anonym (mama) skrev 2019-01-16 10:42:27 följande:

Många av de första nybyggarna som kom till Nordamerika flydde ofta från Europa av religiösa skäl. De var ofta evangeliskt kristna som vill utöva din tro som de lutherska kyrkorna förbjöd. De valde namn till sin barn ur Bibeln. Det blev då namn som John, Aaron, Amos, Levi, Jacob, David, Daniel, Isaiah, Eli, Noah, Samuel, Moses, Mary, Sarah, Rebecca, Anna, Susanna, Hannah, Susan, Elizabeth, Rachel.
  • Anonym (mama)
    OlgaElvira skrev 2019-01-16 11:00:25 följande:

Många av de första nybyggarna som kom till Nordamerika flydde ofta från Europa av religiösa skäl. De var ofta evangeliskt kristna som vill utöva din tro som de lutherska kyrkorna förbjöd. De valde namn till sin barn ur Bibeln. Det blev då namn som John, Aaron, Amos, Levi, Jacob, David, Daniel, Isaiah, Eli, Noah, Samuel, Moses, Mary, Sarah, Rebecca, Anna, Susanna, Hannah, Susan, Elizabeth, Rachel.

tack för förslagen men alla dessa namn är vanliga i sverige.
  • OlgaElvira
    Anonym (mama) skrev 2019-01-16 11:10:33 följande:

tack för förslagen men alla dessa namn är vanliga i sverige.

Om du letar efter namn som förekommer i USA men inte är så vanliga i Sverige så kan du söka efter afroamerikanska förnamn. I den gruppen finns en helt annan namntradition som är helt unik för USA.
  • Fjäril kär

Typ så här?

Chelsea, Jock, Phyllis, Gladys, Joanne, Jeffrey, Collin, Clint, Clifford/Cliff, Clive, Wayne, Lee, Owen

• Anonym (Alastair's fru)

Min man heter Alastair. Kan stavas pa manga satt men jag tycker denna ar fin - alternativ Alistair.

• Anonym (Alastair's fru)

Min man heter Alastair. Kan stavas pa manga satt men jag tycker denna ar fin - alternativ Alistair.

• Anonym (Old)

Var det något sånt här du var ute efter?

Cuthbert, Arundel, Beardsley, Aberforth, Durward, Oslac, Godric, Aethelstan, Aethelwulf, Egbert, Aethelred, Harthacanute, Eadwig, Degory

Demelza, Mafalda, Ethelreda, lswitha, Ealswith, Osburga, Fritha, Myrtle, Anstice, Elysande, Ealdgifu, Aethelgifu, Lufu, Ealswith, Ecgwynn, Damarus, Beulah, Ruhamah

• Anonym (A)

Clifford, Edgar, Oswald, Alcott, Dean, Manning, Harland, Esmond. 

Brenda, Ethel, Golda, Millicent, Edwina, Wilfreda, Lianne, Elfrida, Mildred. 

• Anonym (Pompom)

Gillbert, Martha, Myra, Marilla, Hugh, Scott, Elliot, Tara, Keith, Chloé,

• Zakopane

Ivor är ett gammalt engelskt pojknamn. I samma generation som Ivar, dvs sent 1800- och tidigt 1900-tal.

Uttalas ajvor, så det är ju lite problematiskt i en helt svensk familj, kan lätt låta lite löjligt. Och blir ju aningen likt Eivor på svenska.

• Anonym (qwerty)

Mitt absoluta engelska favoritnamn är Oren.

Funkar inte alls i Sverige dock

• Anonym (X)

Har ni ingen koppling till språket (ursprung, bott/pluggat/jobbat där etc.) kommer det låta WT i vilket fall.

Svar på tråden gamla ovanliga amerikanska/engelska namn?