• Anonym (SMS)

SMS-otrohet?

För två veckor sen bröt min flickvän med mig, vi hade varit tillsammans sen tidig sommar. Typ 7 månader. Innan henne hade jag haft en 2,5 år lång relation som tog slut i april. Efter det hade jag ingen som helst kontakt med henne.

Min flickvän hade haft en 5 år lång relation med en man som hade lite problem med alkohol. De var först tillsammans ett år, sen bodde de ihop i ett år, flyttade isär och hade en särborelatation i tre år. Det tog för henne också slut i april, eller som hon sa "Det tog slut för sista gången i april". Det hade tagit slut många gånger mellan dem men de föll tillbaka till varandra ändå. Hon har berättat om alla problem som kommit pga hans drickande.

När han fick veta att hon träffat mig började han nästan trakassera henne med SMS. Hon sa att hon svarade ibland för hon ville inte att han skulle må för dåligt. Problemet var att det där SMSandet tog aldrig slut. Tiden gick och SMSandet fortsatte. Jag tog upp att det kändes inget bra för mig och hon sa att det är nåt SMS lite då och då, men varje gång hon råkade öppna sin SMS-app när jag satt intill stod hans namn bland de 3-4 senaste inkomna. 

Jag sa att hon får hantera detta hur hon vill men att jag fick lite ont i magen av det. Hon sa att hon kan inte blocka honom för hon vill inte att han skall hata henne. SMSandet fortsatte. 

En gång i oktober hamnade vi i en diskussion kring detta, och jag sa igen att det ger mig lite ont i magen. Hon sa att jag får ta tag i mina hjärnspöken för hon tänker inte bryta helt. Jag sa att jag iaf ville veta om de beslutar sig för att träffas. Jag sa att det blir ganska konstigt om vi tillsammans springer på honom och han säger typ ?Tack för senast, det var kul att ses? och så står jag där som en idiot och inget vet. Hon sa att hon skulle berätta. Hon så då att numera kommer det ett typ varannan vecka och hon svarar artigt. 

Din svartsjuka jäkel kanske många tänker nu men hon har många manliga vänner hon träffar och jag har inga som helst bekymmer med det. Jag tycker bara det känns olustigt att kontakten med denna expojkvän aldrig tog slut och dessutom kunde jag inte förstå eftersom hon sa att han bara orsakade en massa problem. 

I slutet av oktober satt jag i mitt kök när hon fick ett SMS på sin telefon. Den låg bredvid min på bordet så jag tittade ner. Hon har förhandsvisning på första raden för att veta om hon behöver kolla SMSet direkt eller inte. Jag tittar ner på min telefon men då det kommer från hennes telefon slinker blicken över på den och SMSet är från honom. Det står ?Vad kul att du och (hennes barn) kom förbi i söndags?. Så mycket för att berätta om hon skall träffa honom. Jag sa inget om det, men SMSandet fortsatte. Ständigt låg hans namn bland de senaste SMSen hon hade de gånger hon råkade öppna appen framför ögonen på mig. Om det är typ två veckor mellan varje så hamnar det ju ganska långt ner på listan såvida det inte råkade komma typ idag av alla dagar. Det kändes konstigt att det skulle vara just idag den dag varannan vecka han skickade ett SMS som hon råkade öppna appen framför mig. 

I början av december kom han upp igen och hon berättade om något problem hon hamnat i pga hans drickande. Vi hamnade i SMS-diskussionen igen och som vanligt var det typ 2-3 veckor mellan SMSen. Ändå precis som tidigare hade han genom hela november legat där bland de första varje gång hon råkade öppna appen framför mig. Jag sa säg till om ni bestämmer att ni skall träffas, och då sa hon att de bestämt att äta lunch i slutet av kommande vecka. 

Hon har sagt att mässandet mellan dem är helt oskyldigt men samtidigt undanhåller hon att de sågs i oktober (visserligen tillsammans med hennes barn) och lunchträffen kom inte upp förrän vi hamnade i en diskussion kring det. 

Våra diskussioner kring det hela har aldrig varit hetsiga utan helt lugna. Nu är det ju slut mellan oss så inget spelar egentligen någon roll. Det lustiga var att det var alltid jag som skulle ändra något, aldrig hon. Jag skulle ta hand om mina hjärnspöken. Jag skulle inse att deras SMSande var helt oskyldigt. Jag skulle?

Vi är inga tonåringar heller. Vi är båda 50 år gamla. 

Ville bara skriva av mig lite. 

• Svar på tråden SMS-otrohet?
  • Mongoliet

Hade du haft självfötroende hade du inte accepterat detta utan gjort slut.

• Anonym (felix)

Tror att man skall undgå forhållanden med partnere som tidigare har haft långvariga förhållanden med en alkoholiker. Dom har nog haft känslomässiga behov som på något sätt blev uppfyllda i en destruktiv relation. Sådana relationer är ofta ostabila kan pendla fram och tillbaka i årtionden utan slut. Mentalt har hon inte verkligen gjort slut för sista gången. 

Hennes närmast dagliga SMSande med sin "ex" låter inte alls oskyldigt. Jag hade inte accepterat det. Om en ex är ett avslutat kapitel finns ingen anledning att hålla så mycket kontakt, speciellt när det inte finns gemensamma barn. Så om din partner tyckte att det var så oskyldigt borde hon också kunna minimera sms kontakten.

Det finns heller ingen anledning att mötas med en ex, utan att i det minsta vara fullt öppen omkring det. 

• Anonym (SMS)

Tack för svar.

Inget av detta spelar som sagt nu någon roll men det hänger kvar i mig. Till slut blir man ju lätt paranoid. Telefonen ligger på rumsbordet med ansiktet nedåt. Den vibrerar till ett par ggr och sen tar hon telefonen och går på toaletten, och är borta i 10 minuter. Hjärnan far iväg direkt. 

Jag borde naturligtvis ställt hårdare krav här men gjorde tyvärr inte det.

• Anonym (Destruktivt)

Förstår att det tankarna snurrar i huvudet och du har svårt att släppa att hon gått bakom ryggen men jag tror du måste försöka tänka på något annat för du kommer troligtvis aldrig få svar.

Jag levde tillsammans med en kvinna i många år som ständigt ljög. Första gången jag kom på henne blev jag paff men hon lovade att det va en engångsföreteelse och lite att det var mitt fel att det skett. Hon fortsatte att ljuga och blå nekade alltid om hon inte blev tagen med handen i kakburken. Jag orkade inte gräva i det så tänkte att det nog inte va så farligt men när vi separerade kom det fram mer saker.

Jag började tvivla på mig själv, hade hon ljugit om allt möjligt för mig, vad var egentligen sant eller va jag bara paranoid och endast det få gånger jag sett svart på vitt att hon ljög var sant.

Efter relationen fortsatte vi ha kontakt hon gick bakom ryggen på sin nya också. Trots det tvivlar jag på mig själv. Var hon fantastisk men några små mänskliga brister eller bedrog hon mig fullständigt!? Egentligen vet jag ju svaret men är svårt att släppa tanken jag lägger skulden på mig.

Jag tror inte alla människor som uppvisar samma mönster agerar likadant och förtjänar en chans men jag tror jag hade backat om varningsklockorna börjar ringa igen på grund av att det är så svårt att leva tillsammans med någon som manipulerar en att tro att det är ens eget fel att personen agerar destruktivt mot sig själv.

• Anonym (SMS)

Jo, det är klart att jag måste sluta tänka på detta. 

Men, som du skriver, när det är konstiga saker blir det svårare att bara skaka av sig och traska på. Slutet med henne var också märkligt. Vi hade det otroligt bra enligt mig (förutom det med SMSandet). Vi sågs väldigt mycket, skrattade mycket tillsammans, hade massor med (väldigt bra) sex, osv. Jag var dock lite bekymrad över vinkonsumtionen. Jag dricker sällan men med henne blev det hela tiden. Hon var dessutom ute mycket på AW och annat med vänner. Ständigt detta drickande av vin. Sällan så hon (eller jag) blev berusade, men det blev vin upp mot fem kvällar per vecka.

I mitten av december hade vi en middag med god mat och vin. Vi hade otroligt trevligt. Natten var även den mycket bra. Sen åkte jag till dagen efter på jobbresa och kom hem dagen efter det. Borta en natt. När jag kom hem var hon otroligt avvaktande. När jag frågade var det var tyckte hon att vi sågs för mycket. Vi bestämde att inte ses på några dagar. När vi sen skulle ses SMSade hon och vill skjuta fram det ytterligare en dag. När vi sen sågs var hon än mer avvaktande. Vi bestämde att inte ses på fem dagar. När vi sen sågs efter det var det otroligt spänt i två dagar och sen bröt hon.

Nu i efterhand har jag funderat om även hon hade lite alkoholproblem. Sen undrar jag naturligtvis vad som hände när allt över en natt gick från sjukt bra till total utförsbacke...

• Anonym (Destruktivt)

Förstår att du ältar det i huvudet, skit svårt att släppa när man inte får någon förklaring + att det tar hårt att bli ratad av någon man tycker om väldigt mycket.

Har varit med om att det varit väldigt bra en kort tid innan separationen och sen har hon distanserat sig och just då förstod jag inget men försökte det bra igen. Nu efteråt tror jag att hon bestämt sig långt innan och va väldigt snäll för att försöka minska att såra mig. Att hon distanserade sig det sista tror jag var för hon bestämt sig för att nu måste hon lämna och verkligen samla kraft inför det.

Ditt ex kanske hade kvar känslor för sitt ex men tog ett tag för henne att inse det. Jag tror att många man en gång riktigt älskat alltid kommer ha en plats i ens hjärta och efter ett tag minns man bara det positiva med den personen och genom att kontinuerligt tänka och ha kontakt med personen föder man känslorna för den igen även om relationen tidigare varit destruktiv.

Personligen tycker jag inte att det är ett problem att dricka något glas vin på kvällen om det inte går ut över ens liv och personerna man har runt omkring sig. Men skulle ju också kunna va så att hon har ångest och själv medicinera den och har inget behov av att bli berusad utan bara dämpa ångesten. Skulle även kunna vara ett inlärt beteende från hennes tidigare relation som hon inte reflekterat över. Jag är tyvärr ingen expert på sånt.

Jag hoppas verkligen du snart kan gå vidare! Kan säkert vara bra att älta och få ur sig det man känner efter en separation men sen måste man nog själv bestämma sig för att nu får det vara nog jag kommer inte få någon förklaring. Hitta på saker du tycker är roligt, träna och jobba mycket om du har möjlighet för att ha annat än henne att tänka på.

Ursäkta för långt och rörigt inlägg igen och det här är bara mina egna reflektioner någon som är sakkunnig får gärna rätt mig.

• Anonym (felix)
    Anonym (SMS) skrev 2019-01-17 17:10:28 följande:

Nu i efterhand har jag funderat om även hon hade lite alkoholproblem. Sen undrar jag naturligtvis vad som hände när allt över en natt gick från sjukt bra till total utförsbacke...

Hon har kanske lite alkoholproblem, men framför allt har hon nog relationsproblem.

Jag tror att hon är typen som dras till destruktiva förhållanden med omogna män som kan uppfylla hennes behov av känslomässig berg och dalbana. Hon hade/har ett sådant förhållande med sin alkoholiserade "ex" pojkvän.

När det blir för destruktivt så gör hon "slut" och söker sig till raka motsatsen - en räddare i nöden - extremt förstående,lugna och sansade män som accepterar närmast vad som helst. Men efter någon tid blir hon trött på snällheten och vill tillbaka till berg och dalbanan igen. Eller i det minsta till någon annan räddare i nöden.

Den plötsliga totala utförsbacken beror nog på något har hänt som gör dig till ett avslutat kapitel. Högst sannolikt otrohet.
Svar på tråden SMS-otrohet?