• Anonym (Medborgaren)

    När kan man kalla sig svensk?

    Tänk dig att du flyttar eller flyr till exempelvis Afrika. När kallar du dig då för afrikan?

    Jag som är född i Sverige svarar aldrig. Men uppenbarligen är åsikterna delade. Vad säger du?

    Blir man en annan nationalitet för att man får medborgarskap? Eller när man känner i själ och hjärta att man tillhör ett annat land/nationalitet? Är det aldrig?

    Nej detta är ingen rasistisk tråd för att provocera. Man måste kunna diskutera utan att bli kallad rasist eller att man kränker någon. Hade varit intressant att höra från er som invandrat oxå.

  • Svar på tråden När kan man kalla sig svensk?
  • ThomasW

    Bott 20 år I Norge.

    Blitt Norrbagge ? Inte ännu I alla fall.

  • Anonym (.)

    ja jag som etnisk svensk blir en kines om jag bosätter mig i kina

  • Anonym (Q)

    Säga vad man vill om USA, men en sak har de gjort bra och det är att vem som helst kan bli amerikan. Se bara på mångfalden och att man kan vara afroamerikan, asiatamerikan, italienskamerikan, ryssamerikan, latinoerikan osv. Där blir man en del amerikan så fort man tagit till sig idén om den amerikanska drömmen

  • Anonym (N)

    När man kan språket bra och interagerar med samhället man lever i kanske. Kanske att man själv aldrig kallar sig för nationaliteten man flyttat till men ens barn kanske gör det på ett annat sätt. Men språket skulle jag ändå säga är stor del.

  • Bolliz

    Ärligt talat så tror jag bara att det är pk-svensken som tycker att man kan byta nationalitet. Jag känner inga invandrare som kallar sig svenskar. De är stolta över sina hemländer. Finns tyvärr inte mycket kvar att vara stolt över i Sverige idag..

  • smulpaj01

    Aldrig. Jag har bott i England, Frankrike, Tyskland, Turkiet, Cypern, Grekland, Spanien m.m. Men jag har aldrig och kommer aldrig vara något annat än svensk eftersom jag är född här.

  • Svensk Pirat
    Bolliz skrev 2019-01-16 19:47:51 följande:

    Ärligt talat så tror jag bara att det är pk-svensken som tycker att man kan byta nationalitet. Jag känner inga invandrare som kallar sig svenskar. De är stolta över sina hemländer. Finns tyvärr inte mycket kvar att vara stolt över i Sverige idag..


    Eftersom du inte känner någon som invandrat så är ditt inlägg, de facto, rimligt.
  • Anonym (J)
    Svensk Pirat skrev 2019-01-16 19:53:17 följande:

    Eftersom du inte känner någon som invandrat så är ditt inlägg, de facto, rimligt.


    och det vet du om hon gör?
  • Anonym (ir)
    Bolliz skrev 2019-01-16 19:47:51 följande:

    Ärligt talat så tror jag bara att det är pk-svensken som tycker att man kan byta nationalitet. Jag känner inga invandrare som kallar sig svenskar. De är stolta över sina hemländer. Finns tyvärr inte mycket kvar att vara stolt över i Sverige idag..


    Samma uppfattning här.

    Inte ens dom som är födda i Sverige men har utländska föräldrar brukar kalla sej svenskar.
Svar på tråden När kan man kalla sig svensk?