• LFF

varför barnförsäkring?

Magnefico skrev 2019-01-18 11:04:14 följande:
    Bilförsäkring måste du ha enligt lag. Inte riktigt jämförbart...

Personligen har jag ingen barnförsäkring. I genomsnitt så är det pengar i sjön. Annars skulle försäkringsbolagen inte göra någon vinst.

Skulle det hända något så har jag ekonomisk buffert för minst 5 år utan jobb. Mycket mer än vad någon försäkring skulle ge ändå.
    Och det som upptäcks i vuxen ålder kommer ditt barn aldrig kunna ta på försäkringen om det visar sig att hen var oförsäkrad som barn när skadan uppstod. Och vem vet vad som hänt med din buffert då. 
  • LFF

Vi har barnförsäkring just för att skydda barnen i framtiden så de inte får problem med eventuella privata sjukförsäkringar (om/när sjukvården ändras ännu mer och den subventionerade sjukvården blivit urlakad fullständigt), livförsäkringar etc. Jag har dessutom två vilda ungar som har vissa tendenser att göra illa sig och har vi då otur så händer något som kommer att påverka dem livet ut. 

• LFF
    Anonym (Ingen försäkring) skrev 2019-01-18 11:41:19 följande:
    Men om barnet är vuxet så påverkar det väl inte mammans buffert.

Jag har inte heller barnförsäkring äldsta är 16 snart vuxen och får betala själv efter 18
    Nej, det är just det. Då står barnet med skägget i brevlådan pga att det är något som kan härledas till när hen var oförsäkrad som minderårig och barnet får då inte en ersättning denne skulle vara berättigad till annars.
  • LFF
    Anonym (Ingen försäkring) skrev 2019-01-18 11:41:19 följande:
    Men om barnet är vuxet så påverkar det väl inte mammans buffert.

Jag har inte heller barnförsäkring äldsta är 16 snart vuxen och får betala själv efter 18
    I det föregående inlägget tänkte jag snällt att föräldern då ersätter barnet för den förlorade ersättningen och om bufferten är puts väck så finns det ju inga pengar som barnet skulle varit berättigad till om det varit försäkrat som minderårig.
  • LFF
    Anonym (Ingen försäkring) skrev 2019-01-18 20:53:18 följande:

Det är ingen uthyrningsdel, det är en våning med två ingångar och en skjutdörr mellan som gör att det endast räknas som en våning gällande försäkring. Och alla möbler och inredning tillhör en och samma våning/försäkring. Dvs värden står för allt!

Dessutom så går en brandvarnare/sensor igång så kommer brandkåren direkt om vi inte hinner ringa och säga att det är falsklarm så jag är inte alls orolig.

Gällande mina barns kläder och saker är jag inte allt orolig heller och min mobil har en egen försäkring.

Mobilen är värd att försäkra men inte barnen?!
Svar på tråden varför barnförsäkring?