Inlägg från: Anonym (Q) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Q)

varför barnförsäkring?

Av samma anledning som man tecknar bilförsäkring, hemförsäkring, olycksfallsförsäkring etc.
    För att man hoppas på att aldrig behöva använda den.

• Anonym (Q)
    Anonym (?) skrev 2019-01-18 10:15:53 följande:
    sjukvården är ju endå relativt gratis i sverige?
    Långt ifrån alla mediciner går på högkostnadsskyddet och man har rätt till långt ifrån alla hjälpmedel som finns.

Men låt oss säga såhär: Du har ett barn, som du inte tecknar försäkring på. Detta barn växer upp och tecknar en egen personförsäkring när denne flyttat hemifrån.
    Under barndomen har barnet haft problem med mycket värk i kroppen/leder och nu i vxen ålder kommer det fram att personen alltid haft ledgångsreumatism.

Eftersom problemen uppstått under barndomen kommer tyvärr inte personen få ut ett öre från personförsäkringen. Vilket gör att denne går miste om en ersättning på 250.000 kr. Och nu måste personen bland annat köpa mediciner som inte går på högkostnadsskydd för dryga 3.000kr/mån helt från egen kassa. Och allt som skulle hjälpa och lindra i vardagen får personen också stå för helt själv.

Ja, det här är ett exempel från verkligheten.
  • Anonym (Q)
    Magnefico skrev 2019-01-18 11:04:14 följande:
    Bilförsäkring måste du ha enligt lag. Inte riktigt jämförbart...

Personligen har jag ingen barnförsäkring. I genomsnitt så är det pengar i sjön. Annars skulle försäkringsbolagen inte göra någon vinst.

Skulle det hända något så har jag ekonomisk buffert för minst 5 år utan jobb. Mycket mer än vad någon försäkring skulle ge ändå.
    Bilförsäkring är inte detsamma som trafikförsäkring. Så jo, det är jämförbart
  • Anonym (Q)
    Anonym (?) skrev 2019-01-18 11:06:41 följande:
    men alltså jag fattar inte riktigt hur det här med barnförsäkring fungerar, jag går på försörjningsstöd för tillfället och har inte pengar att lägga undan till någon försäkring, eller hur funkar det?
    Men barnförsäkring ingår ju för fasen i försörjningsstödet!
    Det är ingenting du behöver betala själv i sådana fall. SÅ pass viktigt är det att ha en barnförsäkring att regeringen bestämt att det till och med ingår om man lever på existensminimum.
  • Anonym (Q)
    Magnefico skrev 2019-01-18 11:21:39 följande:
    En bilförsäkring innehåller alltid en trafikförsäkring. Däremot har du rätt i att det finns frivilliga delar som många väljer till.
    Trafikförsäkring försäkrar enbart de skador ditt fordon vållar.
    Bilförsäkring försärar själva bilen
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ingen försäkring) skrev 2019-01-18 11:29:25 följande:

Jag har bara bilförsäkring

Men hemmet, barnen och katten tänker jag inte lägga pengar på, försäkringar är dyrt så in i helvete och utnyttjar man dom aldrig kommer det ju andra försäkringstagare till gagn.

Det kommer bli långt mycket dyrare ifall hemmet brinner ner eller om barnen är med om något som gör att man aldrig någonsin kan arbeta.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ingen försäkring) skrev 2019-01-18 11:29:25 följande:

Jag har bara bilförsäkring

Men hemmet, barnen och katten tänker jag inte lägga pengar på, försäkringar är dyrt så in i helvete och utnyttjar man dom aldrig kommer det ju andra försäkringstagare till gagn.

Det kommer bli långt mycket dyrare ifall hemmet brinner ner eller om barnen är med om något som gör att man aldrig någonsin kan arbeta.
  • Anonym (Q)
    Anonym (?) skrev 2019-01-18 13:53:21 följande:
    men betalar man själv in lite pengar till försäkringen?
    Du som har försörjningsstöd behöver inte betala det själv. Soc står för den kostnaden.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ingen försäkring) skrev 2019-01-18 16:08:56 följande:
    Min hyresvärd har en försäkring som täcker även min bostad om något händer barnen som påverkar ev arbetslivet få barnen ta det som vuxen (inte mitt ansvar för en myndig) om katten blir svårt sjuk avlivar vi den så klart 
    Din hyresvärds försäkring täcker inte upp för dig och dina grejer. Den kommer heller inte täcka upp om du själv råkar orsaka skadan.
    Du har heller inget reseskydd, överfallsskydd, rättsskydd, krisförsäkring eller ansvarsförsäkring. Vilket ingår om du skulle ha en egen hemförsäkring.
    Vilket dessutom bara kostar typ under 100 lappen i månaden om du bor i hyresrätt.

Så, det är helt bananas galet att inte se till att man är försäkrad!
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ingen försäkring) skrev 2019-01-18 16:22:07 följande:

öh jo, han har försäkrat min bostad och allt löst som är däri han har varit där och fotat så jag är helt säker 

Du är helt säker eftersom hyresvärden varit där och fotat? Inte för att du sett försäkringsavtalet?
    Det är högst osannolikt att du är helt skyddad med hyresvärdens försäkring. Men du är väldigt välkommen att visa att jag har fel.
    Anonym (Ingen försäkring) skrev 2019-01-18 16:23:48 följande:
    Det är rätt så få år kvar till ungen är myndig sen är det dennes egna problem inte mitt
    Som sagt, jag är övertygad om att du enbart är ute efter att provocera
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ingen försäkring) skrev 2019-01-18 16:45:11 följande:
    Jag vet nog mer vilka försäkringar min bostad har än vad du vet, jag har själv sett alla papper och det står i försäkringen rätt antal kvadratmeter, lägenhetsnummer och våning, Det nämligen värden som tecknat försäkringen när jag var med. 
    Så den och lösöre har försäkring som värden betalar.
    Men barnen och katten är helt oförsäkrade förutom i skolan  
    Jag tvivlar inte på att din hyresvärd har en försäkring. Det jag säger är att det är extremt osannolikt att du är inkluderad i din hyresvärds försäkring.
    Om din hyresvärd inte samtidigt är din sambo och ni delar ekonomi och hushåll dvs.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ingen försäkring) skrev 2019-01-18 17:03:56 följande:

DET ÄR VÄRDENS LÄGENHET OCH MÖBLER SON DESSUTOM SITTER IHOP MED HANS LÄGENHET, EN DÖRR EMELLAN OCH TVÅ INGÅNGAR.

HAN HAR EN FÖRSÄKRING SOM TÄCKER DEN DEL JAG BOR I OCH ALLT LÖSÖRE I DEN.

HUR MÅNGA GÅNGER SKA JAG BEHÖVA SKRIVA SAMMA SAK 

Jag har förstått att du tror att du täcks av din hyresvärds försäkring. Försök ta till dig det jag skriver istället. Så länge du inte är sambo med din hyresvärd och ni delar ekonomi och hushåll inkluderas inte du och dina grejer i den försäkringen. Du måste teckna en egen för att få allt skydd som jag tidigare listat.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ingen försäkring) skrev 2019-01-18 17:28:16 följande:

DET ÄR HYRESVÄRDENS HEM OCH HANS FÖRSÄKRING ALLT LÖSÖRE RÄKNAS SOM HANS 

Vad är det DU inte förstår? Händer det bostaden är den han som begär pengar för allt på SIN försäkring för SIN bostad. 

Nä, jag personligen täcks inte, men bostaden gör det! 

Nej, ditt lösöre räknas inte som hans och ingår inte i försäkringen. På samma sätt som att försäkringen inte täcker om du orsakat skada på något sätt.

Enda sättet att du skulle få ut något på försäkringen är ifall din hyresvärd är beredd att begå försäkringsbrott. Dvs, du är egentligen inte försäkrad på något sätt.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ingen försäkring) skrev 2019-01-18 18:49:32 följande:

Nötter, det är ju inte mina saker utan hans!

Knappast att du inte äger en enda pinal. Mobiltelefon, cykel, dina och dina barns kläder osv.

Dessutom är det så, vad jag redan påpekat, om du eller dina barn orsakar skada i huset gäller inte försäkringen.

Låt oss till exempel säga att ni glömmer ett ljus på vardagsrumsbordet eller en kastrull på spisen. Huset fattar eld, brandkårens utredning visar exakt var branden börjat. Eftersom det är i en uthyrningsdel på huset kommer du och dina barn inte ha någonstans att ta vägen då det inte finns något kryphål att inkludera er i skyddet och ni kommer inte få ett ersättningsboende av försäkringsbolaget. Och din hyresvärd kommer vara måttligt intresserad av att hjälpa dig hitta ett nytt boende då du precis förstört hans boende också.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ingen försäkring) skrev 2019-01-18 20:53:18 följande:

Det är ingen uthyrningsdel, det är en våning med två ingångar och en skjutdörr mellan som gör att det endast räknas som en våning gällande försäkring. Och alla möbler och inredning tillhör en och samma våning/försäkring. Dvs värden står för allt!

Dessutom så går en brandvarnare/sensor igång så kommer brandkåren direkt om vi inte hinner ringa och säga att det är falsklarm så jag är inte alls orolig.

Gällande mina barns kläder och saker är jag inte allt orolig heller och min mobil har en egen försäkring.

Det är ändå lätt att se att se att du och din värd inte levt tillsammans och alltså inte delar försäkring.

Ett hus kan bli övertänt på två minuter så om ni inte bokstavligen bor granne med en brandstation ligger ni taskigt till om något skulle hända, då precis alla brandkårer har en utryckningstid långt över 120 sekunder.

Att allt lösöre går på samma försäkring stämmer inte alls om det inte är så att värden äger allt.

Det du äger går inte på samma försäkring OM du inte är sambo med din värd.

Är ni inte sambos så måste din värd begå försäkringsbedrägeri för att få dina saker att räknas med. Och om en värd är beredd att göra något sånt kan det bara innebära en sak: Du bor fortfarande kvar hos din förälder, i ditt gamla föräldrahem som eventuellt modifierats till ett generationshus. Jag gissar på att du inte ens betalar hyra.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ingen försäkring) skrev 2019-01-19 09:23:24 följande:

Den försäkringen betalar jag via mitt företag, dessutom är risken större att en mobil spricker i glaset än att barnen skadas allvarligt.

Om du istället för att gissa läser vad jag skriver. Det lilla jag äger kan jag gott vara utan om det hände något. Men som jag skrev så är värden ägare av det mesta. Och nej jag bor varken som sambo eller i föräldrahemmet och jag betalar hyra till min värd varje månad.

Hela våningen är hans och allt däri, det ingår i hans försäkring!!!!!!!!!!!!

Vi har fattat att du kan vara utan prylar, katter och barn. Men vill din värd vara utan sina prylar och hem? Du ingår som sagt inte i din värds försäkring, vilket gör att du inte har en ansvarsförsäkring. Skulle du vara vållande till en skada i huset får inte din värd ut något på sin försäkring, utan den går på dig. Eftersom du inte har en egen försäkring får du stå för kostnaderna som uppstår helt själv. Har du plats för det i bufferten?

Precis som om du skulle vara vållande till en bilolycka och du skadar någon/något. Kostnaderna som uppstår ansvarar du för, aka ditt försäkringsbolag. Det är just precis därför som att en trafikförsäkring är obligatorisk här i Sverige.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ingen försäkring) skrev 2019-01-19 10:18:36 följande:

Jag är varken upptagen i någon försäkring eller skriven på adressen händer det något så har värden ?orsakat? det själv enligt honom.

Försäkringsbolaget behöver ju inte veta att jag bor/bott där. Inte svårare än så.. gud vad du krånglar till allt i ditt huvud

Vilket gör att din värd begår försäkringsbedrägeri. Det finns ingen som skulle vara beredd att göra det om man inte stod varandra riktigt nära. Blodsbandsnära.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ingen försäkring) skrev 2019-01-19 11:55:09 följande:

Är det bedrägeri att försäkra sin våning som man bor i?

Allt är hans pucko!

Eller ska jag försäkra samma våning en gång till? Man kan bara ha en försäkring på samma lägenhet för det är åter EN OCH SAMMA LÄGENHET FAST MED TVÅ INGÄNGAR

Hörrudu vännen, nu räcker det.
    Det finns ingen anledning alls överhuvudtaget att vara så pass otrevlig och aggresiv som du är. Jag försöker enbart förklara för dig hur saker går till och varför det är så viktigt att alla har en gällande försäkring. Varför tar du inte det till dig istället?

Det är inte bara pryttlar som blir försäkrade i en hemförsäkring. Varför har du så svårt att förstå det?
    Nej, du tar inte och försäkrar samma våning en andra gång. När du tecknar en hemförsäkring tar du inte bara och försäkrar dina saker (om du inte har några sådana blir din premie dessutom lägre). Du försäkrar dig själv på många sätt. Som till exempel om du skulle klanta dig och orsaka skador på boendet. Varför vill du inte förstå det?
    Det går alldeles utmärkt att ha fler hemförsäkringar på en och samma adress. Om det gäller parter som inte bor tillsammans är det en nödvändighet eftersom hemförsäkringen är personlig.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ingen försäkring) skrev 2019-01-19 14:47:04 följande:

Tack men jag klarar mig utan försäkring ser du! Vi har klarat ev skador innan serdu på värdens försäkring så jag vet med säkerhet

Försäkrar bara det som är av värde separat

"Försäkrar bara det som är av värde" Jodåsåatt...

Det är ju klart att man klarar sig utan försäkring. Men skulle något hända är det fruktansvärt bekvämt att det finns.
    Som att man slipper betala något förutom självrisk för uppbyggnaden av något man råkat elda ner, får ersättningsboende på mindre än 4 timmar osv.
Svar på tråden varför barnförsäkring?