Inlägg från: Jemp |Visa alla inlägg
  • Jemp

Är det verkligen buskavel om huskatten är dyr?

Hälsotestad? Kontrollerad? Kända föräldrar? Tydligt (och bra) syfte med kullen?

En tjuvparning är såklart inte seriös avel. Det låter som att de är uppfödda bra dock, men en stamtavla är mer än så.

• Jemp
    Limajo skrev 2019-01-20 11:56:24 följande:

Att höja priset på katten visar att den har ett värde. Det är också ett sätt att försäkra sig att katten kommer till ett seröst hem. De flesta skaffar inte husdjur på infall om husdjuret kostar några tusen.

Är man inte intresserad av utställning och avel är det ju detsamma om man köper en huskatt från en ansvarstagande uppfödare eller en raskatt. De är samma djur, ger samma sällskap osv. Att inbilla sig att raskatten vore något mer är ju bara arrogant.

Nja du vet mer om vad du får i form av både temperament och sjukdomsanlag hos en renrasig. Utöver att stödja seriös avel då. Stamtavla är inte bara ett papper för utställning.
  • Jemp
    Atena skrev 2019-01-20 11:46:30 följande:

Vaccinering två gånger, chippning, kattsand, kattmat, veterinärbesiktning. Bara veterinären är en kostnad på minst 1200. 

Man brukar inte gå plus på sällskapsdjuruppfödning.
  • Jemp
    Limajo skrev 2019-01-20 13:28:43 följande:

Jag förstår inte riktigt din poäng här i förhållande till det jag skrev. Det är ju inte så att en stamtavla är en garant för vare sig ett visst beteende eller hälsa. Och jag förstår inte heller kopplingen till djurets värde.

Radavel är inte oproblematiskt och inte per automatik seriös. Hanteringen av okastrerade hankatter, bortplacering av katter som tjänat ut sin tid som avelskatter, resor och utställningar som de flesta katter nog helt skulle slippa, rasstandarder som går åt mer och mer extrema håll och ger katterna hälsoproblem osv osv.

Garant nej men sannolikheten ökar. Förhållandet till det du skrev är just att du missat den verkliga fördelen med stamtavla, det handlar inte främst om att få ställa ut sin (ras)katt utan är ett äkthetsintyg och, rätt använt, ett bra verktyg och kvalitetsstämpel.

Du har helt rätt i dock att rasavel inte heller är oproblematisk och att uppfödare av renrasigt inte automatiskt är seriösa. Men det finns bättre möjligheter att kontrollera. Extremavel är ett otyg, ja.
  • Jemp
    Limajo skrev 2019-01-20 19:04:20 följande:

Dubbelkommando?

Till att börja med så hälsotesterna görs ju i första hand på sjukdomar man vet är vanliga för rasen och där det finns en ökad risk på grund av inavel. De flesta raskattsstammarna är för små för att i längden må bra av den uppdelning med vattentäta skott som man gör inom aveln. Så en stor del av behovet av de kontroller du pratar om finns där för att de är just raskatter.

Men sen håller jag helt med dig om att man ska stödja seriösa uppfödare om man ska köpa en kattunge. Men sådana finns även bland huskattsägare och genom att låta det bli mer accepterat att ta några tusen i stället för några tior för en kattunge i så finns goda möjligheter att öka kattens status. Jag tycker det är helt fel att ha inställningen att enbart raskatter ska få kosta pengar. Katten som art skulle nog må bäst om man skippade rasaveln helt, det är ju bara en mänsklig hobby som katterna knappast mår bättre av.

Inavel ökar risk för sjukdomar ja, men sjukdomarna men vanligen testar för är inte unika för raskatter.
Svar på tråden Är det verkligen buskavel om huskatten är dyr?