• Anonym (Trådstartaren)

Hur skulle du beskriva att fosterrörelser känns?

Jag är i v.15 och kände något för ett par timmar sen som jag funderar på om det kunde varit fosterrörelser. Det är ju tidigt för sånt, men vad jag läst så är det inte omöjligt. Vet dock inte alls hur det "ska" kännas. Det jag kände var långt ner på magen, aningen åt sidan, och kändes som om du lätt, snabbt och medvetet skulle putta till dig själv 1 gång med ett finger på armen. Lite svårt att förklara. Men det kändes inte som vanliga bubblor/gas i tarmarna (men det kan ju ändå varit det). Hur skulle du beskriva att fosterrörelser känns? Jag är särskilt intresserad av att höra från er som kände det relativt tidigt i graviditeten.

• Svar på tråden Hur skulle du beskriva att fosterrörelser känns?
  • Anonym (Småpirr)

Det allra första var som lite bubbel, lite pirr, som små fiskar som simmar runt. Väldigt diffust alltså. Kände i v.17 med första, v.14 med andra. Sen kom buffarna, sen sparkarna- och de har jag verkligen känt! Skrikit aj rakt ur för det gjort så ont.

• Meriall

I v16 kände jag ett litet fladder. Tror att det var det du kände faktiskt. Om det känns annorlunda än annat sånt som du känt.

Kände i v16 med första, v 18ish med andra.

• LittleSunshine84

Dom första rörelserna var som svepande fiskstjärtar typ :) sen lite mjuka buffar. Tycker att det känts olika beroende på hur moderkakan suttit. Första graviditeten var moderkakan i framvägg, mer harmoniska rörelser. Denna graviditet har jag moderkakan ibakvägg och hujeda mig så mkt mer det känns! :)

• Anonym (Maria)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2019-01-20 18:05:54 följande:

Jag är i v.15 och kände något för ett par timmar sen som jag funderar på om det kunde varit fosterrörelser. Det är ju tidigt för sånt, men vad jag läst så är det inte omöjligt. Vet dock inte alls hur det "ska" kännas. Det jag kände var långt ner på magen, aningen åt sidan, och kändes som om du lätt, snabbt och medvetet skulle putta till dig själv 1 gång med ett finger på armen. Lite svårt att förklara. Men det kändes inte som vanliga bubblor/gas i tarmarna (men det kan ju ändå varit det). Hur skulle du beskriva att fosterrörelser känns? Jag är särskilt intresserad av att höra från er som kände det relativt tidigt i graviditeten.

Jag tyckte att det kändes som en liten nervryckning. Så som man ibland får i ögonlocket. Men inuti, innanför bäckenbenet. Första gången jag var gravid förstod jag inte förrän efter flera veckor vad det var.

Det är nog fostret du har känt. Snart kommer du känna det igen och om några veckor är det en större kraft i rörelserna och då kommer du förstå att det är det du har känt ett tag.

Det är mysigt. Tills de små rackarna blir stora och starka. Då ska man inte gå runt på stan och vara kissnödig :)
  • Anonym (A)

Min kompis mamma berättade att det känns som fjärilsvingslag, tyckte det lät så gulligt! Men iblan så kunde det vara som att karate kid va inne i magen också...

• Evelinama

Jag fick höra så många säga att det ska vara ett "fladder" eller som en liten fiskstjärt eller fjärilar.. Detta fick jag inte alls att stämma överens med känslan jag hade, insåg först efter ca 2 månader (när det blev tydligare) att det faktiskt var rörelser jag känt. Jag skulle nog beskriva det mer som du, att det är en liten putt från insidan liksom, inte direkt magknip eller bubbel heller, utan ett litet litet plötsligt tryck.. Jättesvårt att beskriva!
    Folk sa till mig att "nej är det inget fladder så kan det inte vara det", men jodå! Så är nog väldigt olika :)

• Anonym (bubbles)

Som en liten bubbla som sprack, typ.

• Pentra

De första fosterrörelserna kändes som lätta fladdrande fjärilsvingar. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (A 2)
    Pentra skrev 2019-01-21 00:04:38 följande:
    De första fosterrörelserna kändes som lätta fladdrande fjärilsvingar. smile1.gif ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Samma här.
Svar på tråden Hur skulle du beskriva att fosterrörelser känns?