• swedentjejen

Hälsosamtal arbetsgivare

Hej

Har blivit kallat till hälsosamtal av min arbetsgivare för att jag har för hög frånvaro (4 ggr på ett år, jan-dec) utspritt med månader emellan. Det som stör mig är att vi har 6 ggr per år och ändå har jag blivit kallad. SEN har dem inte kallat dem andra som faktiskt har mer frånvaro tillfällen än mig, vad är det liksom? Har man några rättigheter gentemot detta? Klart jag ska gå men varför behöver dem andra inte gå? Ska det inte vara fare att alla måste? Kan facket hjälpa till med detta?

• Svar på tråden Hälsosamtal arbetsgivare
  • Anonym (Pytt)
    swedentjejen skrev 2019-01-22 13:01:49 följande:

Tack för svar :) Absolut jag håller med hälsosamtal är en bra idé. Dock förstår jag ju inte varför inte alla ska behöva göra det? På samma arbetsplats alltså. Då det är personer som har ca 3 sjuktillfällen mer än mig som ej behöver gå :/

Det kan vara så att arbetsgivaren har information om de andra som du inte har.

Jag har tex mycket sjukfrånvaro men ?behöver? inte hälsosamtal. Att jag inte behöver det beror på att jag och chefen redan har en plan, chefen vet orsaken till min rel höga frånvaro och vet att jag i princip alltid klarar av att jobba ikapp och mer därtill.
  • swedentjejen
    Hyllemor skrev 2019-01-22 13:16:19 följande:

Även om det känns orättvist så kan det bero på att sjukfrånvaron ser olika ut för er. Kanske misstänker arbetsgivaren att din sjukfrånvaro beror på stress medan den har andra orsaker hos dina kolleger? (Stress ska alltid fångas upp snabbt.) Om jag jämför med min arbetsplats så har vi två personer som har fått hälsosamtal där företagshälsan blev inkopplad (det visade sig att den ena höll på att gå in i väggen och blev sedan sjukskriven för just det) De andra två som inte har fått hälsosamtal har båda kända underliggande sjukdomar: cancer respektive högt blodtryck som skenar iväg i perioder.

Kan det vara något liknande hos er?

Okej, det tror jag inte, men vem vet vad hen har för tankar :O själv mår jag ju toppen! Vi har en företagshälsovård som sköter dessa samtal :) vad kan man förvänta sig under detta samtal? Vad brukar man få göra? 

• Anonym (qwerty)

Som jag förstår det så har du bara blivit kallad. Det har alltså inte gått så speciellt lång tid?
    Hur kan du vara så säker på att det bara är du som kommer bli kallad? De andra kanske blir det nästa vecka?
    Har du dessutom koll på att de andra varit borta pga sjukdom? De har inte vabbat, varit FL-lediga eller bara tagit ut en semesterdag?

Sedan kan det bero på vad för sorts sjuk man har anmält. Om de andra redan har en sjukdom som arbetsgivaren vet om behöver de inte ha ett hälsosamtal. Det är ju det hälsosamtal är till för, att vara proaktiv och se till att allt inte går åt skogen.

• swedentjejen
    Anonym (qwerty) skrev 2019-01-22 13:35:36 följande:

Som jag förstår det så har du bara blivit kallad. Det har alltså inte gått så speciellt lång tid?
    Hur kan du vara så säker på att det bara är du som kommer bli kallad? De andra kanske blir det nästa vecka?
    Har du dessutom koll på att de andra varit borta pga sjukdom? De har inte vabbat, varit FL-lediga eller bara tagit ut en semesterdag?

Sedan kan det bero på vad för sorts sjuk man har anmält. Om de andra redan har en sjukdom som arbetsgivaren vet om behöver de inte ha ett hälsosamtal. Det är ju det hälsosamtal är till för, att vara proaktiv och se till att allt inte går åt skogen.

Jag vet att det varit sjuka, och varför :) Har pratat med dem också utöver detta och de tackar gudarna för att de ej blivit kallade för att de har problem med flaskan och vill inte att det ska komma fram. Men självklart ska de kalla mig med noll av dessa problem (försöker bli gravid). Vill inte behöva dela denna informationen med min chef och tycker detta samtal kommer tvinga mig att berätta det. 

Vad brukar man behöva göra under ett sånt samtal?

• Anonym (Kim)
    swedentjejen skrev 2019-01-22 13:44:14 följande:

Jag vet att det varit sjuka, och varför :) Har pratat med dem också utöver detta och de tackar gudarna för att de ej blivit kallade för att de har problem med flaskan och vill inte att det ska komma fram. Men självklart ska de kalla mig med noll av dessa problem (försöker bli gravid). Vill inte behöva dela denna informationen med min chef och tycker detta samtal kommer tvinga mig att berätta det. 

Vad brukar man behöva göra under ett sånt samtal?

Menar du att din sjukfrånvaro handlar om att du försöker bli gravid? hur då? Ingen kritik utan jag är väl bara trög som inte fattar
  • swedentjejen
    Anonym (Kim) skrev 2019-01-22 13:48:33 följande:
    Menar du att din sjukfrånvaro handlar om att du försöker bli gravid? hur då? Ingen kritik utan jag är väl bara trög som inte fattar
    Tror de kommer tvinga en till pissprov kanske? Och då jag tar ägglossningstester (som måste tas exakt dessa 2 veckor i ett svep) när jag blivit kallad så kommer jag behöva säga att jag inte kan det pga jag måste ta dessa andra tester :O
  • hellothere87
    swedentjejen skrev 2019-01-22 13:51:49 följande:

Tror de kommer tvinga en till pissprov kanske? Och då jag tar ägglossningstester (som måste tas exakt dessa 2 veckor i ett svep) när jag blivit kallad så kommer jag behöva säga att jag inte kan det pga jag måste ta dessa andra tester :O

Hahahahahahaha... tror du att vi går på den där? Du är alltså missbrukare. Du ligger riktigt risigt till.
  • Anonym (Kim)
    swedentjejen skrev 2019-01-22 13:51:49 följande:
    Oj, nu känner jag mig ännu trögare....Måste du vara hemma 2 veckor från jobbet för att ta ägglossningstester? Varför? Kan man inte ta testet innan eller efter jobbet? De är väl ungefär som gravtester?

Din frånvaro tidigare då, har de varit av samma anledning, att du ska ta ägglossningstester?

Nej, man lämnar inte pisseprov vid ett hälsosamtal. Däremot kan det bli följden om man misstänker att frånvaron beror på missbruk och det verkar väl högst osannolikt i ditt fall?
  • Anonym (Flexibel)

Varför kan du inte lämna ett urinprov?

Om du sjukskriver dig för att kunna bli gravid är det en mycket bra idé att chefen vet om detta.

• Anonym (vuxen)
    swedentjejen skrev 2019-01-22 13:01:49 följande:

Tack för svar :) Absolut jag håller med hälsosamtal är en bra idé. Dock förstår jag ju inte varför inte alla ska behöva göra det? På samma arbetsplats alltså. Då det är personer som har ca 3 sjuktillfällen mer än mig som ej behöver gå :/

Ni är vuxna på din arbetsplats och det finns inget krav på sån rättvisa so du efterlyser. De andra med högre frånvaro har kanske kunnat motivera den på ett sätt som du inte har gjort. Chefen kanske har kännedom om deras hälsa som du inte har insyn i, tex kroniska besvär eller att de har annan vårdkontakt och kan förse chefen med relevant information. 

Hälsosamtal låter väl som en utmärkt idé. Jag skulle vara tacksam om det erbjöds på min arbetsplats. Skulle se det som en förmån. Där jag arbetar har vi snarare problem med sjuknärvaro eftersom vi alltid går kort så folk kommer och jobbar trots att de är sjuka och borde vara hemma. 
Svar på tråden Hälsosamtal arbetsgivare