• swedentjejen

Hälsosamtal arbetsgivare

Hej

Har blivit kallat till hälsosamtal av min arbetsgivare för att jag har för hög frånvaro (4 ggr på ett år, jan-dec) utspritt med månader emellan. Det som stör mig är att vi har 6 ggr per år och ändå har jag blivit kallad. SEN har dem inte kallat dem andra som faktiskt har mer frånvaro tillfällen än mig, vad är det liksom? Har man några rättigheter gentemot detta? Klart jag ska gå men varför behöver dem andra inte gå? Ska det inte vara fare att alla måste? Kan facket hjälpa till med detta?

• Svar på tråden Hälsosamtal arbetsgivare
  • swedentjejen
    Anonym (Ja med) skrev 2019-01-22 15:34:33 följande:
    Är det för att kolla peth och drog test kan man ta blodprov med så då börver du ej tänka på kisset.
    Jaa precis det var det jag tänkte, tror du man har rätt att be om det? Borde ju inte spela någon roll kan jag tycka. Om de nu kommer vilja det. Så slipper jag missa en dag :) 
  • Anonym (Ja med)
    swedentjejen skrev 2019-01-22 15:40:56 följande:

Jaa precis det var det jag tänkte, tror du man har rätt att be om det? Borde ju inte spela någon roll kan jag tycka. Om de nu kommer vilja det. Så slipper jag missa en dag :) 

Ja det tror jag.
  • Annita

Läkare vill ju oftast ha morgonurin till prover. Kontakta vårdstället och fråga om de kommer behöva göra urinprov, be att få ett rör i förväg och kissa på morgonen. Så kan du ta ditt egna prov utan att någon får veta, på eftermiddagen enligt plan.

Är du säker på att det är droger de "letar" efter, eller är det en vanlig hälsokontroll?

• Anonym (......)
    Annita skrev 2019-01-22 15:44:02 följande:

Läkare vill ju oftast ha morgonurin till prover. Kontakta vårdstället och fråga om de kommer behöva göra urinprov, be att få ett rör i förväg och kissa på morgonen. Så kan du ta ditt egna prov utan att någon får veta, på eftermiddagen enligt plan.

Är du säker på att det är droger de "letar" efter, eller är det en vanlig hälsokontroll?

Så får man inte göra om de letar droger, då ber man ju bara nån annan pissa i röret..
  • Anonym (Ja med)

Men varför vill dem drogtesta ?

Är det företagspolicy?
  • Anonym (..)

Min arbetsgivare har 3 frånvarotillfällen innan man får chefssamtal och ev FHV så kontakt efter 4 tycker jag iofs inte är konstigt. Men om du särbehandlas jämfört med kolleger och er policy säger 6 tillfällen tycker jag nog du ska fråga om orsaken och om du känner dig det minsta otrygg/rädd att bli "förhörd" ta med dig fackrepresentant. FHV ska ju ha en oberoende roll så det gäller väl mer vid samtal med chef. Därmed inte sagt att du bör ösa galla över chefen hos FHV.

Vad gäller ditt tal om kissprov och annat låter det ärligt talat som konstiga förevändningar för att slippa gå. Du får väl kissa på sticka hos FHV eller på jobbet om det är där du befinner dig vid "rätt" tidpunkt och bedömer det viktigast att inte missa detta.

• Annita
    Anonym (......) skrev 2019-01-22 15:45:52 följande:

Så får man inte göra om de letar droger, då ber man ju bara nån annan pissa i röret..

Ja det förstås, vad naiv jag känner mig!
  • Anonym (Ja med)

Men har du haft ogiltig frånvaro?
  • Anonym (Annika)

Jag är ingen expert, men tänker att de kanske inte vill ha kissprov vid ett sådant första samtal? Och om de vill det borde du kunna kissa bara lite, och sedan fortsätta hålla dig tills du kommer hem och ska göra äl-testet.

• Tiina87

Hur vet du att inte "de andra"har blitt kallade? Det är inte en sådana kallese som ligger ute för alla på ditt jobb.

• Tiina87
    swedentjejen skrev 2019-01-22 13:51:49 följande:

Tror de kommer tvinga en till pissprov kanske? Och då jag tar ägglossningstester (som måste tas exakt dessa 2 veckor i ett svep) när jag blivit kallad så kommer jag behöva säga att jag inte kan det pga jag måste ta dessa andra tester :O

Jaha, på vilket sätt påverkar pissprov dina ägglossningstester?!
  • Anonym (X)
    swedentjejen skrev 2019-01-22 13:44:14 följande:

Jag vet att det varit sjuka, och varför :) Har pratat med dem också utöver detta och de tackar gudarna för att de ej blivit kallade för att de har problem med flaskan och vill inte att det ska komma fram. Men självklart ska de kalla mig med noll av dessa problem (försöker bli gravid). Vill inte behöva dela denna informationen med min chef och tycker detta samtal kommer tvinga mig att berätta det. 

Vad menas med det här?
  • Anonym (Ja med)
    mammatill6 skrev 2019-01-23 07:52:27 följande:

Är det du som skrivit massa trådar om ?kompisen? som tvingas till drogtester?

Nyfiken vilken tråd är det?
  • hellothere87

Vilka droger är det du konsumerar?

• Anonym (Ja med)
    hellothere87 skrev 2019-01-23 11:17:16 följande:

Vilka droger är det du konsumerar?

Syns inte alla droger på blodprov?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ja med) skrev 2019-01-23 11:42:29 följande:
    Syns inte alla droger på blodprov?
    Typ precis allt syns med blodprov. Men man måste ju aktivt leta efter det för att upptäcka det.
  • Mandel
    swedentjejen skrev 2019-01-22 13:01:49 följande:

Tack för svar :) Absolut jag håller med hälsosamtal är en bra idé. Dock förstår jag ju inte varför inte alla ska behöva göra det? På samma arbetsplats alltså. Då det är personer som har ca 3 sjuktillfällen mer än mig som ej behöver gå :/

Den personen kanske har intyg?
    Vet du orsaken till varför de andra är hemma och hur deras deal med arbetsgivaren ser ut?

Någon kan ha en kronisk sjukdom som ger hög frånvaro, men att detta är något arbetsgivaren är medveten om, men som kollegan inte vill berätta för övriga i arbetslaget?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Hälsosamtal arbetsgivare