• Äldre 24 Jan 09:51
    2037 visningar
    11 svar
    -1
    11
    2037

    Brukar ni vabba fast ert barn inte är sjuk egentligen??

    Är det bara jag som brukar passa på att vabba när jag inte orkar gå till jobbet???
    Känns fel och får dåligt samvete för alla på jobbet behöver mig, men ibland orkar jag bara inte! Någon mer som känner igen sig??

  • Svar på tråden Brukar ni vabba fast ert barn inte är sjuk egentligen??
  • Äldre 24 Jan 10:11
    #1

    Oj, har aldrig hänt. Jag känner ett ansvar mot mina barn att lära dem att inte missbruka systemet och jag känner ett ansvar mot min arbetsgivare att sköta mitt jobb. Herregud.

  • Äldre 24 Jan 10:17
    #2

    Nä, idag vabbar jag för att barnet kräktes.
    Har vi ett förmånligt system så ska man inte utnyttja det, då kommer det inte att hålla i längden och försämras eller tas bort.

    Orkar du inte jobba så får du fundera på varför.
    * Kanske dags att utbilda dej till något som du hellre arbetar med?
    * Kanske dags att gå igenom varenda utgift och se vad som kan minskas eller tas bort helt? Pengarna du sparar används till att gå ner i tjänst eller lägga in om en extra ledig dag lite här och där.
    * Kanske dags att prata med arbetsgivaren om det är för betungande arbete?
    * Kanske dags att se över alla sunda vanor? Mat - ger den bra energi? Sömn - tillräckligt? Frisk luft/träning - varje dag? Kultur/hjärnan/hobbys - utmanar du dej själv genom att göra något nytt som att gå på konstutställning, läsa en bok ur en ovan genre eller liknande?
    Det kan göra under att fokusera på att må bra, inte offra sömnen för att skrolla eller hetsa runt med vardagsbestyren.

    Lycka till!

  • Äldre 24 Jan 10:59
    #3

    Verkligen inte!
    På mitt jobb sätter man antagligen någon annan i klistret för varje oplanerad frånvaro! Vi måste ersättas med en vikarie.
    Innan vi fått tag på en vikarie, så måste någon stanna kvar, som redan jobbat en massa timmar och som vill hem till sin familj och sina måsten.
    Det blir "stopp" i verksamheten många gånger också och det går ut över de människor vi jobbar med. 
    Någon måste kliva upp, oförberedd och skynda sig till jobbet, kanske om det är en snäll människa, åsidosätta sina planer för den dagen. Eller, som i de flesta fall - säga nej, jag kan inte eller inte ens svara i telefon, så en stackare får sitta och ringa runt, istället för att sköta sitt jobb.
    Allt och alla blir lidande, utom den som sitter hemma och chillar!

    Blir man sjuk eller barnet sjukt, ja då måste man få lov att vara hemma, men man försöker alltid att meddela i så god tid som möjligt. Då får arbetet och jobbarkompisarna ta obehaget, men man får allt försöka lägga två strån i kors och komma till jobbet om man själv eller barnet inte är sjukt!
    Allt annat är själviskt!

    Nu vet jag inte vad du har för jobb, det kanske inte blir lika illa som hos oss, men vi får vara rädda om det fina försäkringssystemet vi har och kanske dina kollegor får jobba dubbelt så hårt och mycket om du är borta!

    Ta till dig råden i tråden ovan och skärp dig!
    Det kan också bli svårare för dig att hitta jobb i framtiden med den inställningen. Bli inte förvånad över det!

  • Anonym (nej)
    Äldre 24 Jan 11:35
    #4

    Du menar att du håller barnen hemma för att du själv inte riktigt orkar jobba? Nej, varför gör man så? OM du är "sjuk" får du väl sjukanmäla dig? 

  • Äldre 24 Jan 13:18
    #5

    Nej, verkligen inte.

    Brukar väl hellre vara tvärt om, att folk går och jobbar trots att de egentligen är småsjuk, eller skickar småsjuk barn till förskolan för att åka och jobba. Man har dåligt samvete gentemot kollegorna om man är hemma.

  • Äldre 24 Jan 13:29
    #6

    Gud nej, då förlorar man en massa pengar i onödan, det brukar väl oftare vara så att man jobbar medans man vabbar.

  • Äldre 24 Jan 13:38
    #7

    Nej, det gjorde jag inte, tänkte inte ens tanken.

  • Okänd
    Äldre 24 Jan 14:03
    #8
    Meddelande borttaget
  • Anonym (WTsla­yer)
    Mon 11 Nov 2019 17:50
    #9
    +1

    WTF? Så du kostar skattebetalarna massa pengar för att du inte har lust att pallra dig till jobbet.

  • Elin P
    Tue 12 Nov 2019 13:02
    #10

    Nej, då sviker jag kollegorna på jobbet eftersom vi har jättesvårt att få tag på vikarier. Dessutom är det mer vilsamt att jobba än att vara hemma med barnen så jag ser ingen som helst vits med att fuska....

  • Tue 12 Nov 2019 18:07
    #11
    +1

    Nej verkligen inte! Skulle aldrig göra så varken mot mina kollegor, barnen eller mot mig själv, att utnyttja ett så förmånligt system som vi har så som du verkar göra är sjukt.

Svar på tråden Brukar ni vabba fast ert barn inte är sjuk egentligen??