• Mimmi O

Använda vinterkläder år efter år?!

Jag har en fråga.

Vi köper dyra vinterkläder/skidkläder till ungarna. Åker på skidsemester varje år.

Vi imprignerar dom innan vintersäsongen och en gång under. MEN Det är som om vattentäta/avstötande försvinner efter första tvätten och att även om vi impregnera dom så håller det inte måttet.

Jag tvättar i parfymfritt flytande tvättmedel och inte med sköljmedel.

Hur ska man göra för att behålla skyddet?

Känns surt att barnen kan ha en jacka för 1000-1500:- i en säsong och att syskonen inte kan ärva för att skyddet inte finns där.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Använda vinterkläder år efter år?!
  • Mimmi O
    Långbenopluto skrev 2019-01-27 12:26:31 följande:

Oj, vad köper du för märke på kläderna?

Vi har Isbjörn of sweden och dom håller många år.

Vi har testat både Helly Hansen, 8848, Po.p, Didriksson och Everest.
  • Mimmi O
    Meriall skrev 2019-01-27 12:40:20 följande:

Varför tvätta så ofta? Jag tvättar max en gång per säsong. De har galon över ifall de riskerar bli smutsiga.

Har reima. Tror de är smutsavstötande.

Vi tvättar inte så ofta. En gång innan säsong o h en gång under om det finns behov. Impregnera ändå.
  • Mimmi O
    nnnnnnnn skrev 2019-01-27 22:53:54 följande:

Nu när tredje barnet ärver vindjackor, vinteroveraller mm så tycker jag att mycket behöver impregneras om, så vi har kört med tvättimpregnering (imprenex). Då blir det som nytt!

Lite meckigt att först tvätta, sen torka, sen tvätta med imprenex och sedan torka i tumlare igen... Men bra blir det!

Det fick jag nys om. Fungerar det? Jag gillar ju den känslan av "styvheten" i nya ytterkläder. Återfå den?
  • Mimmi O
    Anonym (Vinterkläder) skrev 2019-01-27 22:29:09 följande:

Aldrig impregnerat ungarnas vinterkläder!

Vet inte vad du menar med märkeskläder? Vi har bland annat haft Molo, PoP, KappAhl, Lager157 - inga problem! Hade en PoP-overall som ungen mer eller mindre badade med i en pöl - och han var torr! 

Däremot, tvättar du med sköljmedel exempelvis så sköljer du väl bort skyddet om jag fattar det rätt? 

Tvättar overallerna 3-6 gånger beroende på hur vintern ser ut, och hur lyckligt skitna ungarna är, och de håller fortfarande bra. Inget sköljmedel och ingen torktumlare. 

Vi har testat både Helly Hansen, 8848, Po.p, Didriksson och Everest.

Tumlar aldrig och använder inte sköljmedel. Däremot använder jag torkskåp i 40grader.
Svar på tråden Använda vinterkläder år efter år?!