• Mimmi O

    Använda vinterkläder år efter år?!

    Jag har en fråga.

    Vi köper dyra vinterkläder/skidkläder till ungarna. Åker på skidsemester varje år.

    Vi imprignerar dom innan vintersäsongen och en gång under. MEN Det är som om vattentäta/avstötande försvinner efter första tvätten och att även om vi impregnera dom så håller det inte måttet.

    Jag tvättar i parfymfritt flytande tvättmedel och inte med sköljmedel.

    Hur ska man göra för att behålla skyddet?

    Känns surt att barnen kan ha en jacka för 1000-1500:- i en säsong och att syskonen inte kan ärva för att skyddet inte finns där.

    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Använda vinterkläder år efter år?!
  • modsey
    Mimmi O skrev 2019-01-27 12:18:19 följande:

    Jag har en fråga.

    Vi köper dyra vinterkläder/skidkläder till ungarna. Åker på skidsemester varje år.

    Vi imprignerar dom innan vintersäsongen och en gång under. MEN Det är som om vattentäta/avstötande försvinner efter första tvätten och att även om vi impregnera dom så håller det inte måttet.

    Jag tvättar i parfymfritt flytande tvättmedel och inte med sköljmedel.

    Hur ska man göra för att behålla skyddet?

    Känns surt att barnen kan ha en jacka för 1000-1500:- i en säsong och att syskonen inte kan ärva för att skyddet inte finns där.

    Hur gör ni?


    Aldrig varit med om? Vilket märke köpet du? Tumlar du dem?
  • cosinus

    Jag har nog aldrig upplevt det problemet faktiskt och aldrig någonsin impregnerat något heller...

    Barnen har haft reima, Gneis och isbjörn mestadels på vinterkläderna och jag har aldrig varit med om att jackor/överdelarna på overallerna inte hållit måttet.

    Ärver 2-3 barn men overaller/täckbyxor nöts ju upp efter några vintrar så då får man ju fixa nytt och det är ju då där det kan fallera efter några barn, att nötta knän inte är helt vattentäta längre. När barnen var yngre och kröp runt/stod i mål på asfalt brukade jag ha gamla ärvda kläder eller köpa något snorbilligt på rea som de fick nöta på innan snön kom för just asfalt tål ju få kläder att krypa runt på för längre.

    Vi bor i norr så vinterkläderna använda nov-mars iaf.

  • Meriall

    Varför tvätta så ofta? Jag tvättar max en gång per säsong. De har galon över ifall de riskerar bli smutsiga.

    Har reima. Tror de är smutsavstötande.

  • Anonym (Vinterkläder)

    Aldrig impregnerat ungarnas vinterkläder!

    Vet inte vad du menar med märkeskläder? Vi har bland annat haft Molo, PoP, KappAhl, Lager157 - inga problem! Hade en PoP-overall som ungen mer eller mindre badade med i en pöl - och han var torr! 

    Däremot, tvättar du med sköljmedel exempelvis så sköljer du väl bort skyddet om jag fattar det rätt? 

    Tvättar overallerna 3-6 gånger beroende på hur vintern ser ut, och hur lyckligt skitna ungarna är, och de håller fortfarande bra. Inget sköljmedel och ingen torktumlare. 

  • nnnnnnnn

    Nu när tredje barnet ärver vindjackor, vinteroveraller mm så tycker jag att mycket behöver impregneras om, så vi har kört med tvättimpregnering (imprenex). Då blir det som nytt!
    Lite meckigt att först tvätta, sen torka, sen tvätta med imprenex och sedan torka i tumlare igen... Men bra blir det!

  • Mimmi O
    Långbenopluto skrev 2019-01-27 12:26:31 följande:

    Oj, vad köper du för märke på kläderna?

    Vi har Isbjörn of sweden och dom håller många år.


    Vi har testat både Helly Hansen, 8848, Po.p, Didriksson och Everest.
  • Mimmi O
    Meriall skrev 2019-01-27 12:40:20 följande:

    Varför tvätta så ofta? Jag tvättar max en gång per säsong. De har galon över ifall de riskerar bli smutsiga.

    Har reima. Tror de är smutsavstötande.


    Vi tvättar inte så ofta. En gång innan säsong o h en gång under om det finns behov. Impregnera ändå.
  • Mimmi O
    nnnnnnnn skrev 2019-01-27 22:53:54 följande:

    Nu när tredje barnet ärver vindjackor, vinteroveraller mm så tycker jag att mycket behöver impregneras om, så vi har kört med tvättimpregnering (imprenex). Då blir det som nytt!

    Lite meckigt att först tvätta, sen torka, sen tvätta med imprenex och sedan torka i tumlare igen... Men bra blir det!


    Det fick jag nys om. Fungerar det? Jag gillar ju den känslan av "styvheten" i nya ytterkläder. Återfå den?
  • Mimmi O
    Anonym (Vinterkläder) skrev 2019-01-27 22:29:09 följande:

    Aldrig impregnerat ungarnas vinterkläder!

    Vet inte vad du menar med märkeskläder? Vi har bland annat haft Molo, PoP, KappAhl, Lager157 - inga problem! Hade en PoP-overall som ungen mer eller mindre badade med i en pöl - och han var torr! 

    Däremot, tvättar du med sköljmedel exempelvis så sköljer du väl bort skyddet om jag fattar det rätt? 

    Tvättar overallerna 3-6 gånger beroende på hur vintern ser ut, och hur lyckligt skitna ungarna är, och de håller fortfarande bra. Inget sköljmedel och ingen torktumlare. 


    Vi har testat både Helly Hansen, 8848, Po.p, Didriksson och Everest.

    Tumlar aldrig och använder inte sköljmedel. Däremot använder jag torkskåp i 40grader.
  • Anonym (...)

    Har aldrig heller varit med om. Jag brukar köpta 8848, gneis, pop, Lindberg och även provat picture. Jag tvättar ytterkläderna max 1 gång/säsong och har aldrig impregnerat något plagg. Det här hänt att pop har läckt något år men då har jag gått tillbaka med kläderna och fått nya. Gneis läckte oxå ett år men tyvärr har dom inte samma bra servis så då fick jag köpa nytt.

  • Duckan

    Vi körde Didriksson rakt igenom i många år och de kläderna höll hur bra som helst mer än en säsong.

  • cosinus
    Anonym (...) skrev 2019-01-28 10:16:30 följande:

    Har aldrig heller varit med om. Jag brukar köpta 8848, gneis, pop, Lindberg och även provat picture. Jag tvättar ytterkläderna max 1 gång/säsong och har aldrig impregnerat något plagg. Det här hänt att pop har läckt något år men då har jag gått tillbaka med kläderna och fått nya. Gneis läckte oxå ett år men tyvärr har dom inte samma bra servis så då fick jag köpa nytt.


    Nyfiken på vilket år det var gneis inte höll måttet. Jag håller med om att de är knepiga med reklamationer men i gengäld så har våra kläder hållit sjukt bra. Utom ett år, då testade de något nytt yttertyg som var helt värdelöst (så de bytte tillbaka året efter igen). Men det börjar vara några år sen nu...
  • nnnnnnnn
    Mimmi O skrev 2019-01-28 06:50:09 följande:
    Det fick jag nys om. Fungerar det? Jag gillar ju den känslan av "styvheten" i nya ytterkläder. Återfå den?
    Funkar väldigt bra, men kläderna blir inte stela, de är mjuka och fina vilket barnen uppskattar. Det märks inte att de är impregnerade förrän det börjar regna och regnet "pärlar sig" på kläderna och bara rinner av.
  • Anonym (...)
    cosinus skrev 2019-01-28 13:16:06 följande:

    Nyfiken på vilket år det var gneis inte höll måttet. Jag håller med om att de är knepiga med reklamationer men i gengäld så har våra kläder hållit sjukt bra. Utom ett år, då testade de något nytt yttertyg som var helt värdelöst (så de bytte tillbaka året efter igen). Men det börjar vara några år sen nu...


    Jag tror att det kan ha varit 2016 men är inte helt 100 säker. Min granne hade samma bekymmer så det var nog säkert något med deras produktion det året. Mina var ett par gizmo täckbyxor som läckte och grannen en "baby" overall (vet inte vad dom heter)
  • Anonym (X)

    Köper endast Reima till barnen (och Arcteryx till vuxna) och endast deras bättre modeller. Alltså MINIMUM 12000mm, 7000 g/m^2/24h, 30000 martindale. Tvättar regelbundet och varför man ska göra det är för att andningsbarheten minskar när kläderna blir smutsiga och barnen blir blöta inifrån istället, dessutom är svett frätande på materialet och förstör de tejpade sömmarna. Följer rekommendationerna för funktionsmaterial och mer specifikt Arcteryx/Gore tex rekommendationer. De rekommenderar tvätt var 20-30e dag vid normal användning och oftare vid hårdare användning och ändå så har de en livstidsgaranti som de klarar av att uppfylla. Förstörde däremot en jacka innan jag fattade det då svetten i nacken gjorde att limningen släppte (vilket de snällt tog på garantin och skickade till Schweiz för reparation). Använder Fibertec PRO wash (finns i 1,5liter) och textile guard PRO spray-on (impregnera för bövelen inte kläderna inifrån!!!!!!). Reimas ytterkläder är inne på barn nr 3 utan problem, aldrig blöta, varken utifrån eller inifrån. Är inte heller rädd för att tvätta ytterkläderna 2-3 ggr samma vecka om sonen har rullat runt i lera, leran förstör ju tygets funktion och impregneringen är ju bara att göra om! Vi bor i södra Sverige och ena dagen kan det vara 10-15 cm snö och -10?C och nästa dag lera, spöregn och plusgrader, så vi sliter nog mer på kläderna än de flesta rent mekaniskt (dessutom dagmamma som inte direkt hänger på lekplatser, barn ska vara i skogen)!

    Däremot blir jag lite sur över Reimas egna rekommendationer, men misstänker att det har att göra med att ?folk? tvättar kläderna och är för dumsnåla för att impregnera och blir missnöjda över att kläderna därefter inte håller tätt. Lättare då att säga att det är bättre att ?spara? på kläderna genom att inte tvätta då det inte märks lika tydligt när materialet fallerar inifrån. Kul att kolla på begagnatmarknaden där folk skriver att kläderna är använda en hel säsong utan tvätt men kan tvättas före köp. Då skrattar jag över okunskapen (försökt tipsa någon gång men blivit dumförklarad) och bläddrar vidare :D

    Att Reima är ett av få företag som redovisar Martindale tycker vi är ganska talande, om PoP, Didriksons m fl ska vara så jäkla bra, varför redovisar de då inte siffror på det?!

  • Anonym (X)

    Ser också att folk i den här tråden inte direkt har läst på om skötsel, alltså hur och när man tvättar, torktumlar, återinpregnerar.

    Tvätt med Fibertec PRO wash regelbundet då inte allt skit syns, (avigsidan vid ingen/lite synlig smuts, vid lera/jord så rätsida), TORKTUMLA (för värmen, inte för att torka) medan fuktigt för att återaktivera impregneringen. Testar alltid impregneringen innan tvätt, om avtagande så sprayinpregneras plagget direkt från tvättmaskinen, TORKTUMLAS för att aktivera impregneringen. Därefter torkas plagget färdigt hängande.

Svar på tråden Använda vinterkläder år efter år?!