• Anonym (Lite nojig)

Hur ser era 2-4-åringars ben ut? Blåmärken

Undrar hur era små barns ben brukar se ut?

Inga blåmärken? Täckta i blåmärken? Ett par på varje ben?

Min 3-årig kille har nästan alltid blåmärken. Han är ganska vild dock så det är egebtligen logiskt. Och alla blåmärken är alltid på benen, främst smalbenen. Men man kan ju inte låta bli att oroa sig...

• Svar på tråden Hur ser era 2-4-åringars ben ut? Blåmärken
  • Anonym (J)

Kan inte minnas en enda dag då sonen varit blåmärkesfri och idsg är han 5 år. :)

• Anonym (Miri)

Min 4-åring har ständigt blåmärken på benen, hon är aktiv, älskar att röra på sig, klättra, dansa osv.

• mammatill6

Alltid blåmärken hade ena sonen i den åldern. Eller gips nånstans. Eller sydd, limmad eller tejpad. Eller med lösa tänder... sjövild.

• Anonym (Blå)

Vår 2,5 åring har ständigt små blåmärken på smalbenen. Efter att sett hur han och hans bff (som båda är vildingar) kör in i varandras med vagnar och cyklar så förstår jag var de kommer från ;) tror det är rätt normalt om barnen är aktiva och lite oförsiktiga som vår

• Anonym (Lite nojig)

Tack för alla svar! Tror också att det är normalt men skönt att höra att det är samma för andra :)

• Anonym (happy)

såriga ben är tecken på en lycklig barndom har jag fått lära mig :)

Mina ungar har blåmärken lite överallt :)

• Anonym (Jodå)

Alltid nåt blåmärke nånstans på vår vilda 2-åring. "Båsa" låter det många gånger per dag.

• Alvina

Mina barn, 2 år och 4 år gamla har typ aldrig blåmärken, någonstans. Kanske de är ovanligt lugna eller försiktiga barn.

• Anonym (japp)

Från 2 år fram tills dom var närmare 4 år så var det en hel del. 2-5 stycken hela tiden. Lite mindre vintertid när det var mycket kläder på, sommartid fanns det märken konstant. Mest smalbenen. Har tvillingar, flickan hade något mindre än pojken. Men pojken klättrade och föll mer.

Tycker inte du behöver bekymra dig om han för övrigt mår bra. Allvarliga sjukdomar så ger blåmärken på andra ställen än bara benen, och man får även andra symptom när anemin slår till och trombocyterna sjunker. 

• Lilyje

Mina killar har haft blåmärken på benen sen dom började lära sig gå typ, äldsta är 8 nu och har börjat lugna ner sig, så han börjar ha färre blåmärken, men lillen är snart 2 och har alltid ett par tre märken på var ben.

M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (Vi)

Det beror ju dels på hur lätt man som person har för att få blåmärken, och hur rörlig eller möjligen klumpig man är... våra barn har mycket blåmärken lite överallt, men så är de högt och lågt... särskilt smalben anses inom vården vara väldigt normalt ställe för blåmärken på barn. (Jag har varit på ?barnmisshandelsutbildning? via jobbet)

• cosinus

Ena sonen har varit mer blå än hudfärgad i perioder, oförsiktig unge som har lätt för att få blåmärken.

Andra sonen har varit relativt normal tror jag.

Tjejerna har jag knappt sett ett enda blåmärke på. Dels är de som jag att blåmärken inte syns så bra och dels har de varit betydligt mer försiktiga.

Svar på tråden Hur ser era 2-4-åringars ben ut? Blåmärken