Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (undrar)

Lärares tystnadsplikt

Får en lärare på skolan eller fritids avslöja för en annan vuxen, som inte är vårdnadshavare till barnet, att barnet varit oglitigt frånvarande från skolan vid två tillfällen? Går detta in under tystnadsplikten som lärare har, eller är det "allmänna handlingar" och kan nämnas till vem som helst?

• Svar på tråden Lärares tystnadsplikt
  • Pilsner
    Anonym (undrar) skrev 2019-01-27 21:43:18 följande:

Får en lärare på skolan eller fritids avslöja för en annan vuxen, som inte är vårdnadshavare till barnet, att barnet varit oglitigt frånvarande från skolan vid två tillfällen? Går detta in under tystnadsplikten som lärare har, eller är det "allmänna handlingar" och kan nämnas till vem som helst?

Vem är den andre vuxna personen? Någon som inom sitt jobb har hand om eleven och har nytta av informationen?
  • Anonym (Kommun)

I en kommunal skola gäller offentlighetsprincipen. Då får uppgifter som inte är menliga för eleven lämnas ut och dit hör bland annat frånvaro/närvaro och betyg, men faktiskt även saker som åtgärdsprogram - så länge dokumentet inte innehåller känsliga uppgifter.

• Anonym (Rektor)

Lärare och annan skolpersonal behöver aldrig skriva under om sekretess. Uppgifter om frånvaro, betyg, mejl och annat som lärare hanterar kan begäras ut som offentlig handling (betygsunderlag kan dock hållas på med argument att det är pågående arbetsmaterial). Men det kan anses oproffessionellt att lämna ut information om elever, även om det är inte olagligt.

Sekretess gäller endast skolsköterska, kurator och annan vårdpersonal.

• Anonym (undrar)
    Pilsner skrev 2019-01-27 21:47:39 följande:
    Vem är den andre vuxna personen? Någon som inom sitt jobb har hand om eleven och har nytta av informationen?
    Nej bara anhörig. Inte anställd av skolan eller kommunen.
  • Anonym (Assistent)
    Anonym (Rektor) skrev 2019-01-27 22:07:56 följande:

Lärare och annan skolpersonal behöver aldrig skriva under om sekretess. Uppgifter om frånvaro, betyg, mejl och annat som lärare hanterar kan begäras ut som offentlig handling (betygsunderlag kan dock hållas på med argument att det är pågående arbetsmaterial). Men det kan anses oproffessionellt att lämna ut information om elever, även om det är inte olagligt.

Det där stämmer inte! Jag jobbar som assistent i både skola och fritids och vi får skriva under ett sekretessavtal och får inte diskutera enskilda elever med andra än våra kollegor och vårdnadshavare.
  • Anonym (Kommun)
    Anonym (Assistent) skrev 2019-01-27 22:20:03 följande:

Det där stämmer inte! Jag jobbar som assistent i både skola och fritids och vi får skriva under ett sekretessavtal och får inte diskutera enskilda elever med andra än våra kollegor och vårdnadshavare.

Offentlighetsprincipen är stark. Uppgifter som närvaro/frånvaro, betyg mm är offentlig handling, precis som jag och Rektor har skrivit. Fristående skolor är däremot inte att ses som myndighet så där gäller inte offentlighetsprincipen.

Känsliga uppgifter är det så klart sekretess på. Assistenter arbetar ofta med barn som t.ex. har en diagnos. Diagnoser och andra känsliga uppgifter är det självklart sekretess på. Därför är det inte konstigt om du har skrivit på papper om sekretess.
  • Anonym (Vän av ordning)

Rektor. Ditt svar kan lätt misstolkas som att lärarna inte omfattas av tystnadsplikt. Jag hänvisar till 2:a kap. Osl

1 § Förbud att röja eller utnyttja en uppgift enligt denna lag eller enligt lag eller förordning som denna lag hänvisar till gäller för myndigheter.

[S2]Ett sådant förbud gäller också för en person som fått kännedom om uppgiften genom att för det allmännas räkning delta i en myndighets verksamhet

på grund av anställning eller uppdrag hos myndigheten,

på grund av tjänsteplikt, eller

på annan liknande grund.

För lärarna är väl kommunanställda?

Innan någon ifrågasätter detta vidare föreslås en genomläsning av 3§

Trevlig kväll :)

• Anonym (undrar)

Skolan är kommunal. Kan olika kommuner ha varierande bestämmelser om vad sekretessen/tystnadsplikten omfattar? Och får de själva ta upp en sådan här sak, dvs det var ingen som begärde ut något, utan de påtalade det själva efter att redan ha tagit upp det med mig (vårdnafshavare)?

Undrar, det är ju på så vis att skolpersonal har en rätt så låg grad av tystnadsplikt jämfört med många andra verksamheter. Om jag väldigt förenklat reder ut lagtexten, på vilket sätt menar du att det är uppenbart att barnet kan skadas (lida men) av att läraren berättar detta? Nu orkar jag inte läsa proppar för att reda ut det, men läser man diverse riktlinjer om sekretess så kan det mycket väl anses rimligt att den andre föräldern informeras om frånvaro från skolan.

Som du då förstår är det inte oviktigt att veta om den anhörige är en förälder till barnet, alla rättigheter upphör inte för att du får ensam vårdnad.

Och igen väldigt förenklat, nej det läraren gjort är inte så olagligt att du kan göra mer än att be denne inte göra om det igen.

Mvh

• Anonym (Stina)
    Anonym (Rektor) skrev 2019-01-27 22:07:56 följande:

Jag antar att du inte är rektor på riktigt?

Offentlighetsprincipen innebär att allmänheten kan begära ut offentliga handlingar och uppgifter från tjänstemän i organisationen. Att skvallra i dörren med släktingar till barnen man jobbar med ingår inte i arbetsuppgifterna för lärare och pedagoger. Däremot kan vem som helst ringa skolans expedition och begära ut en elevs frånvarorapport.

Mycket riktigt skriver lärare inte under något sekretessavtal, men det innebär inte att lärare inte har riktlinjer för hur de ska arbeta.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Assistent) skrev 2019-01-27 22:20:03 följande:

Elevassistenter skriver under sekretessavtal för att de har en s.k. elevvårdande funktion.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Vän av ordning) skrev 2019-01-28 06:47:26 följande:

Undrar, det är ju på så vis att skolpersonal har en rätt så låg grad av tystnadsplikt jämfört med många andra verksamheter. Om jag väldigt förenklat reder ut lagtexten, på vilket sätt menar du att det är uppenbart att barnet kan skadas (lida men) av att läraren berättar detta? Nu orkar jag inte läsa proppar för att reda ut det, men läser man diverse riktlinjer om sekretess så kan det mycket väl anses rimligt att den andre föräldern informeras om frånvaro från skolan.

Som du då förstår är det inte oviktigt att veta om den anhörige är en förälder till barnet, alla rättigheter upphör inte för att du får ensam vårdnad.

Och igen väldigt förenklat, nej det läraren gjort är inte så olagligt att du kan göra mer än att be denne inte göra om det igen.

Mvh

Fast det är inte den andra föräldern jag syftar på.

Men ok tack, då vet jag. Lärares tystnadsplikt är alltså inte särskilt tillämplig. Mitt egna sekretessavtal verkar ha större innebörd än lärares, och då jobbar jag inte ens med människor.
  • Anonym (rätt sak?)

Är det inte bättre att rikta uppmärksamheten mot den olovliga frånvaron istället?Kanske gjorde läraren fel, men det gjorde ju också den som var olovligen frånvarande.

Måste barn som skolkar skyddas mot sanningen, eller ska de kanske tränas lite i att fel man gör kan andra få reda på? Säger inte att lärare SKA prata med andra, men om det nu råkar hända känns det vettigare att lära barnet "så kan det gå om man skolkar" snarare än att skälla på läraren.

• Anonym (undrar)

Jo jo, grejen är att läraren redan tagit upp det med mig och jag är ju fullt medeveten om detta och tar på mig det. Tydligen har barnet också varit sjukanmäld mer än vanligt, så det spelade också en viss roll. Att de sedan måste ta upp det igen, med en annan person än mig tyckte jag var onödigt. Jag är medveten om att vi varit försenade till skolan två mornar denna termin, och ska försöka bli bättre på att komma iväg i tid. Måste de blanda in utomstående i det problemet? Har de ens rätt till det? Känner mig inte bekväm i att andra ska behöva yttra sig om problematik som snarare kretsar kring mig. Den utomstående känner ju inte till det.

• ventilera mera
    Anonym (Stina) skrev 2019-01-28 07:40:48 följande:

Elevassistenter skriver under sekretessavtal för att de har en s.k. elevvårdande funktion.

Då kanske det är olika beroende på var man jobbar, men för det mesta är det tystnadsplikt man skriver under, inte sekretess. Och lärare skriver under samma papper.

Jag tycker absolut att du kan poängtera för läraren att du tycker det var olämpligt att berätta för en utomstående. Det är skillnad på lagtext och vanlig hyffs. Vanlig hyffs känns mer användbart här.

Svar på tråden Lärares tystnadsplikt