Inlägg från: Anonym (Vän av ordning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vän av ordning)

Lärares tystnadsplikt

Rektor. Ditt svar kan lätt misstolkas som att lärarna inte omfattas av tystnadsplikt. Jag hänvisar till 2:a kap. Osl

1 § Förbud att röja eller utnyttja en uppgift enligt denna lag eller enligt lag eller förordning som denna lag hänvisar till gäller för myndigheter.

[S2]Ett sådant förbud gäller också för en person som fått kännedom om uppgiften genom att för det allmännas räkning delta i en myndighets verksamhet

på grund av anställning eller uppdrag hos myndigheten,

på grund av tjänsteplikt, eller

på annan liknande grund.

För lärarna är väl kommunanställda?

Innan någon ifrågasätter detta vidare föreslås en genomläsning av 3§

Trevlig kväll :)

Undrar, det är ju på så vis att skolpersonal har en rätt så låg grad av tystnadsplikt jämfört med många andra verksamheter. Om jag väldigt förenklat reder ut lagtexten, på vilket sätt menar du att det är uppenbart att barnet kan skadas (lida men) av att läraren berättar detta? Nu orkar jag inte läsa proppar för att reda ut det, men läser man diverse riktlinjer om sekretess så kan det mycket väl anses rimligt att den andre föräldern informeras om frånvaro från skolan.

Som du då förstår är det inte oviktigt att veta om den anhörige är en förälder till barnet, alla rättigheter upphör inte för att du får ensam vårdnad.

Och igen väldigt förenklat, nej det läraren gjort är inte så olagligt att du kan göra mer än att be denne inte göra om det igen.

Mvh

Jag tycker absolut att du kan poängtera för läraren att du tycker det var olämpligt att berätta för en utomstående. Det är skillnad på lagtext och vanlig hyffs. Vanlig hyffs känns mer användbart här.

Svar på tråden Lärares tystnadsplikt