Inlägg från: Dutchess Maja |Visa alla inlägg
  • Dutchess Maja

Mina bakade bröd blir alltid så hårda - Vad gör jag för fel egentligen?

Men vad har du för recept?

De flesta recept har ju en bestämd mängd vatten angivet. Finns jättebra recept på nätet.

Det är viktigt att vattnet inte är för varmt. Då dör jästen.

Färsk jäst ska ha runt 37 grader. Torrjäst runt 45-47 grader. 

Om vätskan är lite för kall blir brödet kalljäst. Då tar det lite längre tid men blir fortfarande bra.

Har man svårt med det är en kökstermometer att rekommendera. Jag köpte min digitala på ikea. Fungerar helt ok.

Att baka bröd "måste" få ta den tid det tar om man vill att resultatet ska bli bra.

För mycket mjöl och för lite jästid gör brödet torrt och kompakt. Packa inte ihop mjölet i måttet du använder. Bästa resultat får man med en våg.

Om du vill baka när du kommer hem från jobbet och känner att du har ont om tid så kan du göra degen på morgonen och låta den jäsa första jäsningen (i bunken) i kylskåpet. Om du vill baka på morgonen kan du ställa in den i kylskåpet på kvällen.

När du gör degen kan du gott arbeta den ordentligt. Man brukar rekommendera 10 minuter för hand och 5 minuter i maskin.

När degen har jäst en gång och du ska forma bröden så skall du arbeta degen så lite som möjligt.

De flesta bröd ska jäsa 40 minuter - 1 timme första gången (normal rumstemperatur) och minst 30 minuter andra gången. LITE socker i degen (1-2 tsk) hjälper till med jäsningen. Brödet blir inte "sött" av den lilla mängden socker. Jäsning på plåt kan med fördel göras ovanpå spisen medans man värmer ugnen, om nu spisen inte är upptagen, tex att man lagar mat. De flesta bröd skall ha en bakduk/handduk över dem under jäsningen.

Bröden är färdigjästa när man petar lite försiktigt på dem och den grop som blir snabbt "går tillbaka". 

En deg som glöms bort i bunken och blivit överjäst kan man arbeta ihop och jäsa en gång till. Ett överjäst bröd som gräddas orkar inte hålla ihop utan flyter ut och blir platt.

Lycka till!

Svar på tråden Mina bakade bröd blir alltid så hårda - Vad gör jag för fel egentligen?