• Anzil
    Äldre 28 Jan 07:24
    4311 visningar
    15 svar
    15
    4311

    Mina bakade bröd blir alltid så hårda - Vad gör jag för fel egentligen?

    Hej!

    Jag börjar bli less, jag förstår inte heller vad jag gör för fel. Jag smular ner en halv jäs, häller i fingervarmt vatten, kan inte riktigt svara exakt hur mycket DL. Men det blir tillräckligt med vatten för att kunna röra om jästen. Så inte så mycket. Bara så att jästen får vatten i sig. Rör om. Och sedan häller jag i mjöl. Jag knådar och häller lite mer mjöl. Låter en handduk vara på som en lock i tjugo minuter. Sedan lägger jag de i en plåt, gör de runda och så och sedan lägger jag över handduken igen. Låta det stå i tjugo minuter innan jag lägger det i ugnen.

    Det står att det skall vara på 175 grader. Men jag har sänkt temperaturen till 150. Fortfarande blir de så hårda och tråkiga. De är buckliga och fortfarande lite vit på sig. Oavsett om jag har det på 175 eller inte. De blir alltid hårda.

    Jag har de i ugnen i 30 minuter.

    Vad gör jag för fel?

    Vad kan jag göra?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Mina bakade bröd blir alltid så hårda - Vad gör jag för fel egentligen?
  • Äldre 28 Jan 08:15
    #1

    För kort jästid, då blir det för lite bubblor i degen och brödet blir hårt. När degen jäser i bunken ska den bli dubbelt så stor innan du bakar ut dina limpor. Detta tar olika lång tid beroende på jästens kvalitet, värmen på degvätskan och värmen i rummet, så det går inte att säga en bestämd tid.

  • Äldre 28 Jan 08:43
    #2

    Du måste mäta vätskan. Runt 2,5 dl till ett halvt paket. Sen fett, smör eller olja. Och arbeta degen.

  • Dutche­ss Maja
    Äldre 28 Jan 08:46
    #3

    Men vad har du för recept?

    De flesta recept har ju en bestämd mängd vatten angivet. Finns jättebra recept på nätet.

    Det är viktigt att vattnet inte är för varmt. Då dör jästen.

    Färsk jäst ska ha runt 37 grader. Torrjäst runt 45-47 grader. 

    Om vätskan är lite för kall blir brödet kalljäst. Då tar det lite längre tid men blir fortfarande bra.

    Har man svårt med det är en kökstermometer att rekommendera. Jag köpte min digitala på ikea. Fungerar helt ok.

    Att baka bröd "måste" få ta den tid det tar om man vill att resultatet ska bli bra.

    För mycket mjöl och för lite jästid gör brödet torrt och kompakt. Packa inte ihop mjölet i måttet du använder. Bästa resultat får man med en våg.

    Om du vill baka när du kommer hem från jobbet och känner att du har ont om tid så kan du göra degen på morgonen och låta den jäsa första jäsningen (i bunken) i kylskåpet. Om du vill baka på morgonen kan du ställa in den i kylskåpet på kvällen.

    När du gör degen kan du gott arbeta den ordentligt. Man brukar rekommendera 10 minuter för hand och 5 minuter i maskin.

    När degen har jäst en gång och du ska forma bröden så skall du arbeta degen så lite som möjligt.

    De flesta bröd ska jäsa 40 minuter - 1 timme första gången (normal rumstemperatur) och minst 30 minuter andra gången. LITE socker i degen (1-2 tsk) hjälper till med jäsningen. Brödet blir inte "sött" av den lilla mängden socker. Jäsning på plåt kan med fördel göras ovanpå spisen medans man värmer ugnen, om nu spisen inte är upptagen, tex att man lagar mat. De flesta bröd skall ha en bakduk/handduk över dem under jäsningen.

    Bröden är färdigjästa när man petar lite försiktigt på dem och den grop som blir snabbt "går tillbaka". 

    En deg som glöms bort i bunken och blivit överjäst kan man arbeta ihop och jäsa en gång till. Ett överjäst bröd som gräddas orkar inte hålla ihop utan flyter ut och blir platt.

    Lycka till!

  • Anzil
    Äldre 28 Jan 08:53
    #4
    MallaL skrev 2019-01-28 08:15:57 följande:

    För kort jästid, då blir det för lite bubblor i degen och brödet blir hårt. När degen jäser i bunken ska den bli dubbelt så stor innan du bakar ut dina limpor. Detta tar olika lång tid beroende på jästens kvalitet, värmen på degvätskan och värmen i rummet, så det går inte att säga en bestämd tid.


    Jättebra att du nämnde angående om rum. Jag har en liten och kall lägenhet. Jag kan inte riktigt göra någonting åt det, lite svårt att ta det via text.

    Men betyder det att jäsningen kommer ta längre tid eller är det så att om man har det kallt i rummet så är det över med alltihopa angående om bakningen/jäsningen?

    Det är egentligen inte farligt kallt tycker jag.
  • Anzil
    Äldre 28 Jan 08:53
    #5
    MallaL skrev 2019-01-28 08:15:57 följande:

    För kort jästid, då blir det för lite bubblor i degen och brödet blir hårt. När degen jäser i bunken ska den bli dubbelt så stor innan du bakar ut dina limpor. Detta tar olika lång tid beroende på jästens kvalitet, värmen på degvätskan och värmen i rummet, så det går inte att säga en bestämd tid.


    Jättebra att du nämnde angående om rum. Jag har en liten och kall lägenhet. Jag kan inte riktigt göra någonting åt det, lite svårt att ta det via text.

    Men betyder det att jäsningen kommer ta längre tid eller är det så att om man har det kallt i rummet så är det över med alltihopa angående om bakningen/jäsningen?

    Det är egentligen inte farligt kallt tycker jag.
  • Anzil
    Äldre 28 Jan 08:53
    #6
    MallaL skrev 2019-01-28 08:15:57 följande:

    För kort jästid, då blir det för lite bubblor i degen och brödet blir hårt. När degen jäser i bunken ska den bli dubbelt så stor innan du bakar ut dina limpor. Detta tar olika lång tid beroende på jästens kvalitet, värmen på degvätskan och värmen i rummet, så det går inte att säga en bestämd tid.


    Jättebra att du nämnde angående om rum. Jag har en liten och kall lägenhet. Jag kan inte riktigt göra någonting åt det, lite svårt att ta det via text.

    Men betyder det att jäsningen kommer ta längre tid eller är det så att om man har det kallt i rummet så är det över med alltihopa angående om bakningen/jäsningen?

    Det är egentligen inte farligt kallt tycker jag.
  • Äldre 28 Jan 09:09
    #7
    Anzil skrev 2019-01-28 08:53:20 följande:

    Jättebra att du nämnde angående om rum. Jag har en liten och kall lägenhet. Jag kan inte riktigt göra någonting åt det, lite svårt att ta det via text.

    Men betyder det att jäsningen kommer ta längre tid eller är det så att om man har det kallt i rummet så är det över med alltihopa angående om bakningen/jäsningen?

    Det är egentligen inte farligt kallt tycker jag.


    Som sagt degen ska vara ungefär dubbelt så stor när den jäst färdigt i bunken, det kan ta några timmar om du har det svalt, det är bara att prova. Eller ställ bunken på spisen eller något annat varmt ställe så går det fortare.

    Jag brukar låta mina degar jäsa långsamt för då blir brödet godare, jag kan ta 1/2 pkt jäst till 1 liter degvätska sen låter jag det stå ganska svalt över dagen.
  • Äldre 28 Jan 09:49
    #8

    Min gissning är att du har för mycket mjöl i förhållande till mängden vätska. Eller rättare sagt att du har för lite vatten i förhållande till hur mycket bröd du försöker baka.

  • Äldre 28 Jan 09:56
    #9

    Jag gissar också på för kort jästid. Ju kallare det är dessto längre tid tar jäsningen. 20 minuter är kort öven under varma förhållanden.

    Sen spelar även knådningstiden in, hur länge knådar du degen?

  • Zizazi
    Äldre 28 Jan 10:05
    #10

    Tror också förutom att du måste ha längre jästid, att du kan sätta ett lock på brödet under gräddning, typ aluminiumfolie, inte väldigt mycket nödvändigtvis. Men så att det täcker brödet (ånga stannar då med brödet och det torkar inte ut).

  • Äldre 28 Jan 11:24
    #11

    Det finns minst sju variabler:

    Vilka ingredienser du har

    Vilka proportioner

    Hur varmt det är på jäsplatsen

    Hur länge det får jäsa

    Vilken typ av ugn du har

    Vilken temperatur

    Vilken gräddningstid

    Börja med dem råd du fått! Lycka till! Det är kul att baka!

  • Äldre 28 Jan 12:10
    #12
    Anzil skrev 2019-01-28 08:53:13 följande:
    Jättebra att du nämnde angående om rum. Jag har en liten och kall lägenhet. Jag kan inte riktigt göra någonting åt det, lite svårt att ta det via text.

    Men betyder det att jäsningen kommer ta längre tid eller är det så att om man har det kallt i rummet så är det över med alltihopa angående om bakningen/jäsningen?

    Det är egentligen inte farligt kallt tycker jag.
    Du kan jäsa i ugnen. Sätt Ugnen på 50 grader, och släkt ugnen den sedan, när den nått den temperaturen, och när du gjort färdigt degen så lägger ställer du in bunken i ugnen med en bakduk över, och låt den stå där tills den jäst klart.
    På så sätt så har du det varmt RUNT bunken, men inte för varmt, och bunken står dragfritt.

    Detta var ett  knep jag fick lära mig av en bagare faktiskt att man kan göra om man har en "kall lägenhet".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anzil
    Äldre 2 Feb 23:25
    #13
    MallaL skrev 2019-01-28 08:15:57 följande:

    För kort jästid, då blir det för lite bubblor i degen och brödet blir hårt. När degen jäser i bunken ska den bli dubbelt så stor innan du bakar ut dina limpor. Detta tar olika lång tid beroende på jästens kvalitet, värmen på degvätskan och värmen i rummet, så det går inte att säga en bestämd tid.


    Nu lät jag den vara i bunken och jäsa lite mer än två timmar. Fortfarande detsamma.
    mammatill6 skrev 2019-01-28 08:43:01 följande:

    Du måste mäta vätskan. Runt 2,5 dl till ett halvt paket. Sen fett, smör eller olja. Och arbeta degen.



    I den receptet som jag har, så tror jag inte att det finns något som det står att det skall vara smör i.

    Jag trodde även i början att man behövde pensla degen med ägg, men det var tydligen inte heller obligatorisk.

    Varför behöver man pensla med ägg egentligen?
  • Äldre 2 Feb 23:30
    #14
    Anzil skrev 2019-02-02 23:25:49 följande:
    Nu lät jag den vara i bunken och jäsa lite mer än två timmar. Fortfarande detsamma.
    mammatill6 skrev 2019-01-28 08:43:01 följande:
    Du måste mäta vätskan. Runt 2,5 dl till ett halvt paket. Sen fett, smör eller olja. Och arbeta degen.
    I den receptet som jag har, så tror jag inte att det finns något som det står att det skall vara smör i. Jag trodde även i början att man behövde pensla degen med ägg, men det var tydligen inte heller obligatorisk. Varför behöver man pensla med ägg egentligen?

    Ägg gör att brödet blir blankt på ytan, och gör man bullar som man vill ha pärlsocker på så gör ägget att pärlsockret fastnar.
  • Spacem­an
    Äldre 3 Feb 00:41
    #15

    Kör fem-fem-fem receptet. Lätt att komma ihåg.

    Fem(tio) gram matfett

    Fem(tio) gram jäst

    Fem dl. degvätska (vatten, mjölk etc.)

    Sen kör du som vanligt (37 grader o.s.v.)

    Jäs degen runt 40 min per gång.

    Lite olja och sirap i degen gör det godare...

Svar på tråden Mina bakade bröd blir alltid så hårda - Vad gör jag för fel egentligen?