• Anonym (Ts)

Hur gör man?

Jag gick i kvinnofällan och blev en ofrivillig hemmafru. Nu är jag här med två förskolebarn, ingen utbildning, inget körkort, aldrig haft ett fast jobb, noll inkomst förutom barnbidrag, noll besparingar förutom barnens sparkonton som är i mitt namn, deprimerad som bara tusan.

Hur gör man helt praktiskt vid en separation? Finns det någon hjälp att få? Eller tvingas jag stanna kvar och slösa bort mitt liv? Får jag skylla mig själv? Vi har ett hus som vi båda står på, men tror det är värt mindre än när vi köpte det trots renoveringar. Jag kommer väl behöva använda upp barnens sparpengar vid en separation?

Så alltså. Jag har ingenting. Är ingenting. Borde egentligen bara försvinna.

• Svar på tråden Hur gör man?
  • mammatill6

Sätt dig ner och fundera på bad du vill. Du kanske måste börja plugga om du saknar utbildning. Eller sök jobb. Sök lägenhet om du vill flytta. Men dra av offerkoftan, den är bara till besvär.

• Kjell2

Gift eller sambo?

Blir du ensam utan tillgångar kommer det eknomisk bli rätt tufft. Du kan få hjälp för utbildning via CSN. Som sista utväg finns försörjningsstöd.

Du bör nog försöka hitta ett jobb.

• Anonym (Ts)
    mammatill6 skrev 2019-01-28 12:45:52 följande:

Sätt dig ner och fundera på bad du vill. Du kanske måste börja plugga om du saknar utbildning. Eller sök jobb. Sök lägenhet om du vill flytta. Men dra av offerkoftan, den är bara till besvär.

Har försökt att plugga men min notoriskt otrogna, manipulerande skitstövel till man tycker att hans egna liv går före så det är alltid jag som får ta alla lov, sjukdagar och eftersom jag inte har körkort så kan jag inte ta barnen till förskolan alla dagar. Så har försökt börja med skolan flera gånger men det slutar alltid med att det skiter sig och jag blir återbetalningsskylldig.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-28 12:50:53 följande:
    Har försökt att plugga men min notoriskt otrogna, manipulerande skitstövel till man tycker att hans egna liv går före så det är alltid jag som får ta alla lov, sjukdagar och eftersom jag inte har körkort så kan jag inte ta barnen till förskolan alla dagar. Så har försökt börja med skolan flera gånger men det slutar alltid med att det skiter sig och jag blir återbetalningsskylldig.
    Du får välja, gilla läget som det är nu eller bryta dig loss.

Bryter du dig loss kommer det med största säkerhet innebära sämre standrad, sämre boende, mindre pengar.

• Anonym (T)

Du kan ta dig ur din situation på egen hand, jag lovar! Börja med att ha en plan på att bli självförsörjande. Vad kan du få för jobb? Vad vill du ha för jobb? Behöver du studera för att få det jobbet? Det finns goda möjligheter att försörja sig via bidrag och förmånliga lån under studier.

• Anonym (Ts)
    Anonym (T) skrev 2019-01-28 12:55:41 följande:

Du kan ta dig ur din situation på egen hand, jag lovar! Börja med att ha en plan på att bli självförsörjande. Vad kan du få för jobb? Vad vill du ha för jobb? Behöver du studera för att få det jobbet? Det finns goda möjligheter att försörja sig via bidrag och förmånliga lån under studier.

Har börjat med körkort, för tror inte att jag kan fåjobb ugan körkort. Men mannen vägrar övningsköra med mig så får inte tid så ofta till sånt när han jobbar hela tiden och jag tvingas vara med barnen. Han sa själv en dag att han inte vill att jag ska ha körkort för han är rädd att jag inte behöver han då. Men letar andra att köra med.

Vet tyvärr inte alls vad jag vill jobba med. Är för tillfället väldigt deprimerad så jag hade nog inte ens klarat av ett jobb. Kanske jag kan städa någonstanns iallafall
  • Anonym (T)
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-28 13:00:55 följande:

Har börjat med körkort, för tror inte att jag kan fåjobb ugan körkort. Men mannen vägrar övningsköra med mig så får inte tid så ofta till sånt när han jobbar hela tiden och jag tvingas vara med barnen. Han sa själv en dag att han inte vill att jag ska ha körkort för han är rädd att jag inte behöver han då. Men letar andra att köra med.

Vet tyvärr inte alls vad jag vill jobba med. Är för tillfället väldigt deprimerad så jag hade nog inte ens klarat av ett jobb. Kanske jag kan städa någonstanns iallafall

Får du hjälp med din depression?
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-28 13:00:55 följande:

Under dessa förutsättningar kommer körkort ta lång tid. Du bör skissa på en plan. vad krävs minimum för att du ska kunna flytta. Hur når du dit snabbast.

• Anonym (Ts)
    Anonym (T) skrev 2019-01-28 13:09:23 följande:

Får du hjälp med din depression?

Nej, inte. Har tänkt söka hjälp flera gånger men vågar inte. Blir det att vi separerar så kommer den där dokumenterade depressionen bita mig i baken.
  • Anonym (Tjej)

Sälj huset (eller att han köper ut dig) så får du en del pengar av detta + barnens sparpengar. Flytta till gångavstånd från förskolan i typ en 2a eller 3a. Andra hand om det behövs. Så billig lgh du kan hitta. Har du gymnasiebetyg? Isf välj en utbildning på distans och börja plugga. Strunta i körkort och bil.

I värsta fall om boende ej finns nära förskolan, flytta någon annanstans. Låt mannen ha barnen mest och du har vh. Satsa på studier och ha kul på kvällarna och få nya vänner och umgänge. Bygg upp ditt liv som om du vore 25.

Vägrar han ha barnen mkt och tvingar dig ha dem nästan hela tiden (om han vill ha vh) så byt förskola för barnen om du inte hittar boende nära förskolan de går på nu. Då får han välja att ha dem mest och kvar på gamla fsk eller du har mest och byter fsk.

• Anonym (A)
    mammatill6 skrev 2019-01-28 12:45:52 följande:
    Håller med, s'ätt dig ner och fundera på vad du vill.
  • Anonym (12345)

Tänk efter vad det innebär för fördelar för honom att du har körkort, tex att du kan hämta och lämna barn, handla m.m
    Hans ego kommer tycka det är jättebra att du har körkort.

Svar på tråden Hur gör man?