• Sugarpiehoneybunch

    Hon har plötsligt börjat bajsa på sig!

    Nu vet vi inte var vi ska vända oss, annat till BVC då möjligtvis om detta fortsätter..

    Obs, långt!

    Våran 4åring, som fyller 5 i April, har plötsligt börjat att bajsa på sig.

    Det är inget löst bajs, utan fast hårt.. Påminner om kaninbajs men i större format..

    Hon har varit jätteduktig att gå på toan sen hon var två, men nu plötsligt har hon börjat bajsa på sig utan minsta lilla förvaring, bara säger " nu har jag bajsat på mig "..

    Hon gör likadant på dagis..

    Däremot så på dagis har de börjat en liten som kryper fram på dagis, vilket hon inte är van vid. Kan de påverka tro?

    För att rätta så är det egentligen inte dagis, utan dagmamma hon går hos. Det har tidigare aldrig gått en sån liten där som de nya barnet som bara kryper fram.

    Någon som varit med om likande?

    Vad ska man göra?

  • Svar på tråden Hon har plötsligt börjat bajsa på sig!
  • Piff

    Men, är hon väldigt hård i magen? Kanske förstoppning? Annan avföringsfrekvens än tidigare?

    Vad säger hon själv är anledningen till detta? Blir hon besvärad? Har hon ont i magen?

  • Piff

    Men, är hon väldigt hård i magen? Kanske förstoppning? Annan avföringsfrekvens än tidigare?

    Vad säger hon själv är anledningen till detta? Blir hon besvärad? Har hon ont i magen?

  • Jagochdublirvi

    Det kan vara förstoppning som orsakar det, vår dotter hade problem med det. Vi testade med de klassiska sakerna med att mjuka upp det (mogen/brun banan, kiwi, plommon, vätska, ta bort/öka mängden fibrer, öka mängden fett - fungerade faktist lite, etc) men fick tillslut medicin utskrivet av läkare som fungerade

    Det kan även vara ett tecken på att vilja ha mer uppmärksamhet

  • Sugarpiehoneybunch

    Hon är lite hårdare i magen än vanligt, ja.

    Inte ont i magen och äter precis som vanligt.

    Hon säger att hon inte kände att det skulle komma bajs. Det bara kom menar hon på ????

  • Jagochdublirvi

    [quote=79401398][quote-nick]Sugarpiehoneybunch skrev 2019-01-28 20:42:40 följande:[/quote-nick]Hon är lite hårdare i magen än vanligt, ja.

    Inte ont i magen och äter precis som vanligt.

    Hon säger att hon inte kände att det skulle komma bajs. Det bara kom menar hon på ????[/

    Testa med lösande mat ett tag. Fungerar inte det testa lösande läkemedel, fråga apoteket. Har hon varit förstoppad ett tag så kan det bli så att man inte känner att det är på väg och att man bajsar på sig. Har ett barn som fick problem med soiling (som det kallas) och fick då veta att även om det kommer ut bajs som känns ?normalt? kan det handla om förstoppning och det bajs som kommer ut ?går runt? stoppet. Förstoppning behöver därför inte direkt orsaka magont eller minskad matlust, tecken på det kan istället vara läckage som i din dotters fall. Allt enligt de kontakter jag hade med den barn- och ungdomsvårdcentral i Göteborg som min dotter fick hjälp av

  • jwrga

    Enligt läkare är det förstoppning tills motsatsen bevisats när det gäller barn som börjar kissa/bajsa på sig igen. Barn kan vara förstoppade utan att det märks, lite bajs trillar av hela tiden och kommer ut, men inne i tarmen är det en förstoppning som ligger och trycker så att barnet inte kan känna de vanliga signalerna av att de behöver gå. Själv varit med om det med mitt ena barn. För oss räckte det att ge lactulos någon vecka varje gång det hände.

  • Vinterankan

    Låter som förstoppning och var du än gör, nöj dig inte med lösgörande mat och huskurer, det blir snabbt kroniskt och ett helvete att bli av med för att tarmen blir uttöjd och man fastnar i en ond cirkel.

    Gå till läkaren och få medicin som äts i minst 6 månader, inte att man slutar när det verkar bra. Och kombinera det med microlax (och ev klyx om microlax inte verkar hjälpa).

Svar på tråden Hon har plötsligt börjat bajsa på sig!