Jag tror att uppdelning av, och synen på, ekonomi kan bero väldigt mycket på hur förhållandena ser ut och även ålder/livssituation.
I mitt nuvarande förhållande där vi är två vuxna med flera särkullsbarn (men inga gemensamma) och någorlunda liknande inkomster så delar vi lika på gemensamma utgifter (huslån, räkningar, mat) och bär våra respektive egna kostnader för semesterresor (egna och respektive barns biljetter /del av hyror osv) eller saker vi gör tillsammans med barn. Även barnens kläder/aktiviter osv betalar respektive förälder.
När det gäller restaurangbesök/bio/osv när vi är själva så brukar vi ibland dela, ibland betalar den ene ibland den andre - för oss brukar det jämna ut sig.
I mitt förra förhållande så var ekonomin mer lik er i början då jag studerade och min sambo hade en etablerad "karriär" och sambon stod för en större del av kostnaderna eftersom i princip all min inkomst (studiemedel/extrajobb) gick åt till hyra, mat och kläder. Senare, när jag hade en egen lön, så hade vi gemensamt konto för hus/räkningar/mat/barnens kläder och aktiviter och delade ganska lika på kostnader för semestrar osv.
Jag uppfattar det som att ni är relativt unga (då du diskuterat detta med dina föräldrar) och när jag var i nedre tjugoårsåldern så hade jag ett samboförhållande där jag hade fast lön och min dåvarande sambo hade mer osäkra inkomster. Då betalade jag mer av hyra och räkningar då det var jag som "hade" pengar.
Någonstans är det en fråga om man ser sig som personer som bor i samma lägenhet, gör saker ihop och i övrigt är "sina egna" eller om man är ett par som delar ett liv. Det är orimligt att man ska bo ihop och ha helt olika levnadsstandard.
Sen kan det finnas lägen där man behöver ha mer strikt uppdelning (den ena gör inte mycket för att bidra, den ena har dyra hobbies, ...) men då kan det vara rimligt att man delar på gemensamma kostnader (hyra, räkningar, mat) i förhållande till inkomst och att man sedan har sina egna pengar att själv disponera.
I ert fall så skulle det betyda att din sambo står för ca 2/3 av gemensamma utgifter och du 1/3. Då menar jag även för sådant ni gör tillsammans "på stan" som bio/restaurangbesök och inte bara hyra/räkningar/mat hemma.
För semesterresor som man gör tillsammans kanske man ska antingen betala "sin" del eller fördelat utifrån inkomst beroende på om det är något båda vill göra eller inte - det är ju lätt att den som har mer pengar vill göra en dyrare resa än den som har mindre pengar. Eller så väntar man med dessa resor tills båda har de ekonomiska förutsättningarna.
Det är inte så roligt att "tvingas" göra något som man känner att man egentligen inte har råd med för att den andre tycker att det inte är så dyrt.
Som du ser så är det många parametrar att ta hänsyn till och man löser det olika med olika personer - till syvende och sist måste det vara du och sin sambo som behöver komma överens om hur ni ser på ert liv tillsammans. Är det "ni" eller "du och han", är det tillfälligt eller långsiktigt? Sen kan man diskutera vad som är "rättvist" - och "rättvist" är inte alltid millimeterrättvisa.