• Lola22

SAMBOS SE HIT - Hur gör ni med uppdelning av ekonomi?

Hej alla! <3

Jag och min sambo har varit tillsammans i två år och bor i en hyreslägenhet ihop. Jag studerar och jobbar extra och får ut mellan 14-16 000 kr/per månad och han tjänar ca 34 000/per månad och vi delar på ALLT (bio, resurangbesök, mat, hyra osv)..

Jag har diskuterat detta med en del vänner och mina föräldrar och de anser att han borde betala kanske t ex hela hyran eller matkontot eftersom att han tjänar mer än mig. Är det rimligt och vad anser ni/hur gör ni?

Uppskattar ALLA svar<3

• Svar på tråden SAMBOS SE HIT - Hur gör ni med uppdelning av ekonomi?
  • riboflavin

Det finns ju lite olika sätt att lösa det på, vi delar gemensamma kostnader procentuellt utifrån inkomster med målet att vi ska ha lika mycket pengar över efter fasta utgifter. Jag betalar 60% min sambo 40 %. Vi har ganska lika syn på ekonomi och arbetsinsats vilket nog är ett måste om man ska gynnas/missgynnas av varandras ekonomi.

Jag och exet delade rakt av oavsett inkomstskillnader då vi hade väldigt olika syn på vad som var nödvändiga utgifter. Vi kunde inte ha insyn i varandras ekonomi utan att det uppstod konflikter, och ville därför inte gynnas/missgynnas av varandras ekonomi.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • EpicNurse

Vi har ett gemensamt konto varifrån alla räkningar betalas. Dit sätter vi över ca 70% av våra enskilda inkomster oavsett om en är föräldraledig eller arbetar 100%. De 30% man har kvar får man göra vad man vill med. På så sätt är det en rättvis fördelning utifrån inkomsten. Bidrar man med mindre pengar till hushållet så får man mindre över till sig själv.

~ Sjuksköterska ~
  • MrsAJ88