• Anonym (Korv :))

Det finns trådar om olika sätt att göra köttfärssås men hur gör ni korvstroganoff? Vill ha lite tips på vad ni har i den!

Som rubriken säger.

Finns massor av tips o förslag på köttfärssås och den går ju göra i massa olika varianter. Jag tänker att det måste finnas nån som har tips på vad man kan ha för gott i korvstroganoff förutom korv, ketchup o grädde typ.

• Svar på tråden Det finns trådar om olika sätt att göra köttfärssås men hur gör ni korvstroganoff? Vill ha lite tips på vad ni har i den!
  • Anonym (gräddfil)

Min mamma gör korv stroganoff på gräddfil, hackad lök, kalvfond och ketchup. Det blir supergott och lite mer syrligt men jag får aldrig till det eftersom gräddfilen skär sig när jag gör det. Min mamma säger att jag inte ska koka det när jag väl har hällt i gräddfilen men jag lyckas inte. Lyckas du, så är det verkligen gott. 

Själv kör jag samma recept, fast med grädde istället för gräddfil och så tillsätter jag paprikapulver och ibland chilli.

• Meriall

Man kan ta creme fraiche så blir det syrligare än grädde men lättare få det bra än med gräddfil.

Och ja, lök absolut.

Lite sambal oelek kan vara gott i.

Åh underbart med snabb respons! Tack för bra tips!

• Nowyouseeme
    Anonym (Korv :)) skrev 2019-01-29 23:44:04 följande:

Som rubriken säger.

Finns massor av tips o förslag på köttfärssås och den går ju göra i massa olika varianter. Jag tänker att det måste finnas nån som har tips på vad man kan ha för gott i korvstroganoff förutom korv, ketchup o grädde typ.

Schalottenlök, korv, oxfond, tomatpuré, chili, krossade tomater Mutti, vitt vin, rökt paprika, vitlök, grädde, creme fraiche och massa timjan.

Servera med en bra kryddad bulgur till.
  • Lavendel15

Med tanke på att Stroganoff från början är en rysk rätt, så varför inte använda det mer korrekta smetana (syrad grädde), istället för creme fraiche och/eller grädde, som inte ger den rätta smaken? Bara ett förslag & då smetana kan vara rätt fet, så kan man ju alltid späda med vatten el mjölk.

Jag har aldrig varit så förtjust i creme fraiche, så jag har alltid gjort min Stroganoff på grädde, mjölk & färsk citronjuice & massor av tomatpuré & lite mindre senap, för att få både den gräddiga & syrliga smaken.

Men smetana är ännu godare & mer ?korrekt? att använda än t ex gräddfil, som var Sveriges svar på smetana, innan Arla utökade sitt sortiment.

Jag har även hackad, stekt gul lök, champinjoner & ofta röd/gul paprika i, förutom kryddor & mejeriprodukter.

Jag vill inte ha chili i min Stroganoff, jag föredrar tomatpuré & senap, ev buljongtärning, men hellre mer umamismak från kinesisk soya, ostronsås och wostershiresauce

• Lavendel15

Med tanke på att Stroganoff från början är en rysk rätt, så varför inte använda det mer korrekta smetana (syrad grädde), istället för creme fraiche och/eller grädde, som inte ger den rätta smaken? Bara ett förslag & då smetana kan vara rätt fet, så kan man ju alltid späda med vatten el mjölk.

Jag har aldrig varit så förtjust i creme fraiche, så jag har alltid gjort min Stroganoff på grädde, mjölk & färsk citronjuice & massor av tomatpuré & lite mindre senap, för att få både den gräddiga & syrliga smaken.

Men smetana är ännu godare & mer ?korrekt? att använda än t ex gräddfil, som var Sveriges svar på smetana, innan Arla utökade sitt sortiment.

Jag har även hackad, stekt gul lök, champinjoner & ofta röd/gul paprika i, förutom kryddor & mejeriprodukter.

Jag vill inte ha chili i min Stroganoff, jag föredrar tomatpuré & senap, ev buljongtärning, men hellre mer umamismak från kinesisk soya, ostronsås och Worcestershiresås.

Sedan kanske lite peppar, lökpulver, vitlökspulver, paprikapulver & Santa Marias Örtagårdskrydda, även om färsk bladpersilja är det godaste att servera till Stroganoff

• sextiotalist

Fräser lök, steker falukorv i strimlor.

Liten skvätt vatten, sedan i med dijonsenap och tomatpuré. I med creme fraiche, paprikapulver, salta och peppra, ev späd med grädde.

• Anonym (Hepp)

Jag har gjort på kabanossen och choritzo. Blev gott!

• Virriga Vera

Jag gör den med grädde, dijon senap, tomatpure och hackad saltgurka i. Gräddfil serveras vid sidan om. Däremot så reder jag den aldrig med mjöl. Tycker att senapen får såsen att tjockna alldeles lagom.

• knivskrik

Paprika i blir fantastiskt gott tycker jag!

Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • Anonym (ingen)
    Anonym (Korv :)) skrev 2019-01-29 23:44:04 följande:

Som rubriken säger.

Ingen ketchup!!

Jag har hackad lök, falukorv i tärningar (typ fjärdedels skivor) sötstark senap (Johhnys) krosstomat och en skvätt grädde.

Det är senapen som gör det gott.
  • Physalis

Hackad gullök

Falukorv

Tomatpuré

Skånsk senap eller vad jag har hemma

Mjöl och mjölk eller creme fraiche

Soja

Vinäger

Ibland åker det ner lite chilipulver eller paprikapulver också.

Korrekturläser som en kratta

Tack igen för alla tips! Så roligt med lite nytänk :)

Senap har jag inte använt men ser här att många har det. Jag använder ofta purjolök i. Väldigt gott, lite tjockare skivor och jag hade creme fraiche i veckan istället för grädde/mjölk. Så krämigt och gott bara det.

• Popetot

Steker lök o korv. I med chilisås (typ heinz). Bryn en stund och sen i med grädde tills det blir "rätt" färg. Krydda med ordentligt med basilika. Låt allt koka ihop ordentligt. Sjukt enkelt men gott .

Svar på tråden Det finns trådar om olika sätt att göra köttfärssås men hur gör ni korvstroganoff? Vill ha lite tips på vad ni har i den!