• qaswas122

Hur gamla var ni när ni blev gravida?

Hej!

Jag har Pco, och det var inte så länge sedan jag fick min diagnos. Jag är 22 år. har sambo sedan 5 år, lägenhet och hund. Pluggar på högskola för tillfället och har drygt ett år kvar.

Iallafall. Jag är otroligt missnöjd med bemötandet av min läkare som var otrevlig och inte särskilt sugen på att besvara mina frågor. Jag och sambon planerar inte att skaffa barn i dagsläget, utan kanske om drygt två år när jag är klar med studier och har jobbat ett år. När jag tog upp detta med graviditet för läkaren ville hon knappt svara på frågan utan pratade bara om att jag var så ung, och att sedan när jag är över 30 och vill ha barn så kan det vara lättare för folk med pco/pcos. För henne verkade det inte finnas på kartan att man skaffar barn innan man är 30.

Så, nu till min fråga. Hur gamla var ni när ni skaffade barn? Och ni med pco/pcos, har ni fått barn innan 30? Kan man få hjälp med att skaffa barn om man är ung? Ja, jag har en del frågor jag velat ha svar på men kände nästan att jag inte vågade fortsätta fråga min läkare. 

• Svar på tråden Hur gamla var ni när ni blev gravida?
  • joannaq

19 med första, 25 med andra och nu gravid med tredje och är 36. Har i pco men har en kompis som har det och hon va under 30 när hon fick sitt första.

Skit i va läkaren säger.. Hon va nog bara lite bitter, kontakta en fertilitetsmottagning för råd i stället. Du kan få hjälp från att det du fyllt 25år med att bli gravid.

Lycka till

• Afasi

Blev gravid första gången när jag var 18, andra när jag var 20, tredje när jag var 24.

Så jag fick barn när jag var 18,21 och 24 år gammal. Ingen pco, ALLTID fått positivt bemötande av vården. Till och med som 18åring fick jag så otroligt mycket beröm av en förlossningsläkare för att jag började skaffa barn som ung. Hon tyckte att det var ett klokt val. Jag tänker inte skaffa fler efter jag fyllt 30. Då är verkstaden stängd för min del.

• MammAmma

1:a barnet; var 17 när jag blev gravid, födde vid 18.

2:a barnet; nyfyllda 20.

3:e barnet; födde fem dagar innan jag skulle fylla 24.

4:e barnet; var 28 när jag blev gravid, födde vid 29.

Precis som Afasi har jag inte PCO, men har alltid blivit positivt och väl bemött i vården. I synnerhet mödravården. Så hoppas att du bara hade otur med just den läkaren.

Stängde också barnfabriken vid 30, för övrigt xD

• Bertram

19 abort
    23 och 27

känns ju rätt sent att skaffa första barnet efter 30. Då är man ju lastgammal och orkar inte (tycker jag själv alltså) Hade aldrig pallat att skaffa barn nu vid 33

• Thorax

Har inte pco men var 24, 34, 36,

Mötte som 24åring dock mycket oförstående. Mvc sa jag borde ta bort för så ung var man inte redo. Vart misstrodd på förlossningen när jag kom in så de skickade nästan hem mig när jag var 8cm öppen, fick tjata mig till att de skulle kolla etc

Som 34 var det helt andra bullar. Så stå på dig, det r uppförsbacke men de går.

Behind every legend, lies an impossible dream
  • Corneliass

Jag var 18 år när jag blev gravid och är 18 år idag. Föder mitt barn på Måndag :) 

Gravid med första barnet
  • Trooi
    Bertram skrev 2019-02-09 21:26:12 följande:

19 abort

23 och 27

känns ju rätt sent att skaffa första barnet efter 30. Då är man ju lastgammal och orkar inte (tycker jag själv alltså) Hade aldrig pallat att skaffa barn nu vid 33

Oj, vad du åldrats fort då..
  • Jojjans

Jag har inte pco, är 33 och gravid med första barnet.

Hade jag varit du så hade jag redan nu börjat kartlägga dina cykler med hjälp av tempning tex så att du vet om du har egen ägglossningen och hur ofta. Då är du förberedd och har koll den dagen ni vill börja försöka sen...

• lingondripp

Jag har pco, tog sig första gången vi prickade äl. Var 30 år och är nu i vecka 33 :)

• Mia86a

Jag har inte pco. Fick första samma år jag skulle fylla 30, andra 31 och är nu gravid igen, 33 år. Vet dock mängder av folk som skaffat barn före 30 så känns som ett väldigt märkligt uttalande av läkaren.

• Bertram
    Trooi skrev 2019-02-09 22:33:28 följande:
    Oj, vad du åldrats fort då..
    Ja, jag är kroniskt sjuk och orkar knappt med livet som det är. En till unge hade aldrig gått
Svar på tråden Hur gamla var ni när ni blev gravida?