• Alexi

    Vad gör man åt kliande hårbotten?

    Det kliar mycket i hårbotten på mig och jag vill hitta något som kan hjälpa. Är det något speciellt schampo jag bör byta till eller är det någon mer medicinsk produkt?

  • Svar på tråden Vad gör man åt kliande hårbotten?
  • Aliona

    Blanda vinäger och vatten och skölj hårtet med efter att du tvättat det. Svider ett ögonblick men klådar försvinner och håret blir glansigt. Försiktigt så att du inte får det i ögonen bara!

  • Themis
    Har du skolbarn så kolla efter löss, jag fick det en enda gång först när jag själv fått barn och märkte bara klådan först så det tog tid innan vi fattade vad det var! 

    Om inte löss så: Låt hårbotten vara ifred från hårprodukter och schampo en vecka först och se vad som händer.

    Blir det bättre så kan man sedan testa ett schampo med få ingredienser, t.ex. Urtekram. De är inte så snälla mot håret men de är väldigt mycket snällare mot huden.

    Kanske är du överkänslig mot något i en produkt, kanske är det bara vintertorrhet i kombo med någon tvålrest. Tvätta då inte oftare än två ggr/vecka ett tag och se om huden läker då.

    Läs även länken nedan om mjälleksem och be någon titta i hårbotten, är det det så behöver du skaffa medicin mot svampen:

    www.internetmedicin.se/page.aspx
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • LitenBlomma

    Head & Shoulders dry scalp har hjälpt mig som haft kli sen barnsben.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Themis
    LitenBlomma skrev 2019-01-30 22:23:39 följande:

    Head & Shoulders dry scalp har hjälpt mig som haft kli sen barnsben.


    Och jag som är atopiker med torr hud har aldrig haft så mycket mjäll som när jag testade Head & Shoulders en gång. Drömmer
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Alexi

    Jag har luskammat mig själv många gånger, aldrig hittat någonting. Men ja, dottern har löss då och då.

    Jag vet liksom inte var jag ska vända mig för att få rätt råd vad som är problemet. Det jobbigaste med att det kliar är att jag ältar detta med löss konstant och aldrig blir klok på det.

Svar på tråden Vad gör man åt kliande hårbotten?