Vanligt att barnet sitter i babyskyddet långa stunder. Hur pass "farligt" är det?
Ser att det blir vanligare och vanligare att barnen sitter långa stunder i babyskyddet. Först en kortare/längre biltur, sedan fast med babyskyddet på barnvagnen för att gå på stan, sedan in i bilen igen osv.
När jag fick barn 2012 var rekommendationerna att bebisen inte skulle sitta mer än absolut nödvändigaste i babyskyddet. Ryggen kunde ta skada sa man, men risken för det övervägdes av eventuella risker vid en bilolycka.
Nu tycker jag jag ser barn i babyskydd överallt. Föräldrar som tom säger barnen i babyskyddet inomhus för att det funkar bäst och låter dem sova där under deras sovsrudner dagtid.
Är folk inte medvetna om riskerna avseende barnets rygg eller har babyskyddet helt enkelt blivit bättre?
Kunde googla mig till att man på NTF sida skriver att man inte har sett några tecken på att barnet fått men av att sitta för länge i babyskyddet. Samtidigt skriver man inte ska använda stolen som babysitter inomhus då den är till för bilåkning. Men ingen direkt förklaring till varför. Tar inte barnet skada av det förstår jag inte varför...