• Anonym (TS)

Vanligt att barnet sitter i babyskyddet långa stunder. Hur pass "farligt" är det?

Ser att det blir vanligare och vanligare att barnen sitter långa stunder i babyskyddet. Först en kortare/längre biltur, sedan fast med babyskyddet på barnvagnen för att gå på stan, sedan in i bilen igen osv.

När jag fick barn 2012 var rekommendationerna att bebisen inte skulle sitta mer än absolut nödvändigaste i babyskyddet. Ryggen kunde ta skada sa man, men risken för det övervägdes av eventuella risker vid en bilolycka.

Nu tycker jag jag ser barn i babyskydd överallt. Föräldrar som tom säger barnen i babyskyddet inomhus för att det funkar bäst och låter dem sova där under deras sovsrudner dagtid.

Är folk inte medvetna om riskerna avseende barnets rygg eller har babyskyddet helt enkelt blivit bättre?

Kunde googla mig till att man på NTF sida skriver att man inte har sett några tecken på att barnet fått men av att sitta för länge i babyskyddet. Samtidigt skriver man inte ska använda stolen som babysitter inomhus då den är till för bilåkning. Men ingen direkt förklaring till varför. Tar inte barnet skada av det förstår jag inte varför...

• Svar på tråden Vanligt att barnet sitter i babyskyddet långa stunder. Hur pass "farligt" är det?
  • Långbenopluto

Sitter små barn för länge så orkar dom inte hålla upp haka/huvud och när huvudet åker ned när dom sover så täpps luftröret till och barnet kvävs.

Detta varnade dom för nyligen.

• Anonym (TS)
    Långbenopluto skrev 2019-01-31 09:01:04 följande:

Sitter små barn för länge så orkar dom inte hålla upp haka/huvud och när huvudet åker ned när dom sover så täpps luftröret till och barnet kvävs.

Detta varnade dom för nyligen.

Ojdå, det lät ju riktigt allvarligt.

Varför varnas det inte mer om detta?
  • Anonym (Stämmer inte)
    Anonym (TS) skrev 2019-01-31 09:15:29 följande:
    Ojdå, det lät ju riktigt allvarligt.

Varför varnas det inte mer om detta?
    För att det inte riktigt stämmer. Moderna babyskydd lutar så pass mycket bakåt att huvudet man inte behöver hålla upp huvudet. Jämför babyskydd med bilbarnstol får du själv se. NTF, som kom och föredrog för oss på BVC, berättade också att man inte säkerställt att det på något sätt skulle vara farligt att sitta i babyskydd längre stunder. 
  • Anonym (Svea)
    Anonym (Stämmer inte) skrev 2019-01-31 09:49:24 följande:

För att det inte riktigt stämmer. Moderna babyskydd lutar så pass mycket bakåt att huvudet man inte behöver hålla upp huvudet. Jämför babyskydd med bilbarnstol får du själv se. NTF, som kom och föredrog för oss på BVC, berättade också att man inte säkerställt att det på något sätt skulle vara farligt att sitta i babyskydd längre stunder. 

Så "moderna" var dem redan i början av 1990-talet. :)
  • Anonym (undrar också)

det undrar jag också

• Farsta2014
    Anonym (Stämmer inte) skrev 2019-01-31 09:49:24 följande:

Ja, babyskyddet kan nog vara korrekt designat men sen beror det på bilen också. Vi har använt två olika babyskydd, det ena kan kopplas på med eller utan bas, och med eller utan isofix. Vi har aldrig kunnat använda isofix fästena för att jag tyckte babyskyddet lutade för lite då. Jag var inte speciellt påläst utan reagerade rent logiskt på att det inte kan vara bra om en 3-veckors ?sitter? upp i babyskyddet. Vi kopplade därför basen med bälte istället för isofix. Vi har använt Biltemas billiga modell vid resor och den lutar riktigt bra och barnen har aldrig klagat i denna. I maxi-cosi cabriofix har vi haft många skrikiga bilturer så det är skillnad på skydd och skydd. Vi väntar nu 3:an och blir det mycket skrik i maxi-cosin denna gång så kommer jag använda biltema-modellen permanent. Nackdelen med biltema-modellen är att den inte går att fästa på något vagnschassi, varför jag fortsatt använda maxi-cosin tidigare trots skriken. Biltema-modellen är dock superbra vid resor eftersom den väger så lite (den vi har är från 2013, vet ej om de fortfarande säljer samma modell).

Ang huvudfrågan. Jag har också alltid försökt begränsa barnens tid i babyskyddet enligt tidigare rekommendationer, och har reagerat när jag sett långtidsförvaring av bebisar i babyskydd på köpcentra mm, men om forskningen nu inte kan visa några negativa effekter så får man väl tro på det.
  • Anonym (Sara)

Problem med ryggen kommer säkert att dyka upp när de blir äldre och vuxna.

• Anonym (Allt för min familj)
    Anonym (Sara) skrev 2019-01-31 10:49:54 följande:

Vår son är för tidigt född och har kontakt med sjukgymnast via neonatal. Vi frågade henne om just att sitta länge i babyskydd. Hon menade att det inte är någon fara. Däremot ska man vara lyhörd. Verkar barnet missnöjd ska hen få komma upp och sträcka på sig.
  • Farsta2014
    Anonym (Sara) skrev 2019-01-31 10:49:54 följande:

Jag har också tänkt så, och de har en livstid på sig att sitta för mycket så varför börja så tidigt.... jag fortsätter att ha flera vagnar hemma där en har en ordentlig liggdel för typiska vagnsutflykter.... babyskyddet för bilturer!
  • MsFry

Den sjukgymnast vi gick till när min son var liten (hade lite problem med ena benet) varnade för precis det. Ryggen utvecklas inte ordentligt om barnet sitter i den positionen längre stunder. Av samma skäl skulle Bugaboos ?ergonomiska? vagnar vara dåliga. På sittvagnar ska sittplattan vara parallell med marken så att säga. Att sitta i den vinkel som buggor och babyskydd har är inte bra.

• LaFontaine
    MsFry skrev 2019-01-31 11:24:42 följande:

Den sjukgymnast vi gick till när min son var liten (hade lite problem med ena benet) varnade för precis det. Ryggen utvecklas inte ordentligt om barnet sitter i den positionen längre stunder. Av samma skäl skulle Bugaboos ?ergonomiska? vagnar vara dåliga. På sittvagnar ska sittplattan vara parallell med marken så att säga. Att sitta i den vinkel som buggor och babyskydd har är inte bra.

Det stämmer med det som vår sjukgymnast också sa, med tillägget att normal användning av babyskyddet inte är farligt. Skillnaden mellan vagn och bilstol är att man oftast använder vagnen betydligt oftare och längre stunder. De flesta åker ju inte bil timvis per dag med spädbarn till exempel. 
  • Anonym (Svea)

När jag tänker efter så var det en av anledningarna till att vi så ofta höll oss hemmavid när vi var föräldralediga och barnen var vakna. Dem behöver träna rygg, nacke och mage och det bästa sättet är att ligga mycket på golvet när dem är vakna. Idag ser man ofta små bebisar som är för små för att sitta men som sitter med stöd av filtar och kuddar i sina vagnar ute på stan med sina föräldralediga föräldrar I stället för att dem är hemma och tränar upp musklerna.

• Anonym (A)

Jag läste någonstans så sent som igår att syrehalten i barnets blod sjunker några procent när de sitter i babyskydd. Hur farligt/ofarligt det är vet jag dock inte.

• Anonym (undrar också)
    Anonym (Svea) skrev 2019-01-31 11:32:27 följande:

När jag tänker efter så var det en av anledningarna till att vi så ofta höll oss hemmavid när vi var föräldralediga och barnen var vakna. Dem behöver träna rygg, nacke och mage och det bästa sättet är att ligga mycket på golvet när dem är vakna. Idag ser man ofta små bebisar som är för små för att sitta men som sitter med stöd av filtar och kuddar i sina vagnar ute på stan med sina föräldralediga föräldrar I stället för att dem är hemma och tränar upp musklerna.

hur vet du att dom är för små för att sitta med stöd?
  • Farsta2014
    Anonym (undrar också) skrev 2019-01-31 12:25:57 följande:

hur vet du att dom är för små för att sitta med stöd?

Jag tycker i varje fall det syns när barnen är för små för att sitta, de liksom halvligger/sitter lite snett med hjälp av filtar och kuddar, man ser när de inte sitter av egen kraft.
  • Farsta2014
    Farsta2014 skrev 2019-01-31 12:51:26 följande:

Jag tycker i varje fall det syns när barnen är för små för att sitta, de liksom halvligger/sitter lite snett med hjälp av filtar och kuddar, man ser när de inte sitter av egen kraft.

Och det är kanske just behovet av stöd som indikerar att de inte kan sitta själva ännu. Om barnet behöver stöd för att sitta så kan det inte sitta. Det är väl något annat att skydda för ev skador när barnet ramlar och bulla upp för det, men personligen skulle jag själv inte bulla upp barnet i sittposition, då är det inte redo.
  • MsFry
    Anonym (Svea) skrev 2019-01-31 11:32:27 följande:

Även som förälder behöver man ge sig ut ibland. Jag antar att du inte skuggade dessa föräldrar dygnet runt för att kartlägga bebisarnas muskelträning? Dessutom behöver barn komma ut bland folk för att bygga upp immunförsvaret.
  • Anonym (Ärtan)

Självklart ska allt användas med sunt förnuft.

Men hur kan man veta att det skulle skada ryggen när man är vuxen när det är ett relativt nytt påfund att kunna sätta fast bilbarnstolen på vagnen.

Jag tror knappast att barnen sitter i bilbarnstolarna dygnet runt och de allra flesta föräldrar vet nog att barnet behöver öva på att hålla upp nacke och huvud.

Själv tycker jag att det är toppen att kunna sätta fast bilbarnstolen på vagnen när jag ska handla och slippa väcka bebisen.

• Anonym (undrar också)
    Farsta2014 skrev 2019-01-31 12:51:26 följande:

men bebisarna brukar ju börja sitta i sittvagn när dom kan sitta med stöd. Hur gamla var dom bebisarna ungefär?
  • Anonym (TS)

Ja alltså det kan mycket väl vara så att de föräldrar man ser på köpcenter bara har barnen i babyskydd den tiden på dygnet och all annan tid någon annanstans än i babyskyddet. Däremot följer jag en del influensers på Instagram där flera av dem radar upp babyskyddet som en av de bästa investeringarna av den orsaken att det går att klicka på vagnen. De använder babyskyddet vid promenader på Djurgården, för att söva barnen inomhus, när de åker bil, handlar, besöker BVC etc. En jag följer vet jag inte ens hur liggdelen till vagnen ser ut för att hon dagligen postar bild på barn och vagn med babyskyddet på vagnen. Tror barnet spenderar mycket tid i babyskyddet där. Både vid sövning, vardagliga promenader etc. Därav min fråga.

Om NTF och andra professionella inom barn säger att det inte finns forskning som visar att barnen skulle ta skada av detta, antar jag att forskningen går upp i ålder och inte endast handlar om spädbarnstiden. Dvs att det är forskar på hur det påverkar ryggen ända upp till typ tonåren.

Svar på tråden Vanligt att barnet sitter i babyskyddet långa stunder. Hur pass "farligt" är det?