• Anonym (Förskräckt)

    Hjälp, hur mycket handlar ni mat/hushålls artiklar för varje månad?

    Satt just och blippade på telefonen och fick för mig att kolla på Willys och Ica vad jag hade handlat för i månaden dom senaste 12 månader och jag blev rätt paff. Jag handlar även ibland på netto,Lidl,öob o rusta så där har jag inte en aning om vad som går åt månadsvis.

    Jag försöker alltid kolla i reklambladen vad som är billigt. T.ex kostar laxen 59:- 1 vecka så kan jag köpa på mig några paket. Lika dant med köttfärs om det är billigt köper jag och sen fryser in. Kött köper jag i stort Sätt bara det som är erbjudande på.Ja ni förstår.

    Jag ska även tillägga att vi har alltid mat i skafferiet och frysen så vi skulle klara oss säkert 1 månad, förutom mejeri produkter då.

    Chips och godis, dricka osv äts bara på helgen, det kan hända att det blir nån popcorn påse i veckan men mer är det inte.

    Så ja hur många är vi och hur ser måltiderna ut.

    - 2 vuxna

    - 2 barn 7 och 9 år, varannan vecka

    - 1 barn på snart 1 år äter fortfarande någon flaska ersättning annars samma som oss och avverkar blöjor fortare än ja typ 2 barn.

    Hos oss äts det alltid 7 dagar i veckan

    07.00 Frukost

    14.00 Lunch

    18.00 Middag

    20.00 Kvälls macka

    Så totalt lagas det ca 60 måltider i månaden.

    Frukt går åt i rätt stora mängder då minsta äter mellis och dom andra har frukt med till skolan.

    Sambon har alltid matlåda med sig till jobbet.

    Bara på Willys och Ica har jag snittat mellan 8000-10000 varje månad.

    Det är ju inte bara mat utan toapapper,schampo osv. Men jag blev helt chockad över hur mycket pengar som egentligen går åt. Det är inte konstigt man står varje månad och undrar vart pengarna tagit vägen. Haha.

    Så hur ser matkontot ut för er andra och hur många är ni ? :)

  • Svar på tråden Hjälp, hur mycket handlar ni mat/hushålls artiklar för varje månad?
  • Anonym (Samma)

    Hej! Två vuxna och ett barn på 12 år och två små hundar. Vi lägger ungefär 12.000:-/mån på mat, städ och hygienartiklar. I den summan räknas även nån pizzakväll eller thaimat in samt sparsamt med varor från Systembolaget.

  • mammatill6

    Men shit, det är ju mycket. Vi lägger ungefär samma summa, landar runt 10000 men då är vi 6 barn på heltid varav 3 hungriga tränande tonåringar.

  • lövet2

    2 vuxna 2 tonåringar: Mat plus hushållsartiklar och toapapper ca 6000 kr/månad. Hygienprodukter handlar vi lite var och en efter sin smak, så de är inte inräknade.
    Jag handlar det mesta i en lokal butik som absolut inte är någon lågprisbutik, men bröd och potatis handlar jag på annat håll.

  • Timedealer

    10-12 000 kr i månaden. Två vuxna och ett barn. Vi äter mycket nötkött, färsk fisk, köper bara svenskt kött och mycket ekologiskt. Inköpen fördelas mellan Ica Kvantum och Saluhallen. 

  • Frontline

    I januari ca 8000:- men det var en månad med lite mer inköp en vanligt..
    Ligger nog mellan 6-8000:- varje månad på 2 vuxna och 3 barn mellan 7 och 11 år..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Förskräckt)

    Ni som svarar får gärna säga om ni äter lunch på dagen med eller om bara äter middag . Blir ju lite skillnad på 60 måltider och 30 st :)

    Jätte tacksam för alla svar :)

    Jag har räknat lite och minsta snittar ju bara han ca 1700:- i mån med blöjor,ersättning,nappar några burkmat osv. Nu är det väl kanske lite mindre dock

    Och även om jag först fick en halv chock så blir det ju ca 8000:- kvar då

    Och 60 måltider på det plus frukost och kvällsmat och alla hygien/hushålls artiklar så försöker övertala mig själv att det kanske inte är så jätte mycket ändå

  • Frontline
    Anonym (Förskräckt) skrev 2019-02-01 00:16:45 följande:
    Ni som svarar får gärna säga om ni äter lunch på dagen med eller om bara äter middag .
    Här äts det ingen lunch på vardagar då barnen går i skola.
    1 Barn äter frukost hemma dom andra får på fritids.
    Frugan har med sig rester till lunch på jobbet, jag själv sover på dagarna så jag startar dagen med middag runt 17 tiden och har med mig rester till mat på natten när jag jobbar..
    Helgerna blir det alltid lunch till alla..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Titti)

    2 vuxna en 5 åring och en 4 månaders, frukost äts hemma av mig och 5 åringen, pappan har alltid med sig lunch till jobbet, sen igår blöjor, ersättning, städ och hygien artiklar, vi brukar ligga på ca 6500 kr

    Även helg godis ingår

  • Anonym (rut)
    Hur kan ni handla så mycket, folk?

    Här är vi 7 personer, barn mellan 11-19 år. Vi är alltid 5 st eller 7 st i hemmet. Vi ligger på ca 7500-8000 kr/månaden. (och ja, det vet jag för vi räknade alldeles nyss efter, nytt år osv). 

    Vi är ganska ekonomiskt lagda som personer. Vi gör shoppinglistor, handlar 2 ggr i veckan. Handlar sällan något oplanerat. Vi handlar nästan allt på Coop, använder medlemskortet vilket gör att det ganska ofta finns olika rabatter om man tittar innan. Vi storhandlar alltid på tisdagkväll för då har de 5% på hela köpet. Eftersom vi oftast handlar för ca 1000 kr då, blir det 5% varje tisdag - det blir ändå en slant på ett år.
    Ca var 3:e månad har vi tjänat ihop poäng så att vi får ut 1000 kr i rabatt. Vi är båda med i Coops medlemspanel och svarar på enkäter. Då får man extrapoäng tillagda till sitt konto. 
    Vi försöker alltid handla varor på mängdrabatt "3 för 2" och sånt. Eftersom vi är så många går ju saker åt och vi har plats hemma att förvara. Tittar ofta på "kort datum" -varor också. 

     Vi vuxna har oftast matlåda till jobbet. 

    Det enda vi inte handlar på Coop är schampo, balsam och tvål. Jag åker till Ö & B någon gång varannan månad, fyller en hel påse där för ca 300 kr så klarar vi den biten rätt så länge! Då handlar jag inte "skitshampon" utan samma märken jag skulle köpt på Coop men de är ungefär hälften så dyra. (Gliss, Wella, Dove osv). Eftersom vi är en stor familj märks det faktisk på ett år, hur mkt pengar man lägger just på hygienartiklar. 
  • Anonym (S)

    Ca 8000-10000 kr/månad. Två vuxna, två små barn (3 år respektive 3 månader). Vi äter sällan ute, har alltid med lunchlåda till jobbet men handlar samtidigt det vi vill utan att titta för mycket på prislappen, alltid svenskt kött och mejeriprodukter.

Svar på tråden Hjälp, hur mycket handlar ni mat/hushålls artiklar för varje månad?