Inlägg från: Anonym (rut) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rut)

Hjälp, hur mycket handlar ni mat/hushålls artiklar för varje månad?

Hur kan ni handla så mycket, folk?

Här är vi 7 personer, barn mellan 11-19 år. Vi är alltid 5 st eller 7 st i hemmet. Vi ligger på ca 7500-8000 kr/månaden. (och ja, det vet jag för vi räknade alldeles nyss efter, nytt år osv). 

Vi är ganska ekonomiskt lagda som personer. Vi gör shoppinglistor, handlar 2 ggr i veckan. Handlar sällan något oplanerat. Vi handlar nästan allt på Coop, använder medlemskortet vilket gör att det ganska ofta finns olika rabatter om man tittar innan. Vi storhandlar alltid på tisdagkväll för då har de 5% på hela köpet. Eftersom vi oftast handlar för ca 1000 kr då, blir det 5% varje tisdag - det blir ändå en slant på ett år.
    Ca var 3:e månad har vi tjänat ihop poäng så att vi får ut 1000 kr i rabatt. Vi är båda med i Coops medlemspanel och svarar på enkäter. Då får man extrapoäng tillagda till sitt konto. 
    Vi försöker alltid handla varor på mängdrabatt "3 för 2" och sånt. Eftersom vi är så många går ju saker åt och vi har plats hemma att förvara. Tittar ofta på "kort datum" -varor också. 

Vi vuxna har oftast matlåda till jobbet. 

Det enda vi inte handlar på Coop är schampo, balsam och tvål. Jag åker till Ö & B någon gång varannan månad, fyller en hel påse där för ca 300 kr så klarar vi den biten rätt så länge! Då handlar jag inte "skitshampon" utan samma märken jag skulle köpt på Coop men de är ungefär hälften så dyra. (Gliss, Wella, Dove osv). Eftersom vi är en stor familj märks det faktisk på ett år, hur mkt pengar man lägger just på hygienartiklar. 
Svar på tråden Hjälp, hur mycket handlar ni mat/hushålls artiklar för varje månad?